Auteur Topic: Lente in West-Kreta 2024  (gelezen 3982 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lente in West-Kreta 2024
« Reactie #360 Gepost op: 14 december 2024, 10:32:37 »
Ik volg uw visie, Kris. Ondertussen heb ik door de jaren heen ook massa's foto's op de pc staan. Vroeger durfde ik ook al eens een reeksje opzetten maar er kruipt zo onnoemelijk veel tijd in. Anderzijds als je dan eens nagaat hoeveel keer sommige foto's al bekeken zijn... Enfin, misschien zwicht ik ook nog eens een keertje en mocht ik wat tijd vinden tussen kerst en nieuw...

Jawel Frankie , er kruipt heel veel tijd in ...maar goed nu ik maar 1 dag meer ga werken en het winter is ...Maar ik begrijp het goed genoeg dat het geen evidentie is als je nog full time werkt .Hopelijk vind je nog een gaatje want het is ook altijd smullen van jouw foto's en bijdrages .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #361 Gepost op: 14 december 2024, 10:35:51 »
Inderdaad , 2 kenners aan boord ...het is de endemische en nog weinig voorkomende Anchusa cespitosa . Let op de schrijfwijze , het is dus cespitosa  en niet caespitosa zoals ik vroeger ook verkeerdelijk dacht . De plant komt niet veel meer voor in de natuur en nog alleen op bepaalde verlaten stukken in de bergen . En dan nog alleen in het Lefka Ori gebergte , nergens anders ter wereld of zelfs nergens anders in Kreta . Ik zag ze ooit in bloei daar in de "witte bergen ' , in april dacht ik .Misschien heb ik er nog ergens een foto van. Deze soort  die bij ons niet onbeschermd   in de rotstuin kan groeien steekt dus ginder in de winter onder de sneeuw zoals je kan merken .
Een oude foto ...in bloei in de maand april ...
Ik wist niet dat hij zo zeldzaam was in de natuur. Menselijke activiteit en klimaatswijziging zullen deze noviteit wellicht doen verdwijnen in de toekomst als er geen maatregelen genomen worden...?
Misschien is hij altijd wel een beetje zeldzaam geweest in de natuur Frankie ...dat heb je vaker met die endemische soorten . Zeker als ze dan nog eens endemisch zijn voor 1 gebergte. Nu staan er misschien nog wel veel meer op de meer onbereikbare rotswanden waar wij als gewone plantenliefhebber niet kunnen komen. Je kan daar eindeloos ver wandelen en ik heb daar geen zicht op hoe het verder door is .Van menselijke activiteit is er daar geen sprake ...Klimaatswijziging , ja kan ...maar het sneeuwt daar toch nog steeds in de winter. Ik weet niet of ze ginder niet min of meer worden af gegeten door de vele geiten die zich in het gebied bevinden ?
Ik heb hem hier nu 2 jaar in de crevice en hij heeft redelijk goed gebloeid in de lente . Het blad is hier wel wat langer dan in de natuur .

De blauwe kleur is prachtig. Vroeger had ik deze plant in mijn onverwarmde kas. Maar zelfs toen was het te koud en overleefde hij de winter niet. Misschien zou het vandaag wel mogelijk zijn,

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #362 Gepost op: 14 december 2024, 18:11:14 »
Inderdaad , 2 kenners aan boord ...het is de endemische en nog weinig voorkomende Anchusa cespitosa . Let op de schrijfwijze , het is dus cespitosa  en niet caespitosa zoals ik vroeger ook verkeerdelijk dacht . De plant komt niet veel meer voor in de natuur en nog alleen op bepaalde verlaten stukken in de bergen . En dan nog alleen in het Lefka Ori gebergte , nergens anders ter wereld of zelfs nergens anders in Kreta . Ik zag ze ooit in bloei daar in de "witte bergen ' , in april dacht ik .Misschien heb ik er nog ergens een foto van. Deze soort  die bij ons niet onbeschermd   in de rotstuin kan groeien steekt dus ginder in de winter onder de sneeuw zoals je kan merken .
Een oude foto ...in bloei in de maand april ...
Ik wist niet dat hij zo zeldzaam was in de natuur. Menselijke activiteit en klimaatswijziging zullen deze noviteit wellicht doen verdwijnen in de toekomst als er geen maatregelen genomen worden...?
Misschien is hij altijd wel een beetje zeldzaam geweest in de natuur Frankie ...dat heb je vaker met die endemische soorten . Zeker als ze dan nog eens endemisch zijn voor 1 gebergte. Nu staan er misschien nog wel veel meer op de meer onbereikbare rotswanden waar wij als gewone plantenliefhebber niet kunnen komen. Je kan daar eindeloos ver wandelen en ik heb daar geen zicht op hoe het verder door is .Van menselijke activiteit is er daar geen sprake ...Klimaatswijziging , ja kan ...maar het sneeuwt daar toch nog steeds in de winter. Ik weet niet of ze ginder niet min of meer worden af gegeten door de vele geiten die zich in het gebied bevinden ?
Ik heb hem hier nu 2 jaar in de crevice en hij heeft redelijk goed gebloeid in de lente . Het blad is hier wel wat langer dan in de natuur .

