Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
De enige echte Europese Cypripedium . Deze gaat nu toch al wat jaartjes mee ondertussen ,maar breid zich maar heel traag uit . En het moet goed komen want de MUG is erbij ... Cypripedium calceolus , 1 keer in het wild zien groeien in Oostenrijk .De ons helaas ontvallen Jos Goudman kende de vindplaats en liet ons toen graag meegenieten.
Ik moet Luc bijtreden, Kris, een mooie prestatie toch wel, want het is zeker geen makkie. Ik heb hem zelf ook ooit nog geprobeerd, maar na een paar jaar was het al over. Hoe kweek je dit kleinood?Ik wil ze ook ooit nog wel eens in de natuur gaan bekijken. Moet een ongelooflijke ervaring zijn. Ik dacht dat ze ooit ook in België voorkwamen?
Prachtig Kris !Je hebt alles wat orchidee is toch wel schitterend onder de knie !
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 mei 2023, 10:56:50Prachtig Kris !Je hebt alles wat orchidee is toch wel schitterend onder de knie ! We doen ons best Luc ...maar met Cypripedium begint het toch lastig te worden in de tuin ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 mei 2023, 12:35:53Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 mei 2023, 10:56:50Prachtig Kris !Je hebt alles wat orchidee is toch wel schitterend onder de knie ! We doen ons best Luc ...maar met Cypripedium begint het toch lastig te worden in de tuin ...We kwamen in Tsjechië doorheen een bos gereden waar ze massaal zouden voorkomen... alleen is het bos beschermd en verboden voor het menselijk (rovend) ras...
Nooit eerder zo vroeg een Cypripedium in bloei gehad !!!! (en neen geen pas gekochte of zo ) Cypripedium 'Bernd Pastel' is een kruising van Jan Moors als ik het goed heb ...
Frankie, ik heb er ook geen meer! Ik ben er ook mee gestopt. Maar het blijven wel mooie planten.
Mooi Kris, ik heb er bijna geen meer....te problematisch geworden hier.
Citaat van: Herman Mylemans op 1 april 2024, 23:00:59Frankie, ik heb er ook geen meer! Ik ben er ook mee gestopt. Maar het blijven wel mooie planten.Citaat van: Frankie Wulleman op 1 april 2024, 21:02:03Mooi Kris, ik heb er bijna geen meer....te problematisch geworden hier.Het kan mijn inziens nog alleen in pot (of speciaal frame ) , buiten enkele uitzonderingen en dan is daar hier verassend genoeg ook calceolus bij.Die laatste doet het nog wel in het peatbed . Verder is het dan ook zoeken naar de sterkere hybriden ipv alle mooie en bijzondere botanische soorten . Ben nu bezig om te zien welke van de hybrides wat sterker zijn .
Kris, calceolus in peatbed, dat vind ik wel raar. Je zou toch denken dat die graag kalk heeft!
Het kan mijn inziens nog alleen in pot (of speciaal frame ) , buiten enkele uitzonderingen en dan is daar hier verassend genoeg ook calceolus bij.Die laatste doet het nog wel in het peatbed .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 2 april 2024, 10:40:51Het kan mijn inziens nog alleen in pot (of speciaal frame ) , buiten enkele uitzonderingen en dan is daar hier verassend genoeg ook calceolus bij.Die laatste doet het nog wel in het peatbed .Cypripedium calceolus in volle ornaat zoals hij er nu bij staat ....