Dag iedereen.
Ik ben Bertrand en woon in Ichtegem. Vorig jaar ben ik, na het afbreken van een oud gebouwtje, begonnen met een en ander uit te werken voor het houden van rotsplanten. Mijn interesse gaat niet alleen naar saxifraga’s maar eveneens naar andere, liefst compact blijvende, rotsplantjes. Vorige herfst werden reeds een aantal plantjes uitgeplant en de bedoeling is om het geheel deze lente verder uit te werken.
De foto geeft de huidige toestand weer, kijkend naar het oosten. Rechts staan 5 oude natuurstenen troggen waarin enkel porophyllumsaxifraga’s komen. Deze troggen zijn al gedeeltelijk beplant. Achteraan staan 2 nog lege ‘crevice’troggen. In de rechtse komen hoofdzakelijk zilversaxifraga’s. In de linkse komen ‘cushions’. Tussen een 4tal betonnen troggen die in een rechte hoek geplaatst zijn, heb ik een verhoogd bed met muurtje gemaakt. Hier komt een varia aan planten die eventueel wat meer ruimte nodig hebben. Hier werd ook al wat aangeplant. De grens zon/schaduw ligt in de zomer tussen de linkse porophyllumtrog en het verhoogd bed. In de loop van de dag is er vanaf half maart wel al zon vanuit het zuidoosten en westen op de crevicetroggen en het verhoogd bed.
Alle troggen en verhoogd bed zijn gevuld met een mengsel van tuinaarde, grof zand en dolomietsplit in een verhouding 5/8/8. Tussen de crevicestenen komt een armer mengsel, met fijner gemaakt split, in verhouding 1/5, 2/5, 2/5.
Als materialen zijn, naast de troggen, oude bakstenen, terrastegels, tegels uit een bakoven en gespleten leistenen gebruikt. Het zand is waarschijnlijk een soort rivierzand. Daarnaast heb ik nog wat (vermoedelijk) oude maanstenen verwerkt.
Ik heb een aantal planten geselecteerd waarvan ik hoop dat ze voor mij haalbaar zijn. De nodige info hiervoor heb ik gehaald uit het VRV forum, de oude tijdschriften van de VRV en de boeken van W.Nieuman. Hoe het verder verloopt, laat ik wel weten op het forum.