Auteur Topic: Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.  (gelezen 4987 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.
« Reactie #90 Gepost op: 9 januari 2025, 08:58:21 »
In een vorige post schreef ik dat we naar een gelijkaardig habitat zouden trekken, maar ik heb mij van dag vergist. De tweede dag trokken we de alpen in, maar niet naar het hooggebergte uiteraard omdat alles toch nog dicht gesneeuwd is. We bevinden ons dit keer in een zeer dicht bebost dal op een hoogte van ca. 500 m. Je kan het wat vergelijken met onze Ardennen. In de verte merk je echter wel al hogere rotsmassieven op die de nabijheid van de Alpen verraden.

Even enkele dagen niet kunnen volgen maar ik pik mijn karretje graag terug aan ...Zonder introductie zou je inderdaad kunnen zeggen dat we in onze Ardennen zitten Frankie ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #91 Gepost op: 9 januari 2025, 09:01:44 »
We zijn op zoek naar de legendarische Callianthemum anemonoides. Ik heb betrouwbare info dat die hier te vinden zou zijn, maar heel lokaal. Maar ook hier is het al vrij warm voor de tijd van het jaar en van plaatselijke bewoners kreeg ik te horen dat er niet veel sneeuw lag deze winter en deze bovendien al lang verdwenen was. Ik vrees er dus voor dat we te laat zullen zijn.
Maar kijk, niets blijkt minder waar. Op 31 maart kunnen we tot ons grote geluk na een lange zoektocht toch nog de laatste exemplaren vinden van dit zeldzame kleinood.

Mijn verrassingseffect was natuurlijk al een beetje weg omdat we het er in Gent al over gehad hadden , maar evengoed zou ik deze plant daar nooit verwacht hebben Frankie . Toch wel heel bijzonder en je moet er zo hoog niet voor klimmen ...Het zou interessant zijn om te weten hoe deze kloon zich gedraagt in cultuur ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #92 Gepost op: 9 januari 2025, 09:02:51 »
We zijn op zoek naar de legendarische Callianthemum anemonoides. Ik heb betrouwbare info dat die hier te vinden zou zijn, maar heel lokaal. Maar ook hier is het al vrij warm voor de tijd van het jaar en van plaatselijke bewoners kreeg ik te horen dat er niet veel sneeuw lag deze winter en deze bovendien al lang verdwenen was. Ik vrees er dus voor dat we te laat zullen zijn.
Maar kijk, niets blijkt minder waar. Op 31 maart kunnen we tot ons grote geluk na een lange zoektocht toch nog de laatste exemplaren vinden van dit zeldzame kleinood.

Prachtig om zien Frankie , al vele jaren een favoriet !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #93 Gepost op: 9 januari 2025, 09:09:53 »
Deze planten zijn al uitgebloeid, waarbij het loof nu snel opkomt. Sommige stonden al in zaad, jammer genoeg nog niet oogstrijp...  -1(

Gezien het een Ranunculaceae is denk ik zelfs dat de zaden best in nog wat groene toestand worden geoogst .....Zaden van deze soorten moeten heel vers worden gezaaid volgens mij . Ik las ooit zelfs een verhaal van een rotstuinliefhebber in de USA die de zaden van Callianthemum groen in de grond stopte in zijn tuin en daar goede resultaten mee boekte . Het is natuurlijk nu spijtig genoeg te laat maar ik vermoed dat je ze zeker had kunnen oogsten met kans op succes Frankie ... 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #94 Gepost op: 9 januari 2025, 09:10:48 »
In mijn ooghoek zie ik al een andere plant opduiken in dit habitatje.

Een Primula , maar dewelke ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #95 Gepost op: 9 januari 2025, 19:47:51 »
Terug naar het voorjaar van 2024 dan. Pulsatilla grandis is hier ook te vinden, maar slechts zeer lokaal.
Mooie opnames en planten Frankie ! Van waar grandis ?
Euh...omdat het grandis is.
Je zal wel gelijk hebben Frankie en  mijn vraag was misschien ook  wat cryptisch ...Maar ik bedoel dat deze er veel minder fors uitziet dan wat wij in onze collecties aantreffen als grandis  . De planten van grandis (cultuur )kan ik redelijk onderscheiden van onze vulgaris in cultuur maar de plant die jij toont op de foto lijkt al meer op onze vulgaris. Maar het is maar 1 foto en jij hebt ze natuurlijk in het echt gezien . Een foto zegt niet alles en is soms bedrieglijk .Vandaar mijn vraag ....

