Auteur Topic: Aizoacaea  (gelezen 193 keer)

Thomas Eckert

• Senior poster
Aizoacaea
« Gepost op: 7 januari 2025, 07:07:59 »
Ik wil graag een nieuw onderwerp starten over het zeer diverse geslacht Aizoaceae.

De meeste moeten toch beschermd worden tegen vocht in de winter... maar ik denk dat het de moeite waard is.

De vele Delosperma soorten geven ons bijvoorbeeld vele weken plezier in de tuin.

Andere leden van de familie
Aizoaceae zijn iets moeilijker te kweken. Het gebrek aan zonlicht in onze regio in de herfst en winter is vaak het grootste probleem.

Ik wil beginnen met Aloinopsis rubrolineata, die op dit moment in mijn tuin bloeit. Omdat de kleur van de bloemen van mijn twee exemplaren wat verschilt, ben ik zo vrij om ze apart te laten zien.

Misschien zijn er anderen die hun ervaringen met mij willen delen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Aizoacaea
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2025, 12:54:39 »
Ik wil graag een nieuw onderwerp starten over het zeer diverse geslacht Aizoaceae.
De meeste moeten toch beschermd worden tegen vocht in de winter... maar ik denk dat het de moeite waard is.
De vele Delosperma soorten geven ons bijvoorbeeld vele weken plezier in de tuin.
Andere leden van de familie
Aizoaceae zijn iets moeilijker te kweken. Het gebrek aan zonlicht in onze regio in de herfst en winter is vaak het grootste probleem.
Ik wil beginnen met Aloinopsis rubrolineata, die op dit moment in mijn tuin bloeit. Omdat de kleur van de bloemen van mijn twee exemplaren wat verschilt, ben ik zo vrij om ze apart te laten zien.
Misschien zijn er anderen die hun ervaringen met mij willen delen.

Heel interessante plantengroep Thomas die al meer dan 40 jaar mijn aandacht opeist  ;) ;) Ik ben dus al zeker fan ! Als je zegt in de tuin bedoel je waarschijnlijk wel onder bescherming van een afdak of iets dergelijks ? Meteen een heel leuke soort omdat ze bloeit op een moment dat er haast geen bloei is .En als ze niet bloeien hebben ze nog steeds hun mooie bladstructuren die gemaakt zijn om te overleven in drogere gebieden. Volgens bepaalde bronnen zou deze soort in droge toestand (grond en bovengrondse delen )tot minus 12 graden kunnen verdragen. Deze soort maakte vroeger ook nog deel uit van mijn cactus en succulenten collectie.
Je kan er ook nog een bonsai van maken , echt een plant met meerdere opties (zie foto van internet )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2025, 13:09:41 »
Hallo Kris

Mijn vertaler heeft me misleid... sorry. De potten met de verschillende
Aizoacaea staan in de woonkamer samen met andere vetplanten en cactussen. Mijn excuses voor de verwarring.

De speciale accentuering van de "caudex" was me voorheen alleen bekend bij
Aloinopsis schooneesii. Geweldige foto.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2025, 09:34:51 »
Hallo Kris
Mijn vertaler heeft me misleid... sorry. De potten met de verschillende
Aizoacaea staan in de woonkamer samen met andere vetplanten en cactussen. Mijn excuses voor de verwarring.
De speciale accentuering van de "caudex" was me voorheen alleen bekend bij
Aloinopsis schooneesii. Geweldige foto.

