Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 237753 keer)

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: Orchideeen
« Reactie #705 Gepost op: 22 juli 2024, 12:17:36 »
Bletilla ochracea is een makkelijke tuinorchidee die deze periode bloeit .

Er komen steeds opnieuw nieuwe bloemen bij ....

Zeer mooi Kris,

Heb je hem nat staan?

Hier in de tuin staan de meeste Bletilla's te krengen.
Iedere keer dat er een plant tot bloei komt, komen de luizen en mieren er met grote getale op af, waardoor de sierwaarde van de bloemen zo goed als weg is.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #706 Gepost op: 23 juli 2024, 10:45:12 »
Bletilla ochracea is een makkelijke tuinorchidee die deze periode bloeit .
Er komen steeds opnieuw nieuwe bloemen bij ....
Zeer mooi Kris,
Heb je hem nat staan?
Hier in de tuin staan de meeste Bletilla's te krengen.
Iedere keer dat er een plant tot bloei komt, komen de luizen en mieren er met grote getale op af, waardoor de sierwaarde van de bloemen zo goed als weg is.
Dank je Marcel .
Ik probeer deze bij grote droogte wel vochtig te houden maar dit was natuurlijk deze zomer niet nodig . Hij staat in een verhoogde border ( 15 cm boven maai niveau) en in een afzonderlijk substraat in een vijvermandje . Dit substraat is humusrijk maar doorlatend . Hij krijgt in volle zomer zon tot 14.00h ongeveer en komt dan in de schaduw te liggen . Hoe lager de zon komt te staan hoe minder zon hij krijgt. In de winter is dat dus heel weinig omdat de zon dan niet hoog genoeg komt en niet boven het huis uitkomt. Te grote droogte , te warm , en te veel wind zijn mogelijk nefaste factoren mijn inziens . Luizen had ik er gelukkig nog niet op . In mijn vroegere tuin deed hij het nog beter en daar stond hij aan de rand van de vijver met zon vanaf de latere middag .
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2024, 10:48:56 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #707 Gepost op: 7 oktober 2024, 09:31:48 »
Spiranthes cernua 'Chadd's Ford' is een herfstbloeiende orchidee die nu volop bloeit ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #708 Gepost op: 13 oktober 2024, 14:58:45 »
Het lijkt of ze nog maar net weg zijn en ze zijn er al weer terug ....onze Ophrys-jes 

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #709 Gepost op: 13 oktober 2024, 19:35:52 »
Het lijkt of ze nog maar net weg zijn en ze zijn er al weer terug ....onze Ophrys-jes

Ik wist niet dat deze planten al zo vroeg in loof staan , Kris , ik dacht eerder aan de december maand zoals je wel vaker ziet bij bepaalde soorten
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #710 Gepost op: 13 oktober 2024, 19:51:32 »
Ik wist niet dat deze planten al zo vroeg in loof staan , Kris , ik dacht eerder aan de december maand zoals je wel vaker ziet bij bepaalde soorten

In cultuur is dat hier ieder jaar het geval Danny ....Niks ongewoons .Ik ben nooit gaan controleren dat het voor de soorten uit onze contreien ook zo is op de standplaatsen ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #711 Gepost op: 13 oktober 2024, 23:14:52 »

Kwijl, kwijl, kwijl.  ((6
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #712 Gepost op: 13 oktober 2024, 23:21:04 »
Spiranthes cernua 'Chadd's Ford' is een herfstbloeiende orchidee die nu volop bloeit ....

Ik had dit weekend nog het genoegen om een verwante in onze eigenste natuur te kunnen bewonderen, Kris, nl. de Amerikaanse schroeforchis, Spiranthes odorata.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #713 Gepost op: 13 oktober 2024, 23:23:33 »
Het betreft een niet al te grote populatie, bestaande uit dozijn exemplaren. Geen idee hoe ze hier terecht gekomen zijn...?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #714 Gepost op: 13 oktober 2024, 23:29:34 »
Het biotoop is een zompig grasland met een zure ondergrond. Het gebied staat onder beheer. Ik heb vernomen dat deze soort hier regelmatig wordt ingetoomd omdat ze op den duur het ganse gebied inpalmen. In het verleden waren hier wel honderden planten te zien. Ik begrijp dat duurzaam natuurbeheer enkel kan worden gehandhaafd als ook exoten moeten worden verwijderd, maar heb er toch wel ergens mijn bedenkingen bij dat zo'n mooie species het onderspit moet delven. Alhoewel... eens ze zich hebben gehandhaafd laten ze zich moeilijk helemaal uitroeien.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #715 Gepost op: 14 oktober 2024, 09:42:59 »

Je moet het echt ook een keer proberen Frankie ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #716 Gepost op: 14 oktober 2024, 09:50:47 »
Ik had dit weekend nog het genoegen om een verwante in onze eigenste natuur te kunnen bewonderen, Kris, nl. de Amerikaanse schroeforchis, Spiranthes odorata.

Heel straf Frankie ...maar ook mooi en bijzonder. Het is inderdaad ook zeer merkwaardig dat hij haar daar staat want het is geen inheemse soort zoals je zelf ook al wist . Hij is blijkbaar ook waar genomen op enkele plaatsen in Nederland Ik lees ergens dat men er van uitgaat dat de planten die zijn gevonden in Belgiƫ en Nederland een kruising is , nl. Spiranthes cernua x Spiranthes odorata .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #717 Gepost op: 14 oktober 2024, 09:52:18 »
Het biotoop is een zompig grasland met een zure ondergrond. Het gebied staat onder beheer. Ik heb vernomen dat deze soort hier regelmatig wordt ingetoomd omdat ze op den duur het ganse gebied inpalmen. In het verleden waren hier wel honderden planten te zien. Ik begrijp dat duurzaam natuurbeheer enkel kan worden gehandhaafd als ook exoten moeten worden verwijderd, maar heb er toch wel ergens mijn bedenkingen bij dat zo'n mooie species het onderspit moet delven. Alhoewel... eens ze zich hebben gehandhaafd laten ze zich moeilijk helemaal uitroeien.

Ik lees ook her en der dat deze soort invasief kan zijn ...In ieder geval interessante bijdrage en bedankt om te delen Frankie. 

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #718 Gepost op: 14 oktober 2024, 21:06:07 »

Je moet het echt ook een keer proberen Frankie ...

Zeker weten, Kris. Als ik er volgend seizoen eentje kan vinden, schaf ik mij hem aan. Enige tips?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #719 Gepost op: 14 oktober 2024, 21:08:24 »

Ik lees ook her en der dat deze soort invasief kan zijn ...In ieder geval interessante bijdrage en bedankt om te delen Frankie.

Eigenlijk staan er veel meer heb ik nu gehoord in dit gebied. Maar de populatie had ook te lijden onder de hevige regenval deze zomer. Ze staan graag enigszins vochtig, maar ook weer niet te nat. En normaal staan ze een heel stuk hoger te bloeien met meerdere bloemen langs de stengel.