P. vulgaris is veel donkerder dan P. grandis, Kris. Ik heb niet zo veel exemplaren in bloei gezien, omdat die al over hun top waren. De Pulsatilla's in neder oostenrijk bloeien altijd zeer vroeg, soms zelfs al vanaf eind februari. Bovendien komt P. vulgaris niet voor in die gebieden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #96 Gepost op: 9 januari 2025, 19:49:27 »

Mijn verrassingseffect was natuurlijk al een beetje weg omdat we het er in Gent al over gehad hadden , maar evengoed zou ik deze plant daar nooit verwacht hebben Frankie . Toch wel heel bijzonder en je moet er zo hoog niet voor klimmen ...Het zou interessant zijn om te weten hoe deze kloon zich gedraagt in cultuur ...

Het is eerder een bosplant dan een alpine plant, Kris. Het zou evengoed een groeigebied kunnen zijn voor bijvoorbeeld Hepatica.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2025, 19:53:45 door Frankie Wulleman »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #97 Gepost op: 9 januari 2025, 19:52:45 »
Deze planten zijn al uitgebloeid, waarbij het loof nu snel opkomt. Sommige stonden al in zaad, jammer genoeg nog niet oogstrijp...  -1(

Gezien het een Ranunculaceae is denk ik zelfs dat de zaden best in nog wat groene toestand worden geoogst .....Zaden van deze soorten moeten heel vers worden gezaaid volgens mij . Ik las ooit zelfs een verhaal van een rotstuinliefhebber in de USA die de zaden van Callianthemum groen in de grond stopte in zijn tuin en daar goede resultaten mee boekte . Het is natuurlijk nu spijtig genoeg te laat maar ik vermoed dat je ze zeker had kunnen oogsten met kans op succes Frankie ...

Hmm, wat jammer dan. Maar dat weten we dan ook alweer.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #98 Gepost op: 9 januari 2025, 20:02:52 »
In mijn ooghoek zie ik al een andere plant opduiken in dit habitatje.

Een Primula , maar dewelke ....

Primula wulfeniana, Kris. Ik had deze hier eigenlijk ook helemaal niet verwacht, dus een hele interessante 'bijvangst'.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #99 Gepost op: 9 januari 2025, 20:05:09 »
Een mooi klein soortje met donkere bloemen. Ik wist niet dat deze soort in cultuur was. Ik kwam er toevallig eentje tegen in Utrecht dit jaar en heb me er eentje aangeschaft. Hij staat te boek als een moeilijke bloeier in cultuur. We zullen zien.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #100 Gepost op: 9 januari 2025, 20:08:19 »
Ze groeien in hetzelfde habitat als Callianthemum anemonoides en precies over hetzelfde traject. Daarvoor en daarachter niets te zien...!
Het habitat is een boshelling met veel organisch materiaal dat zich verzameld heeft over en tussen stenen die niet te zien zijn. Het geheel is dus overdekt met een soort humus en overgroeit met mos en grassen. Niet te geloven dat deze planten zich hierin kunnen vestigen. De ondergrond is kalkhoudend.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #101 Gepost op: 9 januari 2025, 20:11:12 »
Ook heel mooi. Waarschijnlijk ook heel vochtig gebied? Ben benieuwd of je m in eigen tuin kan houden
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #102 Gepost op: 9 januari 2025, 20:14:47 »
Op plaatsen waar de rotsen prominenter zijn en er wat minder bomen aanwezig zijn, merken we zowaar Primula auricula op! Nog eentje die ik hier niet verwacht had. Zo zie je maar...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #103 Gepost op: 9 januari 2025, 20:15:58 »
Maar sporadisch kom je ze ook tegen in holtes waar ze zich al wat meer humus en mos verzameld heeft.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #104 Gepost op: 9 januari 2025, 20:18:19 »
Ook heel mooi. Waarschijnlijk ook heel vochtig gebied? Ben benieuwd of je m in eigen tuin kan houden

Neen Mark, de planten staan op een helling, die dus goed gedraineerd is. De ondergrond was gewoon lichtvochtig maar niet nat. En ik vermoed in de zomer dat de bodem wel degelijk goed uitdroogt. Het kan er bijzonder heet zijn in neder oostenrijk tijdens de zomer.