Auteur Topic: Cyclamen 2012  (gelezen 63029 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16903
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #300 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:31:05 »

Ik heb al meermaals vastgesteld dat de temperatuur invloed heeft op de kleur van bloemen. Niet alleen bij cyclamen is dit zo, ook bij colchicum, bij allium...

"Nagels met koppen Luc"
Strookt helemaal met mijn ervaringen ! Ik heb dit trouwens ook naar voor gebracht tijdens mijn recente lezing in Utrecht over de bolgewassen. Heb als belangrijkste voorbeeld de Colchicums en ook Crocus mathewii (de donkere vlek )aangehaald en laten zien.
Maar ook bij mijn Cyclamen merk ik het zelfde fenomeen .   


Datzelfde fenomeen doet zich ook bij andere plantensoorten voor vind ik.   Zie maar naar een late, bijna herfstbloei van b.v. Gentiana acaulis - het blauw is dan veel minder intens dan bij de bloemen uit het voorjaar.  Waarschijnlijk ook omdat ze zich bij warmere temperaturen ontwikkelen tijdens de zomer en het vroege najaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #301 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:32:01 »
Luc,
Troost je, ik heb met Cyclamen Cyprium ook niet zoveel succes.
Ik heb voorbije zomer nog een aantal bolletjes van Cyprium gecheckt
en deze leken me zeker nog 100% in orde te zijn.
Nochtans is hiervan nog steeds geen bloem of blad te bespeuren.
Dit is nu al 2 jaar na elkaar zo.
Wat doe ik verkeerd ?
Misschien hou ik deze wel te droog tijdens de zomer ?
Alle info en hulp is welkom.
Danny

Zoals je gisteren nog uitgelegd zijn ze nochtans niet zo veeleisend Danny . Liefst een vorstvrije overwintering (maar ik weet dat dit in jouw kasje geen probleem is...) Voor het overige bij mij als volgt : een plekje op de vloer van de kas en niet op tablethoogte. (daar is het bij mij te heet en warm in de kas)  Maar wel natuurlijk niet helemaal weg gestopt , nog wel zodanig dat ze genoeg licht krijgen. Bij mij staan ze zodanig dat ze zeker de middagzon niet op hun dak krijgen maar dat alleen de avondzon hen nog te beurt valt (remember Cyprus , meestal in bossen -heel af en toe als screeplant in de volle zon) Voor het overige krijgen ze mijn mengsel voor de "woodlanders " (verteerd beukeblad , potgrond + beetje leem, split , schors ...)Heel belangrijk is een droge zomerrust ! Vanaf de moment dat het blad verdroogt is krijgen ze geen water meer tot eind augustus /september (al naar gelang ik de eerste knopjes zie komen ). Alleen het zandbed waarop ze staan wordt in de zomer nog bevochtigd .      
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #302 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:36:22 »
- Hier hebben de bloemen van zaailingen een andere kleur zolang ik ze in pot houd. Als ik ze uitplant in de tuin, zijn de bloemen het jaar er op vaak donkerder....misschien afhankelijk van de bodem/bemesting/...??

Bodem kan m.i zeker ook een factor zijn ....Voorbeeld : die blauwe hortensia's ....Op sommige bodems worden die gewoon paars ipv blauw ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #303 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:38:25 »
Datzelfde fenomeen doet zich ook bij andere plantensoorten voor vind ik.   Zie maar naar een late, bijna herfstbloei van b.v. Gentiana acaulis - het blauw is dan veel minder intens dan bij de bloemen uit het voorjaar.  Waarschijnlijk ook omdat ze zich bij warmere temperaturen ontwikkelen tijdens de zomer en het vroege najaar.

Helemaal mee eens Luc . In de bergen (op hun natuurlijke standplaats )zijn ze trouwens ook veel intenser ! Zo krijgen we ze hier bij ons nooit ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6794
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #304 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:28:33 »
Leuke informatie weer.
Afgelopen zondag waren we in een tuincentrum ( kerstshow kijken) ((12
Daar lagen C. Hederifolium in een mand los maar bij sommige zaten er al bloemen aan hoe kan dat?
Worden ze in de grond groot gebracht en als ze groot genoeg voor de verkoop zijn er uit hehaald?
Het was apart om te zien voor mij.
Ik heb er geen foto van gemaakt.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #305 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:20:16 »
Leuke informatie weer.
Afgelopen zondag waren we in een tuincentrum ( kerstshow kijken) ((12
Daar lagen C. Hederifolium in een mand los maar bij sommige zaten er al bloemen aan hoe kan dat?
Worden ze in de grond groot gebracht en als ze groot genoeg voor de verkoop zijn er uit hehaald?
Het was apart om te zien voor mij.
Ik heb er geen foto van gemaakt.

