Auteur Topic: Iris 2024  (gelezen 14027 keer)

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
Re: Iris 2024
« Reactie #240 Gepost op: 5 november 2024, 20:15:30 »
Gisteren ontdekt dat Iris Unguicularis staat te bloeien, ik weet wel niet meer welke variëteit.
Bij aankoop was er 1 bloem daarna 7 of 8 jaar niets meer en nu plots terug.
Bloeit normaal in december - januari denk ik.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #241 Gepost op: 7 november 2024, 10:01:05 »
Gisteren ontdekt dat Iris Unguicularis staat te bloeien, ik weet wel niet meer welke variëteit.

Heel mooi Marc !  Ik had vroeger in de vorige tuin nog Iris unguicularis "Peloponnese Snow" in de rotstuin uitgeplant.En die begon ook in een aantal jaren al een beetje te bloeien midden oktober. (bijgevoegde foto's toont de toenmalige  bloei op 12 oktober )
Om dan even te stoppen en dan verder te gaan als de temperaturen mild bleven rond de jaarwisseling en in de vroege lente.Erg afhankelijk van de temperaturen. Ja dat zijn echt mediterrane soorten en daar vloeien herfst , winter en lente zo een beetje in mekaar op een geheel andere manier als bij ons.Dus voor die mediterrane soorten schrik ik daar eigenlijk niet van .
Nu 'Peloponnese Snow' kwam van Aberconwy , wie heeft deze plant nog ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #242 Gepost op: 7 november 2024, 11:20:07 »
Ja, ik heb de 'Peloponnese Snow' al 2 jaar. Hij heeft echter nog niet gebloeid en laat nog geen knoppen zien.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #243 Gepost op: 7 november 2024, 14:41:45 »
Ja, ik heb de 'Peloponnese Snow' al 2 jaar. Hij heeft echter nog niet gebloeid en laat nog geen knoppen zien.

Hallo Eberhard , heb je deze in de open tuin staan ?

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #244 Gepost op: 7 november 2024, 15:13:58 »
Ja Kris, hij staat in de open tuin op een zonnige en warme plek. De iris is te groot voor mijn alpenhuis.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #245 Gepost op: 7 november 2024, 16:52:33 »
Heel mooi Marc !  Ik had vroeger in de vorige tuin nog Iris unguicularis "Peloponnese Snow" in de rotstuin uitgeplant.En die begon ook in een aantal jaren al een beetje te bloeien midden oktober. (bijgevoegde foto's toont de toenmalige  bloei op 12 oktober )
Om dan even te stoppen en dan verder te gaan als de temperaturen mild bleven rond de jaarwisseling en in de vroege lente.Erg afhankelijk van de temperaturen. Ja dat zijn echt mediterrane soorten en daar vloeien herfst , winter en lente zo een beetje in mekaar op een geheel andere manier als bij ons.Dus voor die mediterrane soorten schrik ik daar eigenlijk niet van .
Ik heb die enkele jaren gehad en dan plots kapot gegaan.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #246 Gepost op: 7 november 2024, 16:54:48 »
Wat ik wel al jaren heb is Iris unguicularis ssp. cretensis.
Een kortere plant met veel donkerder bloemen.  Deze bloeit hier (in de serre) elk jaar over een lange periode met bloemen die opeenvolgende opengaan.
Torhout, West-Vlaanderen

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #247 Gepost op: 7 november 2024, 17:56:16 »
Dank u wel Kris voor de toelichting.
Mooie foto's van de verschillende variëteiten , dank u mannen , geeft kleur aan deze sombere dagen ((3

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #248 Gepost op: 8 november 2024, 09:25:24 »
Ja Kris, hij staat in de open tuin op een zonnige en warme plek. De iris is te groot voor mijn alpenhuis.

Ja hij wordt inderdaad een beetje fors Eberhard. Maar ik vroeg het ook omdat het bij jullie in de winter toch heel wat  kouder kan worden als bij ons hier ....Misschien de reden dat hij niet bloeit ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #249 Gepost op: 8 november 2024, 09:32:25 »
Een kortere plant met veel donkerder bloemen.  Deze bloeit hier (in de serre) elk jaar over een lange periode met bloemen die opeenvolgende opengaan.

Knap resultaat Luc , zeker voor een plant met het label van "slecht bloeiend in cultuur ... "
Ik zag ze nog in Kreta dit voorjaar , waar deze plant met heel kort blad en en heel donkere bloem me wel kon bekoren ...

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #250 Gepost op: 8 november 2024, 11:14:40 »
Ja hij wordt inderdaad een beetje fors Eberhard. Maar ik vroeg het ook omdat het bij jullie in de winter toch heel wat  kouder kan worden als bij ons hier ....Misschien de reden dat hij niet bloeit ?

Ja, natuurlijk kan dat het geval zijn. Hoewel de laatste paar winters hier ook vrij mild waren. Maar ik geef de hoop niet op.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #251 Gepost op: 8 november 2024, 12:28:55 »
Ja, natuurlijk kan dat het geval zijn. Hoewel de laatste paar winters hier ook vrij mild waren. Maar ik geef de hoop niet op.

Dat is de spirit zoals ik hem graag heb Eberhard !  ((3 ((3 ((3

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #252 Gepost op: 9 november 2024, 21:59:24 »

Knap resultaat Luc , zeker voor een plant met het label van "slecht bloeiend in cultuur ... "
Ik zag ze nog in Kreta dit voorjaar , waar deze plant met heel kort blad en en heel donkere bloem me wel kon bekoren ...

Hele mooie kleurvorm is dat, Kris!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #253 Gepost op: 9 november 2024, 22:01:43 »

Ik heb hem lang gehad, Kris. Hij stond op een plaats hoog in de rotstuin. De bloei was wisselvallig. Vooral in de late lente, zelfs is mei produceerde hij wat bloemen. Ik heb hem toen uitgegraven en jaren als potplant gehouden. Ik had er verschillende , maar heb ze verloren in een korte tijd. Ik zou hem eigenlijk graag terug hebben. Wie er eentje op overschot heeft...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #254 Gepost op: 10 november 2024, 11:27:17 »
Heel mooi Marc !  Ik had vroeger in de vorige tuin nog Iris unguicularis "Peloponnese Snow" in de rotstuin uitgeplant.
Ik heb hem lang gehad, Kris. Hij stond op een plaats hoog in de rotstuin. De bloei was wisselvallig. Vooral in de late lente, zelfs is mei produceerde hij wat bloemen. Ik heb hem toen uitgegraven en jaren als potplant gehouden. Ik had er verschillende , maar heb ze verloren in een korte tijd. Ik zou hem eigenlijk graag terug hebben. Wie er eentje op overschot heeft...
Ik had stiekem gehoopt dat jij hem nog zou hebben Frankie  ;) ;D Ik heb hem ook niet meer ...In de vorige tuin deed hij het eigenlijk heel goed (ook op het hoogst gelegen gedeelte )maar het is wel waar dat de bloei al eens wisselvallig kon zijn .