Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Crocus samarasii,gaat wel open met dit zonnige weer.
De meeste herfstkrokussen hebben een matige tot hoge bloemsteel , deze vorm van Crocus hatayensis is echt wel klein , is duidelijk te zien op foto 1 waar hij samen staat bij een groep speciosus .
Citaat van: Danny Bonnez op 27 oktober 2024, 19:52:58De meeste herfstkrokussen hebben een matige tot hoge bloemsteel , deze vorm van Crocus hatayensis is echt wel klein , is duidelijk te zien op foto 1 waar hij samen staat bij een groep speciosus .Mooi Danny! Zo een korte stengel is altijd beter, is de reden echt de vorm of speelt de standplaats ook een rol?
Enkele soorten in bloei vandaag. Wel niet mijn meest favoriete bollengeslacht....Crocus zuboviiCrocus tournefortiiCrocus hermoneus subsp. paelestinicusCrocus oreocreticus
Citaat van: Herman Mylemans op 28 oktober 2024, 09:12:14Citaat van: Danny Bonnez op 27 oktober 2024, 19:52:58De meeste herfstkrokussen hebben een matige tot hoge bloemsteel , deze vorm van Crocus hatayensis is echt wel klein , is duidelijk te zien op foto 1 waar hij samen staat bij een groep speciosus .Mooi Danny! Zo een korte stengel is altijd beter, is de reden echt de vorm of speelt de standplaats ook een rol?Het is een heel compacte vorm Herman , de standplaats speelt hier geen rol . Ik vind het ook wel een heel goede vorm !
Crocus mazziaricus ex Oros Merentha op Attica heb ik al 8 jaar in de verzameling... pas dit jaar produceert hij voor het eerst een bloem Hij bevalt mij anders wel met zijn bescheiden streepjes en zijn geel/groen hart.
De Pink Princess 'Dream Dancer' van Crocus matthewii ex Janis, dit jaar, ontplofte deze morgen met 3 bloemen ineens... mij niet gelaten !
Deze hier heeft een langere adem in de tuin, een eigen collectie uit het zuiden van het schiereiland Mani in de Peloponnesos : Crocus goulimyi ssp leucanthus.