Auteur Topic: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen  (gelezen 3094 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5012
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2024, 07:58:51 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.

Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.

Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.
Ik heb van zowel de gewone vorm als van de Alhambra vorm een exemplaar in de rotstuin.
Vermeerderen is inderdaad zeer lastig, vergelijkbaar met acantholimon
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5012
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2024, 08:04:18 »
De witte vorm van Origanum amanum. Een plant die niet al te gemakkelijk te behagen is en weinig aangeboden wordt. Ik merk zelf dat de aanwas kleiner is dan de roze kleurvariant waardoor hij ook veel trager te vermeerderen is. Opgekweekte stekjes zijn vaak wat wispelturig en leggen gemakkelijk het loodje.
Ik heb deze al een aantal keer gestekt op verschillende tijdstippen in het jaar maar het resultaat is telkens bedroevend slecht. Ook opdelen (scheuren) gaf tot nu weinig planten die verder willen groeien.
We blijven proberen !
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5012
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2024, 08:19:28 »
Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin  maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....
Een goed idee om een topic als dit te starten Kris. We ondervinden ondertussen allemaal hoe moeilijk het wordt om aparte planten te vinden.
Ik zou dit topic ook willen gebruiken om minder courante planten (lees planten die zelden/nooit in het aanbod komen) die al door een selecte groep liefhebbers worden opgekweekt voor te stellen of toe te lichten. Wat denk je ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2024, 10:25:23 »
Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin  maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....
Een goed idee om een topic als dit te starten Kris. We ondervinden ondertussen allemaal hoe moeilijk het wordt om aparte planten te vinden.
Ik zou dit topic ook willen gebruiken om minder courante planten (lees planten die zelden/nooit in het aanbod komen) die al door een selecte groep liefhebbers worden opgekweekt voor te stellen of toe te lichten. Wat denk je ?

Dank je Luc en Frankie , blij dat er nog meer liefhebbers hetzelfde denken over de noden om deze categorie van planten even afzonderlijk te groeperen , toe te lichten en onder de aandacht te brengen .
Uiteraard ben ik akkoord met je voorstel want dat is ook 1 van de doelen die ik met dit topic voor ogen had , heel graag zelfs .Bepaalde planten zijn zeldzaam omdat ze moeilijk zijn en omdat degene die er goed mee overweg kunnen zijn gestopt met de hobby . De bron van een aantal van die planten valt ook weg ...Andere planten zijn misschien niet moeilijk maar laten zich heel slecht vermeerderen waardoor het aanbod ook klein is en bepaalde clones /vormen en cultivars dreigen uit te sterven in onze collecties .Ze worden zo zeldzaam en vormen ook een uitdaging . En een derde categorie zijn zeker ook degene die je vermeld . Planten die je haast zelden ziet in collecties en die weinigen hebben ....Planten die onbekend blijven omdat ze haast nooit of zelfs helemaal niet worden aangeboden .Hier zit ook de uitdaging om deze planten bekender te maken , te vermeerderen en te weten wie ze heeft .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2024, 10:28:37 »
De witte vorm van Origanum amanum. Een plant die niet al te gemakkelijk te behagen is en weinig aangeboden wordt. Ik merk zelf dat de aanwas kleiner is dan de roze kleurvariant waardoor hij ook veel trager te vermeerderen is. Opgekweekte stekjes zijn vaak wat wispelturig en leggen gemakkelijk het loodje.
Ik heb deze al een aantal keer gestekt op verschillende tijdstippen in het jaar maar het resultaat is telkens bedroevend slecht. Ook opdelen (scheuren) gaf tot nu weinig planten die verder willen groeien.
We blijven proberen !
Heb je al geprobeerd met eerst  te dippen en te besproeien met Solabiol Luc. ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2024, 10:36:00 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.
Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.
Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.
Ik heb van zowel de gewone vorm als van de Alhambra vorm een exemplaar in de rotstuin.
Vermeerderen is inderdaad zeer lastig, vergelijkbaar met acantholimon
Ik heb een klein en heel jong exemplaar van wat de kleurvorm 'Alhambra' zou moeten zijn Frankie ....hij heeft nog niet gebloeid en komt nog van Gerd Stopp. Ik heb een groter exemplaar achter gelaten in de vorige tuin want die laten zich natuurlijk niet meer verplanten . Ik hoor inderdaad overal hetzelfde verhaal dat deze plant heel moeilijk te vermeerderen is . Ik had wat zaden van de botanische tuin in  Tübingen maar daar is nooit wat van gekiemd .Dus zeker eentje om over te waken dat hij in roulatie blijft Dus goed dat je wat geworteld materiaal hebt ! .Ik heb ze trouwens 1 keer in het wild gezien in de Sierra Nevada in Spanje samen met  Vella spinosa.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2024, 10:39:45 »
Het is echt heel spannend om planten te zien die extreem zeldzaam zijn of zelden of nooit worden aangeboden. Veel dingen moeten we zelf uit zaad halen of voor het eerst uitproberen. Maar dat is wat onze geliefde hobby voor mij zo aantrekkelijk maakt.
Maar Frankie heeft ook helemaal gelijk... zelfs zogenaamd "eenvoudigere" planten hebben hun aantrekkingskracht en toch verdwijnen ze langzaam uit onze tuinen... omdat er steeds minder professionele alpenkwekerijen zijn. Bovendien zijn de aanvoerbronnen in het VK stilgevallen door die verdomde Brexit. Je zou een koerier moeten kennen die elke week naar het VK reist...😂
Ik zal proberen af en toe wat planten te laten zien die waarschijnlijk niet in elke bouwmarkt verkrijgbaar zijn. 😂
Ik wil beginnen met een extreem kleine Astilbe die ik vorig jaar van mijn goede vriend Manfred heb gekregen.
Astilbe glaberrima "Yakushima". Deze Japanse dwerg is 7 centimeter hoog en endemisch voor het eiland met dezelfde naam.
Hij kan waarschijnlijk alleen worden vermeerderd door deling... maar ik moet wachten tot hij zich goed heeft gevestigd.
De complexe schoonheid van de bloemen wordt alleen zichtbaar met een sterke vergroting.
In mijn ogen een spreekwoordelijk "klein" juweeltje.

