Auteur Topic: Lente in West-Kreta 2024  (gelezen 3977 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Lente in West-Kreta 2024
« Reactie #345 Gepost op: 14 december 2024, 08:01:59 »
Mooie planten onderweg Kris , Die romulea op foto 3 is prachtig !  Op welke hoogte waren de eerste krokussen te spotten ? Die beginnen daar waarschijnlijk al begin februari te bloeien ......

Ja de eerste krokussen stonden al bij het begin van de wandeling Danny, op 1140m hoogte ,maar die waren al wat op de terug weg . Ook op de Omalos vlakte staan er genoeg en dat is rond de 1000m maar die waren al allemaal uitgebloeid .

Dat betekent dat de lente daar erg vroeg begint? In welke periode was je er juist alweer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #346 Gepost op: 14 december 2024, 08:06:08 »
Crocus sieberi start letterlijk te bloeien op de plaatsen waar de sneeuw smelt ...je ziet ze zelden door de sneeuw komen priemen ...

Wat een variatie. Ze zijn allemaal om ter mooist! De plant op de vierde foto, helemaal rechts ziet er heel knap uit.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #347 Gepost op: 14 december 2024, 08:07:46 »
Ok , tot daar het Crocus sieberi gedeelte .... 7)) 7))

Nog een aantal bijzonder mooie kleurvormen!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #348 Gepost op: 14 december 2024, 08:09:23 »
Met deze panorama foto nemen we afscheid van dit mooie gebied ...Voor de mensen die het graag weten , we zitten hier op 1597m hoogte .
Ook nog een merkwaardige foto ...Hier is een struikje losgekomen en van de schuine rotswanden naar beneden gedonderd . Hij sleurde gelijk ook een Crocus sieberi mee in zijn val ..
Nog 2 dagen te gaan van onze botanische trip ...Volgende etappe gaan we weer geheel andere planten zien .

Wat een mooie omgeving. Welk gebouwtje is er te zien in de verte?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #349 Gepost op: 14 december 2024, 08:12:22 »
Inderdaad , 2 kenners aan boord ...het is de endemische en nog weinig voorkomende Anchusa cespitosa . Let op de schrijfwijze , het is dus cespitosa  en niet caespitosa zoals ik vroeger ook verkeerdelijk dacht . De plant komt niet veel meer voor in de natuur en nog alleen op bepaalde verlaten stukken in de bergen . En dan nog alleen in het Lefka Ori gebergte , nergens anders ter wereld of zelfs nergens anders in Kreta . Ik zag ze ooit in bloei daar in de "witte bergen ' , in april dacht ik .Misschien heb ik er nog ergens een foto van. Deze soort  die bij ons niet onbeschermd   in de rotstuin kan groeien steekt dus ginder in de winter onder de sneeuw zoals je kan merken .

Een oude foto ...in bloei in de maand april ...

Ik wist niet dat hij zo zeldzaam was in de natuur. Menselijke activiteit en klimaatswijziging zullen deze noviteit wellicht doen verdwijnen in de toekomst als er geen maatregelen genomen worden...?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #350 Gepost op: 14 december 2024, 08:16:27 »
Zowaar Astragalus angustifolius .....

Heel knappe plant vind ik dit. Een torenhoge favoriet in de rotstuin voor mij. Neemt wat plaats in beslag na enkele jaren, maar het is een echte blikvanger gedurende heel het jaar, ook zonder bloemen. Wat waren de grootste exemplaren die je er gezien hebt, Kris?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #351 Gepost op: 14 december 2024, 08:18:10 »
En dan nog zo een super momentje, totaal onverwacht ....
Iris unguicularis cretensis ?
Zeer zeker Luc , maar nooit zo een lage en  compacte/ mooie vorm gezien ...

