Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Dat is de rouwmantel, Nymphalis antopia. In Nederland zeeer zeldzaam, in Oostenrijk weet ik dat niet
Primula wulfeniana, Kris. Ik had deze hier eigenlijk ook helemaal niet verwacht, dus een hele interessante 'bijvangst'.
P. vulgaris is veel donkerder dan P. grandis, Kris. Ik heb niet zo veel exemplaren in bloei gezien, omdat die al over hun top waren. De Pulsatilla's in neder oostenrijk bloeien altijd zeer vroeg, soms zelfs al vanaf eind februari. Bovendien komt P. vulgaris niet voor in die gebieden.
Ze groeien in hetzelfde habitat als Callianthemum anemonoides en precies over hetzelfde traject. Daarvoor en daarachter niets te zien...! Het habitat is een boshelling met veel organisch materiaal dat zich verzameld heeft over en tussen stenen die niet te zien zijn. Het geheel is dus overdekt met een soort humus en overgroeit met mos en grassen. Niet te geloven dat deze planten zich hierin kunnen vestigen. De ondergrond is kalkhoudend.
Op plaatsen waar de rotsen prominenter zijn en er wat minder bomen aanwezig zijn, merken we zowaar Primula auricula op! Nog eentje die ik hier niet verwacht had. Zo zie je maar...
Tussen de wortels van die boom heeft zich een Cyclamen purparescens gevestigd.
In dit dal, loopt ook nog een klein riviertje waarlangs ook allerlei leuke planten te zien zijn, zoals bijvoorbeeld Primula elatior.