Moeilijk te zeggen wat vorstbestendig/winterhard is en wat niet .
De voorbije winter had ik 5 stekken van een gewone agave americana in de koude serre , allen van dezelfde moederplant . In de serre vroor het tot - 12 . 2 van de 5 hebben het overleefd , alleen een paar bruine bladeren onderaan . De andere 3 totaal bevroren .
Nochtans zelfde omstandigheden , zelfde afkomst .
Ook met agave victoria reginae deed ik eenzelfde proef . Alle stekken van 1 bepaalde moederplant overleefden het goed ; stekken van andere moederplanten waren allemaal rot . Is agave americana en victoria reginae dan vorstbestendig ?
Moeilijk om daar met ja of neen op te antwoorden ...
Hallo Jos, hartelijk welkom op ons forum !
En ook nogmaals proficiat met je collectie agaves die je hebt tentoon gesteld op de cactusshow van cactusweelde Antwerpen tgv de lichtfeesten.Ze zagen er weer fantastisch uit,enige en unieke collectie is dit.
Het winterhard zijn van cactussen en succulenten is inderdaad een complexe maar ook boeiende materie.Het hangt wel van diverse factoren af.
De ervaringen die je hier met ons deelt zijn interessant om door te geven maar tegelijk ook merkwaardig.Als de stekken van één plant afkomstig zijn en gelijke standplaatsen hebben zie ik voorlopig maar één verklaring.Cactussen en bepaalde sukkulenten zijn volgens mij slechts winterhard als ze voldoende zijn ingeschrompeld.(laatste watergift eind augustus -begin september)Als ze het teveel aan vocht hebben verdampt zijn ze veel beter gewapend tegen vorst.Nu mag je alle planten gelijk behandelen ,gieten en wat dan ook toch zal de ene plant meer vocht opnemen of verdampen dan de andere .In jou geval vermoed ik dat de agaves die hebben overleefd diegene zijn die het meeste water hadden afgegeven/verdampt.Degene die vorstschade hadden of zijn gerot waren diegene die nog het meeste water bevatten.
Een andere verklaring heb ik niet.Het is in ieder geval zeker ,hoe harder de planten inschrompelen hoe sterker ze zijn om vorst te overleven.