Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 345345 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1755 Gepost op: 14 augustus 2024, 17:41:28 »
Cyclamen purpurascens 'Alba' , nog eentje van Robin White toen het nog mocht en kon ....
Bijzonder die witte kleur Kris , heb ze al veel gezien in de natuur maar nog nooit een witte vorm . Is deze ook zo sterk geurend ?

Ik heb ook nooit een witte gevonden in de natuur so far Danny (Slovenië en Italië )...Ook nooit een  zilver bladige  trouwens ...Ik ben al wat ouder hè Danny , dat is laag om te gaan ruiken  -2( -2( Eerlijk , ik  kan het (nog )niet zeggen of ze goed geuren ... ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1756 Gepost op: 14 augustus 2024, 18:33:36 »
Nu al kan je zien wat voor bloei je volgend jaar mag verwachten bij je Rhodo's ....De bloemknoppen bij Rhododendron dendrocharis zijn nu al zichtbaar ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1757 Gepost op: 14 augustus 2024, 18:39:10 »
Pinguicula grandiflora , in en tussen de turfblokken maar in een trogje dat altijd vochtig/nat wordt gehouden. (bemerk ook de spontane zaailingen van Saxifraga fortunei )
Celmisia sessiliflora , bloeit af en toe met een enkele of in het beste geval een paar bloemen ...
Pernettya 'Pearls ' is een leuk klein heestertje wat nu volop zijn bessen toont ...
Mooi trio, Kris. Saxifraga fortunei verlangt dus best wel een natte bodem?

In dat zelfde peatbed-trogje vond ik ook de eerste herfstgentiaan in bloei ....een ware verassing omdat ik dacht dat ik ze daar allemaal kwijt was  :o Ik heb zelfs de bijbehorende labels weg gegooid die daar nog ergens instaken omdat ik dacht dat ze daar allemaal waren afgestorven. Er was trouwens in de lente en daarna nooit nog een teken van leven .Maar blijkbaar had er  een stukje  overleefd in 1 van de zachte turfblokken en dat heeft zich toch hersteld ...Dus zonder naam maar wel content ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17039
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #1758 Gepost op: 14 augustus 2024, 21:25:25 »
Pinguicula grandiflora , in en tussen de turfblokken maar in een trogje dat altijd vochtig/nat wordt gehouden. (bemerk ook de spontane zaailingen van Saxifraga fortunei )
Celmisia sessiliflora , bloeit af en toe met een enkele of in het beste geval een paar bloemen ...
Pernettya 'Pearls ' is een leuk klein heestertje wat nu volop zijn bessen toont ...
Mooi trio, Kris. Saxifraga fortunei verlangt dus best wel een natte bodem?

In dat zelfde peatbed-trogje vond ik ook de eerste herfstgentiaan in bloei ....een ware verassing omdat ik dacht dat ik ze daar allemaal kwijt was  :o Ik heb zelfs de bijbehorende labels weg gegooid die daar nog ergens instaken omdat ik dacht dat ze daar allemaal waren afgestorven. Er was trouwens in de lente en daarna nooit nog een teken van leven .Maar blijkbaar had er  een stukje  overleefd in 1 van de zachte turfblokken en dat heeft zich toch hersteld ...Dus zonder naam maar wel content ...

Die herfstgentianen blijven moeilijk. Moest je ze eens proberen in zuivere john innes. Die grond blijft altijd goed vochtig...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8502
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peatbed
« Reactie #1759 Gepost op: 14 augustus 2024, 21:33:47 »
Cyclamen purpurascens 'Alba' , nog eentje van Robin White toen het nog mocht en kon ....
Bijzonder die witte kleur Kris , heb ze al veel gezien in de natuur maar nog nooit een witte vorm . Is deze ook zo sterk geurend ?

Ik heb ook nooit een witte gevonden in de natuur so far Danny (Slovenië en Italië )...Ook nooit een  zilver bladige  trouwens ...Ik ben al wat ouder hè Danny , dat is laag om te gaan ruiken  -2( -2( Eerlijk , ik  kan het (nog )niet zeggen of ze goed geuren ... ))4

 -2(  , De bijzonder aangename sterke geur is een typisch kenmerk van de soort . Als je ze kan planten in een verhoogd stuk tuin of plantenbak heb je er (nog) meer plezier aan .  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1760 Gepost op: 15 augustus 2024, 10:05:19 »
Die herfstgentianen blijven moeilijk. Moest je ze eens proberen in zuivere john innes. Die grond blijft altijd goed vochtig...