Geen probleem Thomas ! We zijn heel tevreden dat jij ,ondanks het moeten werken met vertaler , meewerkt en je ervaringen deelt op ons forum !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2025, 09:56:11 »
Ik heb vroeger een erg uitgebreide collectie succulente  Aizoacaea (Mesems) gehad waarbij ook heel wat soorten die ik zelf uit zaden had opgekweekt . Een aantal favoriete  soorten die beter tegen de kou kunnen tracht ik nu weer mondjesmaat op te nemen in de collectie.
Nu kunnen de meeste wel enkele graden vorst verdragen als ze droog staan .
We starten met enkele foto's uit de oude doos (2013)  ...Cerochlamys pachyphylla bloeit steevast in de winter en kan tijdelijk minus 7 graden aan wanneer hij kurkdroog staat .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2025, 10:00:22 »
Bijlia cana  is iets delicater wat betreft minimum temperaturen en liefst vorstvrij of occasioneel tot minus 2 ...
Het is verder een gemakkelijke plant als hij voldoende licht krijgt en een speciaal water regime. Deze planten kregen bij mij maximum 5 of 6 keer op een jaar water ! Deze soort bloeide meestal in oktober of november .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2025, 10:02:39 »
Odontophorus angustifolius  kan het redden tot min 12 graden maar nul graden is altijd iets veiliger ...Deze soort bloeide bij mij altijd in de lente ...
Odontophorus nanus blijft , zoals de naam doet vermoeden , wat compacter . Deze is maar vorst tolerant tot min 5 graden.
Deze bloeide meestal in maart .
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2025, 10:06:06 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2025, 10:16:49 »
Een absolute favoriet was altijd de ' Karoo Rose ' zoals ze lokaal wordt genoemd of in het latijn Lapidaria margarethae . Best vorstvrij te overwinteren ( een paar dagen -3 kan deze soort wel aan )Heel spaarzaam zijn met water omdat deze plant ook in rust gaat in de zomer wanneer de temperaturen te hoog oplopen. Dat zie je niet want bovengronds blijft alles hetzelfde natuurlijk . In NamibiĆ« komt hij voor in zuiver kwartszand . De bloei kan plaats vinden  van oktober tot  februari al naar gelang de omstandigheden .
De bloem is best groot en altijd geel .
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2025, 10:19:18 door Kris De Raeymaeker »

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2025, 12:15:38 »
Kris...

Je laat een paar prachtige voorbeelden uit het verleden zien. Bedankt voor de gedetailleerde informatie over koud weer tolerantie. Het ideale geval is waarschijnlijk een alpine huis, dat vorstvrij kan worden gehouden.

Hoe ben je van plan om in de toekomst bepaalde soorten opnieuw in de collectie op te nemen? Door zaden te zaaien of volwassen planten te kopen... als ze al beschikbaar zijn?

Conclusie... "De woestijn leeft!"

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2025, 12:26:38 »
Kris...
Je laat een paar prachtige voorbeelden uit het verleden zien. Bedankt voor de gedetailleerde informatie over koud weer tolerantie. Het ideale geval is waarschijnlijk een alpine huis, dat vorstvrij kan worden gehouden.
Hoe ben je van plan om in de toekomst bepaalde soorten opnieuw in de collectie op te nemen? Door zaden te zaaien of volwassen planten te kopen... als ze al beschikbaar zijn?
Conclusie... "De woestijn leeft!"

Bedankt Thomas ! In eerste instantie door aankoop ....ik heb niet meer de ruimte om ook nog eens die categorie van planten te gaan zaaien .
Ik ga me ook , in tegenstelling tot vroeger, beperken tot bepaalde geslachten en/of vormen . Ik kom hier nog verder op terug tijdens deze topic . De woestijn is intrigerend en jawel meer levend dan de leek soms denkt  :) ;) Mooie schalen heb je daar !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2025, 14:49:21 »
Bedankt voor de gedetailleerde informatie over koud weer tolerantie. Het ideale geval is waarschijnlijk een alpine huis, dat vorstvrij kan worden gehouden.

Graag gedaan Thomas, maar ik moet er wel bij zeggen dat die data onder voorbehoud zijn ... Een aantal winterharde cactussen en succulenten heb ik al een keer zelf kunnen testen maar voor een aantal ga ik voort op informatie van anderen. En dan is er natuurlijk 1 factor erg relevant . Namelijk waar je woont want met ons zeeklimaat hier hebben we ook te maken met een zeer hoge luchtvochtigheid ! In sommige streken is de lucht extreem droog , zelfs in de winter bij koude temperaturen. Nu dat zowat alle Mesems heel sterk zijn  staat wel vast. In mijn vroegere cactus serre waar ik mijn collectie had staan is de verwarming wel een paar keer uitgevallen 's nachts in de winter en enkele nachten tot minus 5 graden heb ik wel een paar keer gehad .Dat deert die planten niet als ze voldoende zijn afgehard en dit niet  al plaats vind in november. Het is ook een kwestie van je planten voldoende "hard" te kweken. Arm substraat , geen voeding ,zoveel mogelijk licht/zon , indien mogelijk hete zomers, slechts een 6 tal keer per jaar water , liever opgesloten in kleinere potten en schalen ...