Wat een juweel, fraai is dat!  ((3

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #352 Gepost op: 14 december 2024, 08:25:40 »
Kijk eens aan. Een rustpunt in deze nu al memorabele reeks.  3))
Ik vind het trouwens erg moedig van je om nog zo'n reisverhaal op het forum te zetten. Je hebt waarschijnlijk wel meer tijd dan vroeger, maar toch. Er zit trouwens geen 100 man te kijken en te reageren. Maar de geïnteresseerden kunnen dit ten zeerste waarderen.
Tja , eerlijk gezegd twijfel ik soms ook om zulke reisverhalen te publiceren Frankie omdat de respons inderdaad maar van een heel klein groepje mensen komt . En of ik zoveel meer tijd heb betwijfel ik  ;D ;D  Maar goed ...als niemand hier nog wat post is het ook over en uit met ons forum . Dat is al een eerste reden.
Maar misschien nog meer is volgende denkwijze ...We maken met zijn allen mooie foto's van planten op locaties . Toch foto's die mogen gezien worden denk ik ? Wat gaan we met al dat fraais doen ? Allemaal ergens bewaren in de cloud of op harde schijven ? Met de gedachte dat ze daar amper bekeken worden ...Daar zitten ze dan ergens anoniem op één of andere schijf of in de wolken . Wordt je daar zelf beter van ? Waarom heb je al die foto's genomen dan , om ergens te verstoppen ? Ik geef wel eens lezingen  ook maar ik heb ongeveer 42000 foto"s van planten op mijn pc .Die heb je niet allemaal nodig voor lezingen en zoveel gaan er ook in ons tijdschrift niet verschijnen . De rest van de foto's kwijnt dan maar weg . Dus vind ik het delen van die foto's toch nog altijd een meerwaarde . Vroeger als ik lezingen gaf in cactusclubs zat daar 100 man in de zaal en tegenwoordig ook maar 25 . Toch geef ik nog steeds met even veel plezier die lezingen aan 25 aanwezigen want diegene die komen zijn enthousiast . Dat is alleszins mijn visie . Degene die hier volgen ziin ook oprecht geïnteresseerd en dat telt toch denk ik dan zo ...

Ik volg uw visie, Kris. Ondertussen heb ik door de jaren heen ook massa's foto's op de pc staan. Vroeger durfde ik ook al eens een reeksje opzetten maar er kruipt zo onnoemelijk veel tijd in. Anderzijds als je dan eens nagaat hoeveel keer sommige foto's al bekeken zijn... Enfin, misschien zwicht ik ook nog eens een keertje en mocht ik wat tijd vinden tussen kerst en nieuw...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #353 Gepost op: 14 december 2024, 08:33:01 »
Vervolgens pakken we nog een stukje cultuur mee ...Het cultuur gebeuren valt me wel tegen , ik vind het overroepen . Maar we wandelen er toch een tijdje rond . Misschien zien we toch ook weer interessante planten .. 11))

Cultuur, ja er wordt daar altijd behoorlijk heel wat tamtam voor gemaakt, maar uiteindelijk... . Het is wel eens leuk om gezien te hebben, maar als je ergens in zo'n mooi gebied zit, vind ik het altijd zonde om je tijd te 'verspelen' aan cultuur. Ik ga zelf ook wel graag eens kijken naar oude gebouwen, stadjes, enz..., maar uiteindelijk zit ik veel liever ergens in de bossen, heuvels, bergen, weilanden. Dat vind ik altijd een veel grotere meerwaarde hebben. Daar wordt ik pas echt gelukkig van en beleef ik de echte 'wow'momenten, hoe mooi al die oude gebouwen ook mogen zijn. Toen ik dit voorjaar in neder oostenrijk zat, had ik me voorgenomen om toch maar eens Wenen te bezoeken, maar het is er uiteindelijk niet van gekomen. Er waren andere zaken te zien,  11)) Als je echt cultuur wilt beleven, moet je dat eigenlijk op voorhand vooropstellen. De twee combineren vind ik altijd zo moeilijk en 'ambetant'.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #354 Gepost op: 14 december 2024, 10:01:17 »
Vond ook nog deze oude foto als detailopname van Scilla nana (vroeger Chionodoxa dacht ik ?)
Deze planten heb ik nog onder de naam Chionodoxa , Kris ! Vind ik wel helemaal anders dan het geslacht Scilla ...... ))4   ((--11

Ik snap het Danny , ken te weinig van deze geslachten eerlijk gezegd .Al die naamswijzigingen zijn nog moeilijk te volgen ook . Dit is wat Kew erover zegt : https://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:540932-1
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #355 Gepost op: 14 december 2024, 10:03:35 »
Dat betekent dat de lente daar erg vroeg begint? In welke periode was je er juist alweer?
Van 22 - 29 maart Frankie . Ja het begint daar inderdaad vroeg . Zeker in de lagere gebieden waar er geen sneeuw is en het relatief warm blijft in de winter .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #356 Gepost op: 14 december 2024, 10:05:10 »
Wat een variatie. Ze zijn allemaal om ter mooist! De plant op de vierde foto, helemaal rechts ziet er heel knap uit.

Klopt Frankie , ik moet zeggen dat de verleiding groot is om daar maar foto's te blijven maken ...Steeds weer het gevoel van , die ziet er toch nog iets anders uit...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #357 Gepost op: 14 december 2024, 10:10:21 »
Wat een mooie omgeving. Welk gebouwtje is er te zien in de verte?

Dat is een refuge (Kalergi Refuge )waar je in bepaalde maanden kan overnachten Frankie .  Normaal zou er accommodatie zijn voor 45 tot 50 mensen. Het is uiteraard geen luxe hotel maar een echte berghut . Zo vroeg op het jaar is ze nog niet geopend. Van dat punt vertrekken er nog allerlei wandelingen , ook naar nog hogere gedeelten van de Leka Ori .
https://hikingcreta.com/kallergi-refuge/

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #358 Gepost op: 14 december 2024, 10:21:24 »
Inderdaad , 2 kenners aan boord ...het is de endemische en nog weinig voorkomende Anchusa cespitosa . Let op de schrijfwijze , het is dus cespitosa  en niet caespitosa zoals ik vroeger ook verkeerdelijk dacht . De plant komt niet veel meer voor in de natuur en nog alleen op bepaalde verlaten stukken in de bergen . En dan nog alleen in het Lefka Ori gebergte , nergens anders ter wereld of zelfs nergens anders in Kreta . Ik zag ze ooit in bloei daar in de "witte bergen ' , in april dacht ik .Misschien heb ik er nog ergens een foto van. Deze soort  die bij ons niet onbeschermd   in de rotstuin kan groeien steekt dus ginder in de winter onder de sneeuw zoals je kan merken .
Een oude foto ...in bloei in de maand april ...
Ik wist niet dat hij zo zeldzaam was in de natuur. Menselijke activiteit en klimaatswijziging zullen deze noviteit wellicht doen verdwijnen in de toekomst als er geen maatregelen genomen worden...?
Misschien is hij altijd wel een beetje zeldzaam geweest in de natuur Frankie ...dat heb je vaker met die endemische soorten . Zeker als ze dan nog eens endemisch zijn voor 1 gebergte. Nu staan er misschien nog wel veel meer op de meer onbereikbare rotswanden waar wij als gewone plantenliefhebber niet kunnen komen. Je kan daar eindeloos ver wandelen en ik heb daar geen zicht op hoe het verder door is .Van menselijke activiteit is er daar geen sprake ...Klimaatswijziging , ja kan ...maar het sneeuwt daar toch nog steeds in de winter. Ik weet niet of ze ginder niet min of meer worden af gegeten door de vele geiten die zich in het gebied bevinden ?
Ik heb hem hier nu 2 jaar in de crevice en hij heeft redelijk goed gebloeid in de lente . Het blad is hier wel wat langer dan in de natuur .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #359 Gepost op: 14 december 2024, 10:29:48 »
Zowaar Astragalus angustifolius .....
Heel knappe plant vind ik dit. Een torenhoge favoriet in de rotstuin voor mij. Neemt wat plaats in beslag na enkele jaren, maar het is een echte blikvanger gedurende heel het jaar, ook zonder bloemen. Wat waren de grootste exemplaren die je er gezien hebt, Kris?

De grootste exemplaren staan boven aan de Refuge Frankie , maar die staken nog onder de sneeuw nu ...Groeit daar samen met o.a. Acantholimon .Dit was een heel toevallige ontdekking op een plek die ik niet verwachtte . We zitten hier immers maar op 270m hoogte  en in een biotoop waar ik dit soort planten geenszins zou verwachten...Dit is tijdens deze trip de enige die we hebben gezien.