Ik heb er toch enkele die het vrij goed doen Frankie en die staan meestal in vijvermandjes (ingegraven ) of schalen en die zijn gevuld met een substraat waar toch redelijk wat John Innes en ook nog wat extra klei inzit aangevuld met veengrond voor Ericaceae , bims en heel fijne schors .
Foto 1 is nu net genomen van sino-ornata 'Compacta ' in zo een vijvermandje .
Foto 2 en 3 is in een schaal en er zijn ook zachte turfblokken op zijn kant in gestoken . Op de derde foto kan je zien dat ze zich op den duur  gaan nestelen in die zachte turfblokken !
Foto 4 is een reserveplant in pot ...
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2024, 10:25:11 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1761 Gepost op: 15 augustus 2024, 11:11:13 »
Veel observeren en durven ingrijpen is soms de boodschap ...Een 8 of 7 tal jaar terug kreeg ik van onze voorzitter een zaailing van Rhododendron pumilum. Ik kon die in het vroegere peatbed altijd goed kweken maar de verhuis had hij niet overleefd .Het nieuwe exemplaar werd weer aan het nieuwe peatbed toe vertrouwd met de hoop op bloei en groei . De eerste jaren gebeurde er weinig , ik dacht ...ja die moet zich nog wat settelen ...Maar hij  bleef steeds maar wat  aanmodderen in de periode die volgde en in al die jaren was er nauwelijks groei en bloei. Ik had er genoeg van en besloot de plant een andere plek te geven in het peatbed een 3 tal meter verder .Dat gebeurde dit voorjaar. Ericaceae laten zich over het algemeen goed verplanten vanwege hun erg oppervlakkig wortelgestel .En kijk , binnen de kortste keren begon de plant goed te groeien en nu reeds zijn de knopjes voor volgende lente goed zichtbaar .. ...Nog maar eens een voorbeeld van microklimaat en het bewijs dat ieder plekje in de tuin soms een ander resultaat kan geven bij de soms delicatere soorten die wij trachten te kweken .
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2024, 11:13:34 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 17042
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1762 Gepost op: 20 augustus 2024, 15:59:16 »
Mooi trio, Kris. Saxifraga fortunei verlangt dus best wel een natte bodem?
Merci !  ...Ik weet niet of Luc G. ze nog heeft in zijn peatbed dat nog meer schaduw krijgt dan het mijne ? In de trog waar ze nu staan doen ze het super . Deze trog wordt echt goed vochtig gehouden en niet afgedekt in de winter ...Ik heb verschillende spontane zaailingen bemerkt  :o
Ik weet dat "alles kunner " Wim er ook   mee overweg kon maar weet niet waar hij die staan heeft en of ze het ook nog zo goed doen ...Ik heb een super warme (ingesloten )tuin , zonder schaduw praktisch in de zomer , zonder een zuchtje wind en deze methode is de enige die hier werkt ....

Hier staan er nog een paar 'restanten' Kris.  Ze doen het, maar toch niet van ganser harte, elk jaar gaat er wel eentje verloren.  Maar bepaalde soortjes houden zich kranig.  Zo'n vochtig weer zoals dit jaar zonder uitgesponnen hittegolven stellen ze echt wel op prijs.
Voor de geïnteresseerden, onze sponsor Thierry Delabroye biedt een aardig sortiment aan van deze schoonheden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17039
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #1763 Gepost op: 20 augustus 2024, 22:28:03 »
Die herfstgentianen blijven moeilijk. Moest je ze eens proberen in zuivere john innes. Die grond blijft altijd goed vochtig...

Ik heb er toch enkele die het vrij goed doen Frankie en die staan meestal in vijvermandjes (ingegraven ) of schalen en die zijn gevuld met een substraat waar toch redelijk wat John Innes en ook nog wat extra klei inzit aangevuld met veengrond voor Ericaceae , bims en heel fijne schors .
Foto 1 is nu net genomen van sino-ornata 'Compacta ' in zo een vijvermandje .
Foto 2 en 3 is in een schaal en er zijn ook zachte turfblokken op zijn kant in gestoken . Op de derde foto kan je zien dat ze zich op den duur  gaan nestelen in die zachte turfblokken !
Foto 4 is een reserveplant in pot ...

