Auteur Topic: Oost-Turkije mei 2024  (gelezen 5467 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Oost-Turkije mei 2024
« Reactie #75 Gepost op: 3 september 2024, 20:56:20 »
Al even zeldzaam waren deze planten met paarse standaards.

In gelijk welke kleur de standards zijn, het zijn allemaal prachtige planten, een van de mooiste soorten binnen de onco's vind ik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #76 Gepost op: 3 september 2024, 20:59:54 »
Nog een korte toelichting over de naam "Iris elegantissima" die ik hier gebruik in contradictie met oudere en vooral Engelse literatuur die deze soort plaatst onder Iris iberica als 'Iris iberica subsp. elegantissima".
Tijdens de vele reizen die we ondertussen gemaakt hebben werden er van alle irissen samples verzameld voor DNA analyse in een universitair labo. Heel recent werden de bevindingen gepubliceerd in een nieuw document en daaruit blijkt dat Iris elegantissima in de fylogenetische boomstructuur (= een grafische weergave van de evolutionaire relaties tussen de soorten - van voorouder tot afstammelingen) een positie inneemt weg van Iris iberica.  Daarom is deze iris soort van subspecies niveau naar species niveau gebracht in de nieuwe publicatie.
Wie geinteresserd is in het document kan via email bediend worden.

Geen ondersoort van iberica meer dus? Maar een soort op zijn eigen, los van iberica? Knap dit werd achterhaald. Welke universiteit heeft dit dan bestudeerd?

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #77 Gepost op: 3 september 2024, 21:24:01 »
Prachtige beelden Luc, en heel interessant om het ook met wetenschap te kunnen combineren!
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #78 Gepost op: 4 september 2024, 18:48:10 »

Een bijzonder mooie soort , Luc ! Knappe vondst !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #79 Gepost op: 5 september 2024, 06:41:35 »
Nog een korte toelichting over de naam "Iris elegantissima" die ik hier gebruik in contradictie met oudere en vooral Engelse literatuur die deze soort plaatst onder Iris iberica als 'Iris iberica subsp. elegantissima".
Tijdens de vele reizen die we ondertussen gemaakt hebben werden er van alle irissen samples verzameld voor DNA analyse in een universitair labo. Heel recent werden de bevindingen gepubliceerd in een nieuw document en daaruit blijkt dat Iris elegantissima in de fylogenetische boomstructuur (= een grafische weergave van de evolutionaire relaties tussen de soorten - van voorouder tot afstammelingen) een positie inneemt weg van Iris iberica.  Daarom is deze iris soort van subspecies niveau naar species niveau gebracht in de nieuwe publicatie.
Wie geinteresserd is in het document kan via email bediend worden.

Geen ondersoort van iberica meer dus? Maar een soort op zijn eigen, los van iberica? Knap dit werd achterhaald. Welke universiteit heeft dit dan bestudeerd?
Ons deel van het onderzoek beperkte zich tot het verzamelen/prepareren van monsters voor DNA analyse en ze afgeven in de univ van Vienne (FR).
Met de analyses zelf die over jaren gespreid waren hebben wij niet rechtstreeks iets te maken gehad.
Het onderzoeksartikel dat daaruit voortvloeide is geschreven door mensen van de botanische instituten van Tashkent en Kunming.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #80 Gepost op: 5 september 2024, 06:43:51 »

Een bijzonder mooie soort , Luc ! Knappe vondst !
Het verbaast mij telkens dat er nog steeds (al of niet compleet nieuwe) zaken kunnen gevonden worden in de natuur.
Deze kleurvariatie van Iris elegantissima is wel al langer bekend en gerapporteerd.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #81 Gepost op: 5 september 2024, 10:32:27 »

Nog nooit eerder gezien Luc , heel merkwaardig !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #82 Gepost op: 16 september 2024, 20:12:55 »
De reis naar Oost-Turkije was niet enkel gefocused op onco irissen. De volgende dagtrip hebben we uitgetrokken om naar grotere hoogten te rijden waar echt alpine condities heersen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #83 Gepost op: 16 september 2024, 20:20:26 »
Op deze hoogte (2600 m en hoger) gaan we geen irissen meer aantreffen. Maar dit wil niet zeggen dat er geen andere bollen te vinden zijn. Met Puschkinia bilgineri, Tulipa humilis, Fritillaria minuta en Colchicum kurdicum noem ik er slechts vier die hier groeien. Er zijn natuurlijk nog meer soorten maar deze hou ik voor een andere keer. Misschien op groot scherm ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #84 Gepost op: 16 september 2024, 20:34:51 »
Eens een dag zonder irissen denk je nu ?  Toch niet. 
Op weg naar de Karabet Pass passeren we bij toeval langs een dorpje van enkele huizen groot waar we iris sari zien bloeien in de meest verscheidene kleurvariaties die we ooit gezien hebben.  En dat op een terrein dat veel weg heeft van een steenpuin stort.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #85 Gepost op: 16 september 2024, 20:35:47 »
Iris sari in kleurvormen
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #86 Gepost op: 16 september 2024, 20:47:35 »
Op deze hoogte (2600 m en hoger) gaan we geen irissen meer aantreffen. Maar dit wil niet zeggen dat er geen andere bollen te vinden zijn. Met Puschkinia bilgineri, Tulipa humilis, Fritillaria minuta en Colchicum kurdicum noem ik er slechts vier die hier groeien. Er zijn natuurlijk nog meer soorten maar deze hou ik voor een andere keer. Misschien op groot scherm ?

Vier mooie vondsten, Luc, in een schitterende omgeving alweer. Zie ik daar nog gagea achter de puschkinia?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #87 Gepost op: 16 september 2024, 20:49:11 »
Iris sari in kleurvormen

Alle drie om ter mooist, Luc. Die eerste donkere draagt mijn voorkeur weg.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #88 Gepost op: 17 september 2024, 14:04:52 »
De reis naar Oost-Turkije was niet enkel gefocused op onco irissen. De volgende dagtrip hebben we uitgetrokken om naar grotere hoogten te rijden waar echt alpine condities heersen.

Prachtige locaties Luc !!!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 17 september 2024, 14:07:01 »

Vier geweldig mooie soorten Luc ! Wat mij betreft ,laat maar komen.... die  beelden op het grote scherm  -2(
Het wil nu juist lukken dat ik me deze zomer Puschkinia bilgineri heb aangeschaft  ))4