Auteur Topic: Bodensee- Lindau -Suënderman ? ? ? ?  (gelezen 900 keer)

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
Bodensee- Lindau -Suënderman ? ? ? ?
« Gepost op: 17 oktober 2024, 20:13:22 »
Is er iemand de laatste jaren nog naar de alpenkwekerij van Suënderman geweest? Is dat nog de moeite waard?
De kans bestaat dat wij volgend jaar daar in de buurt komen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bodensee- Lindau -Suënderman ? ? ? ?
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2024, 10:31:38 »
Is er iemand de laatste jaren nog naar de alpenkwekerij van Suënderman geweest? Is dat nog de moeite waard?
De kans bestaat dat wij volgend jaar daar in de buurt komen.

Ik ben er nog nooit geweest Lily-Anne maar ik denk dat ik is ergens heb horen vallen dat het daar over en uit is maar 100 procent zeker ben ik niet ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2024, 14:10:31 »
De kwekerij Suendermann is helaas einde verhaal.
Torhout, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2024, 18:05:54 »
Oh, ik zie jullie antwoord nu pas. Spijtig weeral een kweker minder !

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2024, 18:23:41 »
De kwekerij Suendermann is helaas einde verhaal.

Er staat hier waarschijnlijk een klein foutje... de Sündermann alpine kwekerij bestaat nog steeds. Ik heb pas onlangs de huidige herfstcatalogus ontvangen... helaas alleen op papier.

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2024, 08:10:37 »

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2024, 09:15:11 »
http://www.alpengarten-suendermann.de/

Bedankt Eberhard...ik had niet aan de website gedacht.

Ik heb in het verleden een aantal interessante planten van Sündermann gekocht. Sommige zijn niet meer verkrijgbaar, maar over het algemeen was en is de kwaliteit niet slecht.

Ik heb vooral goede herinneringen aan Leontopodium alpinum "Silberzwerg".

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2024, 09:44:05 »
Ik had via via gehoord dat er van de kwekerij nog weinig overbleef.
Als je de huidige verkooplijst ziet lijkt het helemaal niet zo.
Is het nog altijd de “oude” Suendermann die er werkt of zet iemand anders de kwekerij nu verder ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2024, 09:39:35 »
Mijn bezoek aan deze  legendarische kwekerij is inmiddels ruim 10 jaar geleden. Dat was toen in de zomer toen ik op de heenreis was uit Zwitserland richting huiswaarts. Ik herinner me dat er toen nog altijd een groot sortiment rotsplanten aanwezig was op de kwekerij. De rotstuin lag er echter zeer verwaarloosd bij. Een oude, norse suendermann liep er ook nog rond, maar het zaakje werd toen uitgebaat door een jongere gast ergen van voren in de 30., waarschijnlijk een kleinzoon of zelfs een achterkleinzoon. Hoe de toestand er nu is, heb ik geen idee van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2024, 11:34:18 »
Mijn bezoek aan deze  legendarische kwekerij is inmiddels ruim 10 jaar geleden. Dat was toen in de zomer toen ik op de heenreis was uit Zwitserland richting huiswaarts. Ik herinner me dat er toen nog altijd een groot sortiment rotsplanten aanwezig was op de kwekerij. De rotstuin lag er echter zeer verwaarloosd bij. Een oude, norse suendermann liep er ook nog rond, maar het zaakje werd toen uitgebaat door een jongere gast ergen van voren in de 30., waarschijnlijk een kleinzoon of zelfs een achterkleinzoon. Hoe de toestand er nu is, heb ik geen idee van.

Ben er nooit geweest Frankie maar in mijn verre geheugen spookt rond dat ze vroeger ook aanwezig waren op de rotsplantendagen die door kwekerij De Bilt werden georganiseerd . Tezamen met Potterton en die andere Schotse legendarische kwekerij waarvan de naam me nu niet te binnen schiet .Ben toch juist? Weten jullie het ook nog ? Kocht bij hun ooit nog Acantholimons die je toen haast nog nooit tegenkwam bij ons ...   

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2024, 11:57:15 »

Ben er nooit geweest Frankie maar in mijn verre geheugen spookt rond dat ze vroeger ook aanwezig waren op de rotsplantendagen die door kwekerij De Bilt werden georganiseerd . Tezamen met Potterton en die andere Schotse legendarische kwekerij waarvan de naam me nu niet te binnen schiet .Ben toch juist? Weten jullie het ook nog ? Kocht bij hun ooit nog Acantholimons die je toen haast nog nooit tegenkwam bij ons ...

Klopt helemaal Kris, de schotse kwekerij die je ontsnapt was Lamberton nursery van Ron McBeath.  En Suendermann was daar inderdaad ook.
Helaas vervlogen tijden die niet meer terug komen...  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2024, 12:56:17 »
Klopt helemaal Kris, de schotse kwekerij die je ontsnapt was Lamberton nursery van Ron McBeath.  En Suendermann was daar inderdaad ook.
Yep , that's him Luc ...., bedankt om mijn geheugen even bij te staan  -2(  Ja dat waren glorie tijden en op die moment zelf beseften we die luxe niet . Het was allemaal normaal en vanzelfsprekend ...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2024, 22:37:33 »
Yep , that's him Luc ...., bedankt om mijn geheugen even bij te staan  -2(  Ja dat waren glorie tijden en op die moment zelf beseften we die luxe niet . Het was allemaal normaal en vanzelfsprekend ...

Dat waren inderdaad plezante tijden voor de rotsplantenliefhebber. Maar ik kan me niet herinneren of Suendermann daar ook stond...? Het was toch Echmann uit Zwitserland die er stond...? Ik herinner me dat ik ondanks de stevige prijzen heel wat spul bij hem kocht. Dat was toen echt wel de top of the bill. Echmann was de evenknie van Aberconwy. Nog steeds heb ik een aantal planten van hem in de collectie zoals bijvoorbeeld mijn cloon van Androsace hirtella.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2024, 09:43:48 »
Frankie je hebt gelijk met Eschmann ( https://eschmannpflanzen.ch/) bij Ploeger.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2024, 15:36:32 »
Dat waren inderdaad plezante tijden voor de rotsplantenliefhebber. Maar ik kan me niet herinneren of Suendermann daar ook stond...? Het was toch Echmann uit Zwitserland die er stond...? Ik herinner me dat ik ondanks de stevige prijzen heel wat spul bij hem kocht. Dat was toen echt wel de top of the bill. Echmann was de evenknie van Aberconwy. Nog steeds heb ik een aantal planten van hem in de collectie zoals bijvoorbeeld mijn cloon van Androsace hirtella.

Je hebt inderdaad gelijk Frankie ...heb die 2 door elkaar gehaald ...