Ik zat er op te wachten dat jij ook wat van je zeldzaamheden en uitdagingen zou tonen Thomas . Want ik weet dat jij ook zo iemand bent die deze uitdagingen niet uit de weg gaat . Inderdaad een plantje wat ik hier nog nooit ben tegen gekomen ...Voor de schaduw neem ik aan ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #22 Gepost op: 27 juli 2024, 10:43:35 »
Nototriche macleanii komt uit Peru en kan bij ons  alleen worden gekweekt in pot in een alpine house of constant onder een afdak . Het is alweer van 2015 geleden dat ik hem nog is in bloei had .(foto 1 ) Ben de plant nadien ook verspeeld in de toenmalige serre  tijdens een hittegolf . In 2011 was een topjaar qua bloei bij deze plant (foto 2 )Ben dankzij Ger opnieuw aan een jong exemplaar geraakt en hoop ze toekomstig weer een keer in bloei te krijgen (foto 3 en 4 )
Tijdens onze trip in Peru in 2014 zagen we nog heel wat andere mooie Nototriches maar bij mijn weten is er buiten macleanii geen andere soort in cultuur.
Nototriche behoort tot de familie van de Malvaceae (kaasjeskruidfamilie )
Het grondmengsel voor deze soort moet heel doorlatend zijn en heel mineralig. Teveel nat aan de wortels wordt zeer slecht verdragen bij zowel extreem warm weer alsook in de winter bij koude .

Ik was hier nog vergeten aan toe te voegen dat ik ooit maar 1 bron heb geweten hier in de Benelux die deze plant ooit aanbood en dat was Ger .Hij kon deze plant kweken/ goed houden/vermeerderen als geen ander ....1 keer heeft hij er is heel even mee gesukkeld en dan heb ik hem kunnen redden met stekjes die ik had genomen van mijn plant . Daarna is het nooit meer fout gelopen bij Ger . Ik denk dat hij ze zowat over heel Europa heeft verspreid ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2024, 10:44:49 »
Linum mucronatum subsp. mucronatum is afkomstig uit het oosten van Turkije , Syrië en Iran . Ik kweekte dit exemplaar op uit zaden die ik kocht bij Pavelka .Ik ben wel fan van al die geel bloeiende soortjes .Bloemen gaf hij voorlopig nog niet . Of dit een blijver wordt in ons assortiment kan ik ook nog niet zeggen . Ik denk wel dat hij voorlopig zeker niet courant is ...
Knap, ik had ook enkele zaailingen maar kon ze niet verder opkweken.

Ik moet er ook niet te stoer over doen hoor Frankie ....uiteindelijk is er bij mij ook maar eentje die het gered heeft !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2024, 10:49:13 »
L is een Zuid-Amerikaan die het vele jaren heel goed heeft gedaan in de tuin. De planten zijn weliswaar kortlevend, maar ze zaaiden zich voortdurend uit waarbij de groep steeds groter werd. Ik herinner me zelfs dat de groep te groot werd  waarbij ik overtollige planten moest wegwieden... De bloei is fenomenaal en kan maanden aanhouden.
Maar het sprookje is uit... Vorig jaar verdwenen de laatste planten onherroepelijk uit de tuin. Ik heb ze altijd vermeerderd uit zaad, jaar na jaar. Dat is ze waarschijnlijk fataal geworden.
Ik heb destijds wel eens wat planten meegedaan naar Gent. Misschien is er nog iemand deze heeft? Ik zou hem maar al te graag terug hebben in de tuin.

Kan me die periode heel goed herinneren Frankie en ben wel verbaasd dat het ook bij jou over en uit is ...Ik heb een keer of 2 plantjes gehad van jou maar die hebben nooit lang overleefd  --13  Ze moesten precies niet al te veel weten van mijn tuin of de omstandigheden hier ....of van de tuinier , kan ook . Kan je dus heel spijtig genoeg niet helpen , hopelijk iemand anders wel . Moest het je interesseren , Jelito Seeds bied wel zaden aan ! Volgens sommige is dit trouwens nu Montiopsis geworden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2024, 11:30:52 »
Miyakea integrifolia noemde aanvankelijk Pulsatilla integrifolia. Hij is afkomstig van een eiland "Sakhalin" genoemd . Dit eiland grenst aan de Russische kust maar ook aan Japan .Deze plant is moeilijk in ons klimaat ...In 2012 heb ik deze soort een keer in bloem gekregen (zie foto )maar ik was zo naïef om te denken dat ik deze soort gewoon in de rotstuin kon kweken . Bij de eerste en beste warmte opstoot was ik hem natuurlijk kwijt .Daarna ben ik er nooit meer aangeraakt. Wel een keer aan zaden gekomen maar die zijn nooit gekiemd .Vorig jaar kon ik hem weer op de kop tikken op de najaarsmarkt in Utrecht .
Ondertussen weet ik dat de kweek bij ons alleen in pot mogelijk zal zijn .Voorlopig staan ze er nog goed bij en ik hoop hem volgend voorjaar nog eens in bloei te krijgen ...
Grondmengsel zal eerder wat zuur moeten zijn maar toch ook weer doorlatend genoeg ...

Deze die nu volgt is minder zeldzaam dan de integrifolia maar zal je toch relatief weinig zien op beurzen in onze contreien .Ik denk niet dat ik hem al eens zag in Utrecht maar je kan natuurlijk niet alles zien ...  Zie je bij mijn weten ook niet op plantenlijsten van handelaars . Ik heb nu 2 planten van Pulsatilla tatewakii want daarover gaat het .Eentje heb ik uit zaad gekweekt en andere bracht ik mee van de beurs in  Kiekeberg vorig jaar . Net als Pulsatilla/Miyakea integrifolia komt deze soort van het eiland "Sakhalin". Alhoewel ik hem vroeger eens een paar jaar in de tuin heb kunnen over houden is het veiliger om ze in pot te kweken tot we er meer van weten ...Ik denk dat ze qua cultuur omstandigheden eerder samen gaan met bijvoorbeeld Pulsatilla vernalis ...
Andere vergelijkbare zeldzame Pulsatilla 's waarvan ik er nog geen bezit overigens zijn o.a. : Pulsatilla taraoi -Pulsatilla ajanensis -Pulsatilla kostyczewii- Pulsatilla sugawarai -Pulsatilla nipponica  ...
Wie hier wat reservemateriaal van staan heeft mag het me bezorgen  -2( -2( -2( -2(  Zoals je ziet zijn er uitdagingen genoeg ! Probleem met Pulsatilla is dat je heel vers zaad moet hebben om enige kans op kieming te krijgen en daar wringt ook vaak het schoentje .
Ik heb nog wel wat zaailingen onder species nummers van zaden die in de regio van Sakhalin en dergelijke zijn verzameld. Ze hebben nog niet gebloeid en dus wordt het afwachten wat dit geeft ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4197
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2024, 11:45:20 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.

Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.

Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.
Frankie, ik heb die ook nog staan. Zelfs een zaailing in de tuftuin, waar de moederplant gestorven is.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #27 Gepost op: 27 juli 2024, 12:38:36 »
Een plant die me zeer nauw aan het hart ligt is deze Erinaceae anthyllis. Ik heb het al vaker over deze plant gehad, ik hou echt van dit soort planten. De stekelige en markante habitus van deze heester vind ik zeer aantrekkelijk. Ik heb hem meer dan 20 jaar geleden nog bij Portier gekocht als klein stekje en zie nu wat een exemplaar dat het geworden is.  In een van onze nummers schreef ik er nog een artikel over.
Maar deze heester maakt vrijwel nooit zaden, kan niet gescheurd worden en is bijzonder moeilijk te stekken. Noël Portier was een van de weinige die hem kon stekken maar is al een tijdje met pensioen. Stopp kon hem ook vermeerderen maar staat nooit meer op zijn steeds kleiner wordende lijst. Niemand biedt deze plant dus nog aan. Ik probeer hem elk jaar te vermeerderen maar dat loopt niet van een leien dakje. Momenteel heb ik een paar jonge gewortelde afleggers staan, waaronder de nog zeldzamere donkerblauwe kleurvorm 'Alhambra'.
Wie heeft deze plant nog in de tuin? Het zou m.i. zonde zijn mocht deze mooie heester uit onze tuinen zou verdwijnen.
Frankie, ik heb die ook nog staan. Zelfs een zaailing in de tuftuin, waar de moederplant gestorven is.

Ik herinnerde me dat precies dat jij hem ook had Herman ......Ken je de reden dat de moederplant is afgestorven ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #28 Gepost op: 27 juli 2024, 12:44:23 »
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
Hmm, ik had er geen idee van dat hij zo zeldzaam is in cultuur, Kris. Zoals je ziet is het nog altijd een baby, maar er wordt goed voor gezorgd. Hij geniet voortdurend de bescherming van een regenschermpje. Te nat zal hij het dus niet gauw hebben. Hopelijk leveren de goede zorgen eveneens een bloeiende plant op de komende jaren.
Wie heeft deze plant trouwens in cultuur gebracht? Was het Ger zelf?

Ze kunnen overigens heel snel to bloei komen Frankie ....dit éénjarig stekje geeft al een bloem !  :o
En ....by the way ....ben met een penseel rond geweest om hopelijk de mogelijke bestuiving te helpen en hopelijk zaden te kunnen oogsten ... We gaan er zorg moeten voor dragen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
« Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2024, 12:50:42 »
Deze die nu volgt is minder zeldzaam dan de integrifolia maar zal je toch relatief weinig zien op beurzen in onze contreien .Ik denk niet dat ik hem al eens zag in Utrecht maar je kan natuurlijk niet alles zien ...  Zie je bij mijn weten ook niet op plantenlijsten van handelaars . Ik heb nu 2 planten van Pulsatilla tatewakii want daarover gaat het .Eentje heb ik uit zaad gekweekt en andere bracht ik mee van de beurs in  Kiekeberg vorig jaar . Net als Pulsatilla/Miyakea integrifolia komt deze soort van het eiland "Sakhalin". Alhoewel ik hem vroeger eens een paar jaar in de tuin heb kunnen over houden is het veiliger om ze in pot te kweken tot we er meer van weten ...Ik denk dat ze qua cultuur omstandigheden eerder samen gaan met bijvoorbeeld Pulsatilla vernalis ...
Andere vergelijkbare zeldzame Pulsatilla 's waarvan ik er nog geen bezit overigens zijn o.a. : Pulsatilla taraoi -Pulsatilla ajanensis -Pulsatilla kostyczewii- Pulsatilla sugawarai -Pulsatilla nipponica  ...
Wie hier wat reservemateriaal van staan heeft mag het me bezorgen  -2( -2( -2( -2(  Zoals je ziet zijn er uitdagingen genoeg ! Probleem met Pulsatilla is dat je heel vers zaad moet hebben om enige kans op kieming te krijgen en daar wringt ook vaak het schoentje .
Ik heb nog wel wat zaailingen onder species nummers van zaden die in de regio van Sakhalin en dergelijke zijn verzameld. Ze hebben nog niet gebloeid en dus wordt het afwachten wat dit geeft ...

Dan hebben we alle zeldzame zaken genoemd in de Russische , Japanse regio en vooral die eilanden ....Maar wie slaagt erin om Pulsatilla vernalis lang goed te houden , te laten bloeien , te vermeerderen ? Ik ken iemand in Vlaanderen die daar al in geslaagd is , hij komt naar de lezingen maar ben even zijn naam kwijt . Mij is het nog niet vaak gelukt ! En wie kreeg ooit al eens Pulsatilla aurea in bloem ? Of wie kan deze plant überhaupt nog maar over houden ....Ik hoor graag jullie reacties en dan hebben we tenminste al het geslacht Pulsatiila al gehad ? Natuurlijk moeten we dan misschien ook nog "Budapest Blue ' bespreken of bepaalde vormen van slavica die eruit springen ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "