Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 30909 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 17144
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #1020 Gepost op: Gisteren om 11:57:01 »
Ook hier in de tuin minder bloei dan andere jaren... overdaad aan water lijkt mij ook een heel plausibele reden.

In pot is het seizoen ook gestart (ik was later dan anders met de eerste watergift) en de eerste is (zoals vaak) een dit jaar aangekochte soort.  En dat is niet zomaar een Crocus  -2(

Stond al lang op de verlanglijst : Crocus homeri (gisteren binnen gehaald in de regen - en vervolgens vanmorgen even in de huiselijke warmte gebracht om hem te laten openen).  Niet alleen de zwarte meeldraden vallen op, ook de donker paarse stengel kan mij best bekoren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2024
« Reactie #1021 Gepost op: Gisteren om 12:38:35 »
Ook hier in de tuin minder bloei dan andere jaren... overdaad aan water lijkt mij ook een heel plausibele reden.

In pot is het seizoen ook gestart (ik was later dan anders met de eerste watergift) en de eerste is (zoals vaak) een dit jaar aangekochte soort.  En dat is niet zomaar een Crocus  -2(

Stond al lang op de verlanglijst : Crocus homeri (gisteren binnen gehaald in de regen - en vervolgens vanmorgen even in de huiselijke warmte gebracht om hem te laten openen).  Niet alleen de zwarte meeldraden vallen op, ook de donker paarse stengel kan mij best bekoren.
Luc, mooie foto’s!  ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2671
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2024
« Reactie #1022 Gepost op: Gisteren om 14:04:43 »
Crocus cartwrightianus.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2671
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2024
« Reactie #1023 Gepost op: Gisteren om 14:08:31 »
Crocus kofudagensis.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1024 Gepost op: Gisteren om 17:46:35 »
Ook hier in de tuin minder bloei dan andere jaren... overdaad aan water lijkt mij ook een heel plausibele reden.

In pot is het seizoen ook gestart (ik was later dan anders met de eerste watergift) en de eerste is (zoals vaak) een dit jaar aangekochte soort.  En dat is niet zomaar een Crocus  -2(

Stond al lang op de verlanglijst : Crocus homeri (gisteren binnen gehaald in de regen - en vervolgens vanmorgen even in de huiselijke warmte gebracht om hem te laten openen).  Niet alleen de zwarte meeldraden vallen op, ook de donker paarse stengel kan mij best bekoren.

Heel mooie krokus Luc  ((14 Ik ben hier een homeri aan het opkweken uit zaad , of het zal lukken ......??
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1025 Gepost op: Gisteren om 17:48:02 »
Crocus cartwrightianus.

heel mooie donkere vorm Theo !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1026 Gepost op: Gisteren om 17:50:08 »
Ik heb hier heel zware grond , Kris ( Ieperse klei)  In een normaal jaar kan je hier best wel veel bollen in kweken maar om de zoveel jaren hebben we een extreem nat jaar ( zoals dit jaar ) . De gevolgen zie je duidelijk met slechte resultaten . Vele bollen bloeien niet of zijn zelfs helemaal weg .  Met mengsels werken in de tuin gaat wel voor een jaar of 2 maar de klei neemt alles over vanaf het derde jaar . Een afgeboord bollenbed gaat dan wel nog het best maar moet ik ook na 3 jaar volledig vernieuwen . Om alles te kunnen onderhouden plant ik nu veel in bollenbedjes en steeds meer in pot vanwege de steeds meer extreme weersomstandigheden . Wel is het interessant te zien welke bollen sterk genoeg zijn om jaar na jaar te bloeien in de tuin . Maar ik moet wel vaststellen dat er steeds minder soortjes in de tuin kunnen overleven . Om mijn collectie in leven te houden plant ik steeds meer in pot , jammer genoeg . Ik zie momenteel duidelijk de gevolgen van een heel nat jaar , veel minder bloeiende bollen in de tuin . Heb terug al een en ander genoteerd om volgend jaar te herplanten op een andere plaats of zelfs in pot . Hopelijk maken de bollen in pot mijn najaar nog goed ....
Ja dat is uiteraard een heel ander gegeven Danny ...Het was inderdaad echt heel nat en dat heeft zelfs hier op onze zandgrond wel gevolgen . Dit is het eerste jaar dat Crocus kotschyanus ssp leucopharynx het hier zo slecht doet . Normaal is dat een immens grote groep. Ik vermoed dat er ook wat bolletjes van deze groep zijn gesneuveld door een overdaad aan water .

Hier ook minder bloei bij deze soort Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 17144
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #1027 Gepost op: Gisteren om 17:52:37 »
Ook hier in de tuin minder bloei dan andere jaren... overdaad aan water lijkt mij ook een heel plausibele reden.

In pot is het seizoen ook gestart (ik was later dan anders met de eerste watergift) en de eerste is (zoals vaak) een dit jaar aangekochte soort.  En dat is niet zomaar een Crocus  -2(

Stond al lang op de verlanglijst : Crocus homeri (gisteren binnen gehaald in de regen - en vervolgens vanmorgen even in de huiselijke warmte gebracht om hem te laten openen).  Niet alleen de zwarte meeldraden vallen op, ook de donker paarse stengel kan mij best bekoren.

Heel mooie krokus Luc  ((14 Ik ben hier een homeri aan het opkweken uit zaad , of het zal lukken ......??

Bedankt Danny.  Ik neem aan dat je'r gezaaid hebt van de Crocus Group niet ?  Heb ik ook gedaan een paar jaar geleden nu spannend afwachten want voor zo'n zeldzame soort (denk ik toch ) was er heel veel zaad beschikbaar... dan ben ik altijd een beetje achterdochtig.   ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1028 Gepost op: Gisteren om 17:52:39 »
Crocus ligusticus staat momenteel in hoofdbloei , wel in pot , enkele vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1029 Gepost op: Gisteren om 17:55:51 »
Crocus pulchellus doet het goed in de tuin en heeft het natte jaar goed doorstaan , enkele vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1030 Gepost op: Gisteren om 18:00:14 »
Nog een vorm van Crocus hatayensis 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1031 Gepost op: Gisteren om 18:04:56 »
Dit was ooit een verkeerde levering en moest eigenlijk speciosus albus zijn , doet het hier al jaren goed op deze plaats in de tuin . Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het Crocus xantholaimos is uit de speciosus groep .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8581
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #1032 Gepost op: Gisteren om 18:08:38 »
De mathewii vormen beginnen op gang te komen , verschillende neuzen komen piepen . Deze heb ik uit zaad opgekweekt
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2671
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2024
« Reactie #1033 Gepost op: Gisteren om 19:17:31 »
Ook hier in de tuin minder bloei dan andere jaren... overdaad aan water lijkt mij ook een heel plausibele reden.

In pot is het seizoen ook gestart (ik was later dan anders met de eerste watergift) en de eerste is (zoals vaak) een dit jaar aangekochte soort.  En dat is niet zomaar een Crocus  -2(

Stond al lang op de verlanglijst : Crocus homeri (gisteren binnen gehaald in de regen - en vervolgens vanmorgen even in de huiselijke warmte gebracht om hem te laten openen).  Niet alleen de zwarte meeldraden vallen op, ook de donker paarse stengel kan mij best bekoren.
Prachtig Luc,hier nog niets te zien.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2671
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2024
« Reactie #1034 Gepost op: Gisteren om 19:19:38 »
Crocus ligusticus staat momenteel in hoofdbloei , wel in pot , enkele vormen
Zien er prachtig uit Danny.