Zouden die turfblokken dan de beste optie zijn om deze gentianen succesvol te kweken?
Waarvoor de toevoeging van de bims, Kris? Extra luchtigheid?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1764 Gepost op: 22 augustus 2024, 09:32:50 »
Die herfstgentianen blijven moeilijk. Moest je ze eens proberen in zuivere john innes. Die grond blijft altijd goed vochtig...
Ik heb er toch enkele die het vrij goed doen Frankie en die staan meestal in vijvermandjes (ingegraven ) of schalen en die zijn gevuld met een substraat waar toch redelijk wat John Innes en ook nog wat extra klei inzit aangevuld met veengrond voor Ericaceae , bims en heel fijne schors .
Foto 1 is nu net genomen van sino-ornata 'Compacta ' in zo een vijvermandje .
Foto 2 en 3 is in een schaal en er zijn ook zachte turfblokken op zijn kant in gestoken . Op de derde foto kan je zien dat ze zich op den duur  gaan nestelen in die zachte turfblokken !
Foto 4 is een reserveplant in pot ...
Zouden die turfblokken dan de beste optie zijn om deze gentianen succesvol te kweken?
Waarvoor de toevoeging van de bims, Kris? Extra luchtigheid?

Ik zet ze nooit rechtstreeks in de turfblokken Frankie maar ze groeien er wel een beetje doorheen . Die turfblokken geven me ook een goede indicatie over de waterhuishouding . Ik laat die blokken nooit volledig droog worden .De bims is inderdaad voor beetje luchtigheid maar misschien nog meer om ook toch wat mineralen toe te voegen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 17042
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1765 Gepost op: 26 augustus 2024, 12:12:01 »
Die herfstgentianen blijven moeilijk. Moest je ze eens proberen in zuivere john innes. Die grond blijft altijd goed vochtig...
Ik heb er toch enkele die het vrij goed doen Frankie en die staan meestal in vijvermandjes (ingegraven ) of schalen en die zijn gevuld met een substraat waar toch redelijk wat John Innes en ook nog wat extra klei inzit aangevuld met veengrond voor Ericaceae , bims en heel fijne schors .
Foto 1 is nu net genomen van sino-ornata 'Compacta ' in zo een vijvermandje .
Foto 2 en 3 is in een schaal en er zijn ook zachte turfblokken op zijn kant in gestoken . Op de derde foto kan je zien dat ze zich op den duur  gaan nestelen in die zachte turfblokken !
Foto 4 is een reserveplant in pot ...
Zouden die turfblokken dan de beste optie zijn om deze gentianen succesvol te kweken?
Waarvoor de toevoeging van de bims, Kris? Extra luchtigheid?

Ik zet ze nooit rechtstreeks in de turfblokken Frankie maar ze groeien er wel een beetje doorheen . Die turfblokken geven me ook een goede indicatie over de waterhuishouding . Ik laat die blokken nooit volledig droog worden .De bims is inderdaad voor beetje luchtigheid maar misschien nog meer om ook toch wat mineralen toe te voegen ...

Ik had wel een tiental jaren Gentiana 'Gorau Glas'.  Die was aangeplant naast de turfblokken in de zure compost, maar in een paar jaar tijd groeide hij helemaal tot in een blok en het stuk in de compos stierf af... dan weet je't wel waar hij het liefste groeit denk ik.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1766 Gepost op: 2 september 2024, 20:03:04 »
Klinkt aannemelijk Luc ....Ook Gentiana sino-ornata 'Compacta' is hier nu stilaan aan de bloei begonnen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17039
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peatbed
« Reactie #1767 Gepost op: 3 september 2024, 06:20:14 »
Klinkt aannemelijk Luc ....Ook Gentiana sino-ornata 'Compacta' is hier nu stilaan aan de bloei begonnen ...

Mooi, Kris. Krijgt deze veel zon?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1768 Gepost op: 3 september 2024, 12:09:28 »
Klinkt aannemelijk Luc ....Ook Gentiana sino-ornata 'Compacta' is hier nu stilaan aan de bloei begonnen ...
Mooi, Kris. Krijgt deze veel zon?

In de zomer tot een uur of twee in de namiddag Frankie ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16321
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1769 Gepost op: 3 september 2024, 14:23:47 »
Deze Saxifraga fortunei werd aangeboden door het lokale tuincentrum ....Iets voor de schaduw en het peatbed op een plekje  waar het niet snel uitdroogt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "