Auteur Topic: Zuid Turkije - februari 2023  (gelezen 20548 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #240 Gepost op: 10 december 2023, 17:13:54 »
Een cyclaampje dat we veel te weinig zien in onze collecties mijn inziens is Cyclamen alpinum ...Om deze soort te zien in de streek waar wij vertoefden moet je redelijk diep het binnenland in ......
De groeiomstandigheden wekken soms wel enigszins verbazing . Ze groeien er ook  in een soort scree ...

Soms staan ze ook in de schaduw onder struikjes ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #241 Gepost op: 10 december 2023, 17:15:21 »
Deze vond ik zelf ook heel leuk ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #242 Gepost op: 10 december 2023, 18:13:25 »
Een cyclaampje dat we veel te weinig zien in onze collecties mijn inziens is Cyclamen alpinum ...Om deze soort te zien in de streek waar wij vertoefden moet je redelijk diep het binnenland in ......
De groeiomstandigheden wekken soms wel enigszins verbazing . Ze groeien er ook  in een soort scree ...

Soms staan ze ook in de schaduw onder struikjes ..

Een aardig klein cyclaampje, Kris. Ik heb hem ook nog geprobeerd in de open tuin, maar dat was geen groot succes. De planten bleven er wel enkele jaren in leven, maar kwijnden toch langzaam weg. Ik had ze in een beschaduwd gedeelte van de tuin staan. Misschien moeten ze meer open, droger en zonniger staan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #243 Gepost op: 10 december 2023, 20:56:23 »
Na wat extra  opzoekingswerk gisteren  vermoed ik dat het biflorus type wel Crocus mawii of concinnus moet zijn ...De gele moet dan haast van het type gembosii zijn of aff. gembosii .En dat die 2 ook kruisen weten we inmiddels .

Ben je in de omgeving geweest waar concinnus voorkomt , Kris ? In de bijbel staat te lezen dat mawii aan de ene kant groeit van de berg en concinnus aan de andere kant ? Wat zijn uw bedenkingen nu dat je er meermaals was ?

Ik had nog een vraagje voor je Kris . Heb je een idee of je Crocus concinnus hebt gezien of in het groeigebied van concinnus bent geweest ? Janis heeft het altijd over kruisingen gembosii x concinnus of zouden deze ontstaan zijn in zijn eigen kwekerij ? Crocus mawii x gembosii heb ik niet gezien in zijn plantenlijsten ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #244 Gepost op: 10 december 2023, 21:04:24 »

Prachtig soortje , Kris . Amai , daar groeien nogal wat soorten zeg .... :o --6

Deze soort heb ik ook niet in de verzameling , een echte rotsplant zo te zien ! knappe interessante beelden !
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #245 Gepost op: 10 december 2023, 23:31:53 »
Kris, die Cyclamen alpinum zijn prachtig. Nog nooit zo grote groepen gezien. In de tuin doen ze het hier niet zo goed. Ik had ze op verschillende plaatsen staan, maar ik heb ze dit jaar niet meer gezien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #246 Gepost op: 11 december 2023, 12:34:58 »
Kris, die Cyclamen alpinum zijn prachtig. Nog nooit zo grote groepen gezien. In de tuin doen ze het hier niet zo goed. Ik had ze op verschillende plaatsen staan, maar ik heb ze dit jaar niet meer gezien.

Ja vond ik ook Herman ...Ik had ze ook nooit eerder zo massaal gezien .Ik heb deze soort ooit jaren gehad in de rotstuin (Koen Van Poucke bood ze destijds wel eens aan ). Het is jaren goed gegaan tot en met die desastreuze late winter van 2012 waarbij er heel wat bolgewassen in mijn tuin/collectie zijn gesneuveld ! Hierbij nog een foto van 2011 en dan in 2012 was het over ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #247 Gepost op: 11 december 2023, 12:40:02 »
Prachtig soortje , Kris . Amai , daar groeien nogal wat soorten zeg .... :o --6
Deze soort heb ik ook niet in de verzameling , een echte rotsplant zo te zien ! knappe interessante beelden !

In mijn beleving zijn Cyclamen wel vaker  rotsplant Danny ....Je ziet ze toch wel dikwijls in en tussen stenen/rotsen op hellingen en dergelijke .Maar ze zijn door hun herkomst natuurlijk niet altijd even winterhard .Aangezien we deze Cyclamen alpinum vonden op ongeveer 1100m hoogte veronderstel ik dat ze best wel wat kou kunnen verdragen . Alleen zullen ze daar veel minder nattigheid en veel minder steeds wisselende omstandigheden (van heel zacht + nat naar koud naar zacht/nat etc...)op hun dak krijgen ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #248 Gepost op: 11 december 2023, 13:07:16 »
Ik had nog een vraagje voor je Kris . Heb je een idee of je Crocus concinnus hebt gezien of in het groeigebied van concinnus bent geweest ? Janis heeft het altijd over kruisingen gembosii x concinnus of zouden deze ontstaan zijn in zijn eigen kwekerij ? Crocus mawii x gembosii heb ik niet gezien in zijn plantenlijsten ?

Hallo Danny , eerst en vooral is de speling tussen mawii en concinnus heel erg dun ... De verschillen zouden vooral moleculair vast te stellen zijn en dat gaat ons petje/mogelijkheden wel te boven ...En ook nog iets met de " filaments " : hairy/papillose voor concinnus en nude bij mawii .Maar ...en dan komt het ...in 25 of 20 % van de populaties van mawii zou dat dan toch anders zijn ...
In zijn eerste Crocus boek schrijft hij dat er geen hybrides zijn gevonden tussen concinnus en gembosii/chrysanthus maar wel tussen gembosii en mawii . In zijn laatste boek (first supplement )zaait Janis nog meer twijfel en tussen de regels kan je lezen dat er nog steeds de nodige twijfel is over  de status van beide soorten en vooral ook de juiste verspreidingsgebieden van beide soorten .En dat de  bijgevoegde mapjes in zijn eerste boek waarschijnlijk wel fout waren en je leest ook enige discussie tussen hem en Kerndorff . Zo lees ik dat tenminste ...
Maar wat hebben wij nu gezien ....???  In principe vermoed ik mawii . Volgens de ingewikkelde en onduidelijke informatie en summiere mappen die we daarover kunnen inzien denk ik dat we niet in het type gebied van concinnus zijn geweest . Maar met zekeheid weet ik dat niet .De bestaande mappen over de diverse berggebieden daar zijn zelfs vaak verwarrend ...Als je die kleine mapjes met verspreidingsgebied ziet in het boek van Janis lijkt dat op het eerste zicht nog ok ...Tot je ginder gaat rondrijden . Turkije is een immens groot land en ook die gebieden daar zijn immens groot ! Er zijn daar zoveel diverse bergpassen (gekend , nog ongekend )en er is weinig info over .Ik herinner me dat ik ooit aan Janis info vroeg over een bepaalde Crocus daar en dat ik hem de bergpas waar we hem zagen doorgaf . Toen antwoordde hij dat er in Turkije diverse bergpassen waren met die naam .. Ik ga er toch vanuit dat het mawii is wat we hebben gezien .
Over de hybrides (concinnus x gembosii )uit zijn lijst moet ik het antwoord schuldig blijven maar voortgaande over zijn schrijfsels in zijn boeken moeten dat dan hybrides   zijn uit de kwekerij !
« Laatst bewerkt op: 11 december 2023, 13:56:30 door Kris De Raeymaeker »

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #249 Gepost op: 11 december 2023, 13:36:43 »

Ja vond ik ook Herman ...Ik had ze ook nooit eerder zo massaal gezien .Ik heb deze soort ooit jaren gehad in de rotstuin (Koen Van Poucke bood ze destijds wel eens aan ). Het is jaren goed gegaan tot en met die desastreuze late winter van 2012 waarbij er heel wat bolgewassen in mijn tuin/collectie zijn gesneuveld ! Hierbij nog een foto van 2011 en dan in 2012 was het over ...
Kris, ik ben eens terug gaan kijken tussen foto's van dit jaar. In februari heb ik toch een bloem gezien, dus er zijn er nog in onze tuin. Die alpinum is nog afkomstig van Gerrit Roest.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #250 Gepost op: 11 december 2023, 13:54:57 »
Was dit in zijn plantenlijsten van dit jaar Danny ?
« Laatst bewerkt op: 11 december 2023, 13:57:17 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #251 Gepost op: 11 december 2023, 13:58:49 »

Kris, ik ben eens terug gaan kijken tussen foto's van dit jaar. In februari heb ik toch een bloem gezien, dus er zijn er nog in onze tuin. Die alpinum is nog afkomstig van Gerrit Roest.
Toch hoopvol Herman ...ik heb ze ook opnieuw aangeschaft en ook via Gerrit ...De mijne staat al wel weer in blad .