Als het hun tijd is (grond of niet )beginnen ze er aan Bert ....De meeste hebben nog reserve van vorige jaren , we moeten dat niet elke keer proberen. Trouwens -zoals al aangehaald op ons forum - meestal foute boel die dikke losse knollen . Zijn meestal geroofd uit de natuur.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #306 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:23:21 »
Een schitterende Cyclamen mirabile vorm die nog super goed op dreef is momenteel.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #307 Gepost op: 31 oktober 2012, 08:08:19 »
Een schitterende Cyclamen mirabile vorm die nog super goed op dreef is momenteel.
Jij hebt er toch wel met erg mooi blad Kris, daar selecteer je waarschijnlijk al geruime tijd op. Ik heb recent (zie antwoord 287) een C. mirabile 'Tilebarn Jan' aangeschaft bij Green Ice nersery maar die heeft minder mooi blad. Ik durf het bijna niet te vragen Kris :-[ ???, maar als deze van jouw zaad zet ......... , zou ik dan een paar zaadjes kunnen bekomen  ::) ::)?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #308 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:00:34 »
Jij hebt er toch wel met erg mooi blad Kris, daar selecteer je waarschijnlijk al geruime tijd op. Ik heb recent (zie antwoord 287) een C. mirabile 'Tilebarn Jan' aangeschaft bij Green Ice nersery maar die heeft minder mooi blad. Ik durf het bijna niet te vragen Kris :-[ ???, maar als deze van jouw zaad zet ......... , zou ik dan een paar zaadjes kunnen bekomen  ::) ::)?

Het streng blijven selecteren is idd een must Cor ! Ik zal trachten wat zaden te verzamelen . Weet wel dat slechts een bepaald percentage weer echt terug komt uit zaad ....Je zal dus ook streng moeten selecteren nadien. Nu mirabile is dankbaar om te zaaien. Na een jaar of 3 (soms zelfs 2 )heb je al bloemen .....En je ziet ook vrij snel of het wat wordt met de bladkleuren. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #309 Gepost op: 31 oktober 2012, 20:55:29 »
.....En je ziet ook vrij snel of het wat wordt met de bladkleuren. 
Ik neem aan Kris dat de tekening en kleur niet meer wijzigd als de planten ouder worden ))4, m.a.w. als een zaailing geen mooie bladtekening laat zien, dit op latere leeftijd niet meer zal veranderen ))8. Dat ze niet zaadvast zijn is me bekend.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #310 Gepost op: 1 november 2012, 09:44:30 »
Leuke informatie weer.
Afgelopen zondag waren we in een tuincentrum ( kerstshow kijken) ((12
Daar lagen C. Hederifolium in een mand los maar bij sommige zaten er al bloemen aan hoe kan dat?
Worden ze in de grond groot gebracht en als ze groot genoeg voor de verkoop zijn er uit hehaald?
Het was apart om te zien voor mij.
Ik heb er geen foto van gemaakt.

Als het hun tijd is (grond of niet )beginnen ze er aan Bert ....De meeste hebben nog reserve van vorige jaren , we moeten dat niet elke keer proberen. Trouwens -zoals al aangehaald op ons forum - meestal foute boel die dikke losse knollen . Zijn meestal geroofd uit de natuur.
JAJA!!! --13

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16903
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #311 Gepost op: 1 november 2012, 11:36:42 »
Bij mijn Cyclamen mirabile "Tilebarn Nicholas" is het met de bloei zo goed als afgelopen, maar het blad houdt de interesse levendig !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #312 Gepost op: 1 november 2012, 13:23:22 »
Bij mijn Cyclamen mirabile "Tilebarn Nicholas" is het met de bloei zo goed als afgelopen, maar het blad houdt de interesse levendig !  ;)

Heel mooie vorm Luc . Is het bij jou ook zo dat deze rode kleur van jaar tot jaar verschilt ? Het ene jaar sterk aanwezig en dan weer minder ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #313 Gepost op: 1 november 2012, 13:31:23 »
Jij hebt er toch wel met erg mooi blad Kris, daar selecteer je waarschijnlijk al geruime tijd op.

Toch ook nog aan toevoegen dat ik bijna nooit Cyclamen selecteer/koop op de kleur van de bloem.  (uitgezonderd misschien enkele donkere bloemen) De enige parameter is bij mij het blad. Erger nog , er mogen er tussen staan met afwijkende bloemen maar als ze dan geen mooi blad hebben dan worden ze negen op tien genegeerd.Voorbeeld ik heb nog nooit een hederifolium album geselecteerd omdat hij wit bloeit, wel omdat hij mooie bladtekeningen of kleuren heeft. Ik zie ze dus vooral als bladplanten maar oh wee als ze niet bloeien ....Dan zijn we ook weer niet gelukkig . Want ik vind de bloemetjes zalig mooi. Kun je nog volgen  ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15953
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #314 Gepost op: 1 november 2012, 13:37:28 »
Ik neem aan Kris dat de tekening en kleur niet meer wijzigd als de planten ouder worden ))4, m.a.w. als een zaailing geen mooie bladtekening laat zien, dit op latere leeftijd niet meer zal veranderen ))8. Dat ze niet zaadvast zijn is me bekend.

Neen niet echt Cor .Maar ze kunnen wel verschillen van jaar tot jaar .Het ene jaar zijn ze beter dan het andere .Ook substraten ed hebben soms invloed . Weet wel dat je hun uiteindelijke tekeningen en bladkleuren maar goed kun zien vanaf het derde of vierde jaar. Het eerste, tweede en soms ook derde jaar is het nog niet altijd vast te stellen wat de uiteindelijke vorm/kleur zal worden . Het jeugdig blad kan erg afwijken van wat het uiteindelijk gaat worden. Ook hier weer een beetje afhankelijk van de soort.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "