Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 5698 keer)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2025
« Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2025, 17:51:59 »
En ook nog deze selectie van Eugenijus staat in bloei !

Crocus korolkowii x 'Karelia'

Die korolkowii hybriden zijn toch ook niet te versmaden!!!

Mogen er zeker zijn Luc , hopelijk kan ik ze verder blijven kweken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2025, 17:53:56 »
Ik heb een beetje de start gemist dit Croconut jaar, tijd om aan de slag te gaan.
Er zijn hier al heel wat schoonheden gepasseerd en met Hans duikt er zelfs een extra croconut op !  Dat kunnen we alleen toejuichen natuurlijk.  Laat je niet kennen Hans en tenzij er plots een probleem zou zijn is Janis niet van plan er mee op te houden, zeker niet met zijn Crocussen.  De rest bouwt hij wel degelijk af.

Zoals gebruikelijk zijn de aanwinsten hier de eersten om hun pracht te laten zien.  Al is het ook na een kort verblijf op de vensterbank binnen... -2(

Crocus gembosii 'Vita Nova 21-02'  - een ietwat vreemde naam, wellicht het nummer van een zaaisel ?  Telt ook 8 petalen... benieuwd of hij dat volhoudt ?

Toeval of niet maar hier bloeit ook dezelfde gembosii zaailing , Luc !   _07    ;)

Ik zie dat we onvolledig geweest zijn met de benaming Danny, even nagekeken op mijn bestellijst van vorig jaar en daaruit blijkt dat het een hybride zou zijn met Cr. concinnus... dus : Cr. gembosii x concinnus 'Vita Nova 21 02'

Klopt Luc , die hybriden kunnen wel bijzonder mooi zijn hé !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #77 Gepost op: 9 januari 2025, 09:19:35 »
Ik heb een beetje de start gemist dit Croconut jaar, tijd om aan de slag te gaan.
Er zijn hier al heel wat schoonheden gepasseerd en met Hans duikt er zelfs een extra croconut op !  Dat kunnen we alleen toejuichen natuurlijk.  Laat je niet kennen Hans en tenzij er plots een probleem zou zijn is Janis niet van plan er mee op te houden, zeker niet met zijn Crocussen.  De rest bouwt hij wel degelijk af.
Zoals gebruikelijk zijn de aanwinsten hier de eersten om hun pracht te laten zien.  Al is het ook na een kort verblijf op de vensterbank binnen... -2(
Crocus gembosii 'Vita Nova 21-02'  - een ietwat vreemde naam, wellicht het nummer van een zaaisel ?  Telt ook 8 petalen... benieuwd of hij dat volhoudt ?
Oeps , paar dagen niet kunnen zien en ik sta hier al direct een heleboel mooie krokussen achter ....da kan niet zijn natuurlijk ....
Ja wat een schitterende soort waarmee je van start gaat Luc ! Ik ben al 3 keer in het gebied geweest waar gembosii en concinnus groeien en kruisen en dat zullen dus voor eeuwig grote favorieten blijven . Ik heb deze 'Vita Nova 21-02' dus ook aangeschaft bij de Janis maar hier is hij zover nog niet . Heel benieuwd hoe dat hier gaat zijn . Hier nog maar 1 gembosii type een beetje boven ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #78 Gepost op: 9 januari 2025, 09:20:37 »
Toeval of niet maar hier bloeit ook dezelfde gembosii zaailing , Luc !   _07    ;)

Jullie staan een pak verder dan hier Danny en Luc ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #79 Gepost op: 9 januari 2025, 09:21:18 »
In de tuin begint er ook al wat te bewegen , dit is al een eerste vroege vorm van Crocus sieberi ! Waarschijnlijk is dit eentje die bloeit ginder op lage hoogte vandaar de vroege bloei . Staat hier voor het tweede jaar in bloei !
Ook deze vorm van Crocus alexandri Falakro is er vroeg bij !

Prachtig Danny en veel vroeger als hier bij ons ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #80 Gepost op: 9 januari 2025, 09:22:43 »
Dit is hier een nieuwkomer , Crocus korolkowii 'Lucky Number' , deze vorm koos ik vanwege de zwarte keel die wel een meerwaarde heeft

Ook die had ik opnieuw aangeschaft en staat hier nu in knop ...In de korolkowii vormen zitten inderdaad wel veel juweeltjes !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #81 Gepost op: 9 januari 2025, 09:23:47 »
En ook nog deze selectie van Eugenijus staat in bloei !
Crocus korolkowii x 'Karelia'

Ze doen het geweldig goed zo te zien Danny  ....mooie vormen !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #82 Gepost op: 9 januari 2025, 09:28:45 »
Heb wel een kleine opmerking : zoveel bollen in hetzelfde potje is heel gevaarlijk . De kans dat ze te weinig plaats hebben en voeding te kort zullen komen is groot en dan heb je plots een grote terugval . In de natuur staan krokussen nooit zo dicht bij elkaar.
Bij de wat duurdere bolletjes is het aantal per pot beduidend kleiner, Danny, maar ik vrees dat de bolletjes 'Zwanenburg' ook nu weer last van elkaar gaan krijgen. Ik heb maar beperkt ruimte. Maar zeker iets om vanaf nu rekening mee te houden.

Het is allemaal relatief en afhankelijk van de zienswijze en kweekwijze van de liefhebber in kwestie ....Ik herinner me nog levendig dat Ian Young in zijn "Bulb Log Diary " altijd predikte om zoveel mogelijk bollen dicht bij mekaar in zijn vierkante potten te duwen . Ze moeten mekaar voelen zei/schreef   onze Ian . Nu is Ian toch ook een heel succesvolle liefhebber van bolgewassen . Maar hij woont in Schotland en wij in Vlaanderen/Nederland . Het is maar met wat je het meeste succes boekt ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #83 Gepost op: 9 januari 2025, 09:31:26 »
Janis heeft her en der al heel wat fraaie zaailingen van Crocus gembosii laten zien. Hoe is het met de zaadvorming bij deze zaailingen, al iemand ervaring hiermee?

Naar mijn ervaring is het soms toch veiliger om wat te helpen met een penseeltje Hans ...In deze tijd van het jaar zijn de mogelijke bestuivers toch wat schaarser . Als je echt zeker wil zijn om zaden te hebben tenminste .

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #84 Gepost op: 9 januari 2025, 10:57:09 »
Ik ben al 3 keer in het gebied geweest waar gembosii en concinnus groeien en kruisen en dat zullen dus voor eeuwig grote favorieten blijven . Ik heb deze 'Vita Nova 21-02' dus ook aangeschaft bij de Janis maar hier is hij zover nog niet . Heel benieuwd hoe dat hier gaat zijn . Hier nog maar 1 gembosii type een beetje boven.
Als ik me niet vergis dacht Janis in eerste instantie dat de hybriden daar kruisingen waren met Crocus mawii, klopt dat?

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 9 januari 2025, 12:00:45 »
Ik ben al 3 keer in het gebied geweest waar gembosii en concinnus groeien en kruisen en dat zullen dus voor eeuwig grote favorieten blijven . Ik heb deze 'Vita Nova 21-02' dus ook aangeschaft bij de Janis maar hier is hij zover nog niet . Heel benieuwd hoe dat hier gaat zijn . Hier nog maar 1 gembosii type een beetje boven.
Als ik me niet vergis dacht Janis in eerste instantie dat de hybriden daar kruisingen waren met Crocus mawii, klopt dat?

Dat klopt zeker Hans . Maar de status van concinnus en mawii zijn erg onduidelijk en we kunnen heel erg betwijfelen of dit wel 2 afzonderlijke soorten zijn . Zelfs Janis die eerst te vinden was voor 2 afzonderlijke soorten denkt nu dat er te weinig verschillen zijn om ze afzonderlijk te benoemen. Er zijn dan ook nog eens een aantal onduidelijkheden over de eerste planten die ooit zijn verzameld (en hebben geleid tot een beschrijving )mbt tot de juiste gebieden etc ...etc...Er zitten meerdere botanisten in de loupe dus ja ...Ik heb mijn foto's van Turkije al een paar keer herbenoemd en hou het voor de planten afkomstig van Gembos Yala op concinnus ...

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #86 Gepost op: 9 januari 2025, 12:52:33 »
Dank je, Kris, voor deze opheldering. Ik heb het één en ander over de kwestie C. mawii gelezen in het supplement van Janis.

Nog een andere 'kwestie'. Vorig jaar heb ik een paar bolletjes gekocht onder de naam Crocus gembosii 'Golden Delight' en op dit forum kwam die naam de afgelopen jaren ook voorbij. Maar dit jaar staat deze cultivar in de catalogus van Janis vermeld als Crocus gembosii x concinnus 'Golden Delight'!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #87 Gepost op: 9 januari 2025, 15:07:13 »
Dank je, Kris, voor deze opheldering. Ik heb het één en ander over de kwestie C. mawii gelezen in het supplement van Janis.
Nog een andere 'kwestie'. Vorig jaar heb ik een paar bolletjes gekocht onder de naam Crocus gembosii 'Golden Delight' en op dit forum kwam die naam de afgelopen jaren ook voorbij. Maar dit jaar staat deze cultivar in de catalogus van Janis vermeld als Crocus gembosii x concinnus 'Golden Delight'!

Het is volgens mij niet meer goed te ontwaren welke een zuivere concinnus , gembosii of kruising van beide is Hans . Zoals gezegd was ik ter plaatse en zie je de meest gekke dingen waarvan je denkt ...wat is dit nu ...Je zou zelfs kunnen denken dat bijvoorbeeld gembosii 'Sunspot' een kruising met concinnus is want die komt ook uit dit magische gebied. En die zwarte connectives, meeldraden etc is vooral (alleen ?) te zien daar bij concinnus. Ze staan daar constant door mekaar .
Ik weet niet of je eerder deze topic hebt door genomen maar daar staan vele voorbeelden .. 
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2692.120 (let op , ik noemde ze toen ook nog mawii maar nu concinnus )
1/C. gembosii op de locus classicus
En nog enkele voorbeelden van concinnus x gembosii
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2025, 15:11:56 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #88 Gepost op: 9 januari 2025, 15:14:46 »
Het is volgens mij niet meer goed te ontwaren welke een zuivere concinnus , gembosii of kruising van beide is Hans . Zoals gezegd was ik ter plaatse en zie je de meest gekke dingen waarvan je denkt ...wat is dit nu ...Je zou zelfs kunnen denken dat bijvoorbeeld gembosii 'Sunspot' een kruising met concinnus is want die komt ook uit dit magische gebied. En die zwarte connectives, meeldraden etc is vooral (alleen ?) te zien daar bij concinnus. Ze staan daar constant door mekaar .

Het staat daar gewoon naast mekaar en wat is dan wat ? Er zullen uiteraard wel ondergrondse kenmerken zijn maar dan nog ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 9 januari 2025, 15:16:53 »
Vorige nacht het frame toch maar wat extra beschermd ...niet zozeer voor de vorst maar om te vermijden dat er zich mogelijk sneeuw zou ophopen binnenin omdat het frame aan de voorkant altijd open is ...