Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Noord-Frankrijk  (gelezen 499 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Noord-Frankrijk
« Reactie #30 Gepost op: 5 januari 2025, 14:01:04 »
Ik vind het altijd wat lastig om de kleine bloempjes van Ophrys insectifera op de gevoelige plaat vast te leggen.

Dat klopt Frankie , het is een uitdaging voor iedere hobby fotograaf ...De bloemen zijn klein maar ook de donkere kleur is een uitdaging ! Je bent niet alleen met deze uitdaging ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #31 Gepost op: 5 januari 2025, 17:55:17 »
Niet te bescheiden, Kris, als ik zie hoe goed je met al die soortjes bezig bent in de tuin, moet je wel concluderen dat je ze vrij goed onder de knie hebt, waarvoor veel bewondering!

Merci Frankie , en toch zijn er ook nog steeds veel raadsels voor mij .....Zo heb ik bijvoorbeeld al 4 keer O. insectifera geprobeerd in de tuin en is dit nog nooit gelukt .

Het is overduidelijk dat dit een soort is die niet zo algmeen is als zijn neefjes apifera en fuciflora. Wat daar de reden voor is...? Misschien stelt hij meer eisen aan zijn biotoop, is hij niet zo groeikrachtig als de andere soorten, ... ? Ik heb het altijd al een mysterieus soortje gevonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #32 Gepost op: 5 januari 2025, 17:57:55 »
Tot onze verbazing vinden we in de schaduw nog een 'vliegje'. Ze hoeven dus niet altijd persé in de volle zon te staan.
Wel Frankie , het zal misschien verbazen maar ik heb ze tot hier toe nog alleen maar gevonden in de schaduw of in lang gras ...Ik was dus wel verwonderd van jouw site waar ze echt in de volle zon in een kaal landschap stonden .

De keren dat ik ze gezien heb was ook altijd in (lang) gras, echter niet in de schaduw. Het stukje grond waar ze stonden lag echt te bakken en te braden in de zon.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #33 Gepost op: 5 januari 2025, 21:44:52 »
We zijn zeer tevreden met onze volgende vondst. Het betreft een grote groep Ophrys insectifera in hun mooiste verschijningsvorm. Er staan hier om en bij de 20 verschillende planten. Nooit zoveel vliegenorchisjes bij elkaar gezien. Gewoonweg prachtig en overweldigend! Het hoogtepunt van de dag!

Dit was zeker een unieke vondst Frankie ! En die grote populaties purperorchissen waren ook wel top hé ! Het was zeker een top dag en wetende wat er daar nog allemaal groeit , inspiratie genoeg voor de komende jaren om te gaan ontdekken .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #34 Gepost op: 5 januari 2025, 21:50:40 »
Ook dit is een vrij groot en uitgestrekt gebied, waarvan wij slechts een klein deeltje verkenden in het bos. Om de nabijgelegen heuvel te bezoeken, was er geen tijd meer na deze bijzonder hete en vermoeiende dag toch wel.

Al bij al waren we wel dik tevreden met wat we gezien en ontdekt hebben. Het is eens wat anders, andere biotopen, andere groeiomstandigheden. Zijn deze gebieden beter dan de onze. Ik zou zeggen: neen, het is min of meer gelijkaardig, met uitzondering van onze gekende 'super'site natuurlijk.

Maar in de toekomst wil ik hier zeker nog terug keren op nog andere sites en op andere tijdstippen want ongetwijfeld moet hier nog veel meer te zien zijn.
In deze gebieden zijn ook groeiplaatsen gekend met Pulsatilla vulgaris. En niet te vergeten: Ophrys aranifera (spinnenorchis) komt hier in tegenstelling tot in België wel nog voor. Dit kleinood is dus zeker nog een van de grote uitdagingen. Een verdere verkenning van Noord-Frankrijk zal dus noodzakelijk zijn...

Knap verslagje dat je gemaakt hebt , Frankie  ((3 ((3 ((3  Een mens moet het niet altijd heel ver zoeken om te genieten van een mooi stukje natuur hé !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #35 Gepost op: 5 januari 2025, 22:57:01 »
We zijn zeer tevreden met onze volgende vondst. Het betreft een grote groep Ophrys insectifera in hun mooiste verschijningsvorm. Er staan hier om en bij de 20 verschillende planten. Nooit zoveel vliegenorchisjes bij elkaar gezien. Gewoonweg prachtig en overweldigend! Het hoogtepunt van de dag!

Dit was zeker een unieke vondst Frankie ! En die grote populaties purperorchissen waren ook wel top hé ! Het was zeker een top dag en wetende wat er daar nog allemaal groeit , inspiratie genoeg voor de komende jaren om te gaan ontdekken .....

Er valt zeker nog van alles te ontdekken in dit stukje Frankrijk, Danny. Er zit al wat in het achterhoofd...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #36 Gepost op: 5 januari 2025, 22:58:05 »
Ook dit is een vrij groot en uitgestrekt gebied, waarvan wij slechts een klein deeltje verkenden in het bos. Om de nabijgelegen heuvel te bezoeken, was er geen tijd meer na deze bijzonder hete en vermoeiende dag toch wel.

Al bij al waren we wel dik tevreden met wat we gezien en ontdekt hebben. Het is eens wat anders, andere biotopen, andere groeiomstandigheden. Zijn deze gebieden beter dan de onze. Ik zou zeggen: neen, het is min of meer gelijkaardig, met uitzondering van onze gekende 'super'site natuurlijk.

Maar in de toekomst wil ik hier zeker nog terug keren op nog andere sites en op andere tijdstippen want ongetwijfeld moet hier nog veel meer te zien zijn.
In deze gebieden zijn ook groeiplaatsen gekend met Pulsatilla vulgaris. En niet te vergeten: Ophrys aranifera (spinnenorchis) komt hier in tegenstelling tot in België wel nog voor. Dit kleinood is dus zeker nog een van de grote uitdagingen. Een verdere verkenning van Noord-Frankrijk zal dus noodzakelijk zijn...

Knap verslagje dat je gemaakt hebt , Frankie  ((3 ((3 ((3  Een mens moet het niet altijd heel ver zoeken om te genieten van een mooi stukje natuur hé !

Natuurbeleving in de 'eigen' achtertuin noemen ze dat, Danny.