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #252 Gepost op: 11 december 2023, 22:31:56 »

Hallo Danny , eerst en vooral is de speling tussen mawii en concinnus heel erg dun ... De verschillen zouden vooral moleculair vast te stellen zijn en dat gaat ons petje/mogelijkheden wel te boven ...En ook nog iets met de " filaments " : hairy/papillose voor concinnus en nude bij mawii .Maar ...en dan komt het ...in 25 of 20 % van de populaties van mawii zou dat dan toch anders zijn ...
In zijn eerste Crocus boek schrijft hij dat er geen hybrides zijn gevonden tussen concinnus en gembosii/chrysanthus maar wel tussen gembosii en mawii . In zijn laatste boek (first supplement )zaait Janis nog meer twijfel en tussen de regels kan je lezen dat er nog steeds de nodige twijfel is over  de status van beide soorten en vooral ook de juiste verspreidingsgebieden van beide soorten .En dat de  bijgevoegde mapjes in zijn eerste boek waarschijnlijk wel fout waren en je leest ook enige discussie tussen hem en Kerndorff . Zo lees ik dat tenminste ...
Maar wat hebben wij nu gezien ....???  In principe vermoed ik mawii . Volgens de ingewikkelde en onduidelijke informatie en summiere mappen die we daarover kunnen inzien denk ik dat we niet in het type gebied van concinnus zijn geweest . Maar met zekeheid weet ik dat niet .De bestaande mappen over de diverse berggebieden daar zijn zelfs vaak verwarrend ...Als je die kleine mapjes met verspreidingsgebied ziet in het boek van Janis lijkt dat op het eerste zicht nog ok ...Tot je ginder gaat rondrijden . Turkije is een immens groot land en ook die gebieden daar zijn immens groot ! Er zijn daar zoveel diverse bergpassen (gekend , nog ongekend )en er is weinig info over .Ik herinner me dat ik ooit aan Janis info vroeg over een bepaalde Crocus daar en dat ik hem de bergpas waar we hem zagen doorgaf . Toen antwoordde hij dat er in Turkije diverse bergpassen waren met die naam .. Ik ga er toch vanuit dat het mawii is wat we hebben gezien .
Over de hybrides (concinnus x gembosii )uit zijn lijst moet ik het antwoord schuldig blijven maar voortgaande over zijn schrijfsels in zijn boeken moeten dat dan hybrides   zijn uit de kwekerij !

Bedankt voor uw uiteenzetting Kris !  Het is nogal ingewikkeld hé ......maar ik ben het eens met uw uitleg  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #253 Gepost op: 11 december 2023, 22:46:02 »
Was dit in zijn plantenlijsten van dit jaar Danny ?

Ik bedoel dat ik nog nooit Crocus gembosii x mawii op Janis zijn lijst gezien heb , Kris ? Ik weet het niet zeker of kan me natuurlijk ook vergissen maar zover ik me herinner zag ik deze niet . Ik had wel interesse in deze hybride , maar ofwel waren ze te duur ofwel stonden ze nooit op de lijst ? Crocus gembosii , Crocus mawii , Crocus concinnus , Crocus gembosii x concinnus werden dan wel meerdere jaren aangeboden ...... Crocus mawii heb ik niet in de verzameling omdat deze nogal prijzig was . Alle andere soorten en vormen waren wel betaalbaar wat kan wijzen op een grote stock .
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #254 Gepost op: 12 december 2023, 09:22:12 »

Toch hoopvol Herman ...ik heb ze ook opnieuw aangeschaft en ook via Gerrit ...De mijne staat al wel weer in blad .
Kris, nu dat het eindelijk nog eens gestopt is met regenen ben ik ook eens gaan kijken en zag dat hij hier ook in blad staat. Hier staan ze tussen lavastenen en beschut tegen de namiddagzon.