Ziet er heel goed uit, Kris. Hij bloeit voortreffelijk. Als ik er kan aan geraken wil ik hem ook eens proberen. Dek je hem af in de winter?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #363 Gepost op: 14 december 2024, 19:30:25 »
Het hoofddoel van de fikse wandeling bergop is natuurlijk Crocus sieberi maar laten we ook altijd oog hebben voor andere planten onderweg .
Nog een keer Anemone hortensis subsp. heldreichii.
In de verticale rotswanden ook Arabis alpinae en ook weer Romulea bulbocodium . Beneden aan de start van de wandeling ook reeds de eerste Crocus in gezelschap van Scilla nana . Beneden was Crocus sieberi al flink op de terugweg en ik weet uit ervaring dat je voor de mooiste en de massa naar boven moet ...
Vond ook nog deze oude foto als detailopname van Scilla nana (vroeger Chionodoxa dacht ik ?)

Deze planten heb ik nog onder de naam Chionodoxa , Kris ! Vind ik wel helemaal anders dan het geslacht Scilla ...... ))4   ((--11
Nu noemen ze Scilla nana, vroeger Chionodoxa nana of Chionodoxa cretica
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #364 Gepost op: 14 december 2024, 20:14:40 »
Ziet er heel goed uit, Kris. Hij bloeit voortreffelijk. Als ik er kan aan geraken wil ik hem ook eens proberen. Dek je hem af in de winter?
Jawel Frankie , Achusa cespitosa krijgt hier een dakje boven zijn hoofd van midden november tot midden februari .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #365 Gepost op: 14 december 2024, 20:30:30 »
Vervolgens pakken we nog een stukje cultuur mee ...Het cultuur gebeuren valt me wel tegen , ik vind het overroepen . Maar we wandelen er toch een tijdje rond . Misschien zien we toch ook weer interessante planten .. 11))

In de namiddag rijden we naar een gebiedje waar ik ooit wel wat Fritillaria messanensis had zien bloeien . Die zijn natuurlijk wat later maar je weet het maar nooit ...We zien er direct mooie planten Daphne sericea .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #366 Gepost op: 14 december 2024, 20:34:03 »
Ophrys tenthredinifera en Ophrys heldreichii zijn ook weer van de partij .
Verder ook weer Orchis italica en een schitterende vorm van Neotinea lactea .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #367 Gepost op: 14 december 2024, 20:36:30 »
Maar ook een Ophrys die we nog niet hadden gezien ....Ik ben niet zeker van de naam en dus Gerrit mag me gerust verbeteren of helpen .
Ik dacht dat dit Ophrys fusca ssp. creberrima is ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #368 Gepost op: 14 december 2024, 20:38:53 »
Ook deze Ophrys had ik nog niet op naam gezet ....Misschien dat Gerrit wel raad weet ?

edit : Ophrys cretica
« Laatst bewerkt op: 15 december 2024, 10:32:41 door Kris De Raeymaeker »

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #369 Gepost op: 14 december 2024, 21:42:04 »
@ foto 9668, ik denk aan Ophrys cretensis

@ de fusca soort is Ophrys creberrima, net zoals je zelf al dacht
« Laatst bewerkt op: 14 december 2024, 21:59:08 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #370 Gepost op: 15 december 2024, 10:32:10 »

Bedankt Gerrit ! Ik denk inderdaad ook dat het een cretica is ...nadat ik na jouw insteek nog eens alles op een rijtje heb gezet .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #371 Gepost op: 15 december 2024, 10:42:35 »
Dus toch weer  wat mooie planten en ook nog soorten die ik nog niet had gezien maar geen Fritillaria messanensis . Het is eigenlijk normaal omdat die toch wat later bloeit . Maar je weet nooit dat er is eentje wat vroeger bloeit ...
Hierbij nog 2 foto's van 2006 van deze soort ...(nog oude kwaliteit van foto's , dus even niet op letten )

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #372 Gepost op: 15 december 2024, 10:48:47 »
Ik besloot om toch nog even terug te keren naar de site van Tulipa cretica . Het was heel zonnig en nog wat warmer en ik hoopte dat de bloemen beter zouden open zijn gekomen . Op zoek naar nog betere foto's dus ......Ophrys heldreichii hadden we al vaak gezien maar toch verdiende dit exemplaar ook weer nog een foto  ))4
Deze Orchis pauciflora groeide los door een doornig struikje !

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #373 Gepost op: 15 december 2024, 10:53:18 »

Bedankt Gerrit ! Ik denk inderdaad ook dat het een cretica is ...nadat ik na jouw insteek nog eens alles op een rijtje heb gezet .

Het is best wel een lastige determinatie. Er zijn nog meer gegadigden

Ophrys gortynia, komt nog het dichtst bij. Maar de lip daarvan is langwerpig en hij heeft duidelijke zwellingen
Oohrys grammica. Deze soort komt in de plaats van Ophrys herae, die nu wordt beschouwd als species van
Samos. Ophrys grammica heeft een duidelijk andere kleur van het basaal veld en is een latere bloeier.
Ophrys mammosa. Hier zou je aan kunnen denken, maar deze soort heeft heel grote zwellingen, zoals de naam aangeeft.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #374 Gepost op: 15 december 2024, 10:53:48 »
En het geluk was aan onze zijde want de tulpjes stonden op hun best en nog beter dan tijdens ons vorig bezoekje enkele dagen eerder .
« Laatst bewerkt op: 15 december 2024, 10:57:19 door Kris De Raeymaeker »