Ik had nog een vraagje voor je Kris . Heb je een idee of je Crocus concinnus hebt gezien of in het groeigebied van concinnus bent geweest ? Janis heeft het altijd over kruisingen gembosii x concinnus of zouden deze ontstaan zijn in zijn eigen kwekerij ? Crocus mawii x gembosii heb ik niet gezien in zijn plantenlijsten ?
Hallo Danny , eerst en vooral is de speling tussen mawii en concinnus heel erg dun ... De verschillen zouden vooral moleculair vast te stellen zijn en dat gaat ons petje/mogelijkheden wel te boven ...En ook nog iets met de " filaments " : hairy/papillose voor concinnus en nude bij mawii .Maar ...en dan komt het ...in 25 of 20 % van de populaties van mawii zou dat dan toch anders zijn ...
In zijn eerste Crocus boek schrijft hij dat er geen hybrides zijn gevonden tussen concinnus en gembosii/chrysanthus maar wel tussen gembosii en mawii . In zijn laatste boek (first supplement )zaait Janis nog meer twijfel en tussen de regels kan je lezen dat er nog steeds de nodige twijfel is over de status van beide soorten en vooral ook de juiste verspreidingsgebieden van beide soorten .En dat de bijgevoegde mapjes in zijn eerste boek waarschijnlijk wel fout waren en je leest ook enige discussie tussen hem en Kerndorff . Zo lees ik dat tenminste ...
Maar wat hebben wij nu gezien ....
In principe vermoed ik mawii . Volgens de ingewikkelde en onduidelijke informatie en summiere mappen die we daarover kunnen inzien denk ik dat we niet in het type gebied van concinnus zijn geweest . Maar met zekeheid weet ik dat niet .De bestaande mappen over de diverse berggebieden daar zijn zelfs vaak verwarrend ...Als je die kleine mapjes met verspreidingsgebied ziet in het boek van Janis lijkt dat op het eerste zicht nog ok ...Tot je ginder gaat rondrijden . Turkije is een immens groot land en ook die gebieden daar zijn immens groot ! Er zijn daar zoveel diverse bergpassen (gekend , nog ongekend )en er is weinig info over .Ik herinner me dat ik ooit aan Janis info vroeg over een bepaalde Crocus daar en dat ik hem de bergpas waar we hem zagen doorgaf . Toen antwoordde hij dat er in Turkije diverse bergpassen waren met die naam .. Ik ga er toch vanuit dat het mawii is wat we hebben gezien .
Over de hybrides (concinnus x gembosii )uit zijn lijst moet ik het antwoord schuldig blijven maar voortgaande over zijn schrijfsels in zijn boeken moeten dat dan hybrides zijn uit de kwekerij !