Nog een keertje Primula x miniera Sepp Mayr in volle bloei (foto 1)
Nauw verwant is deze Primula x miniera 'The Best' (foto 2)
Deze twee moet Kris dan wel weer herkennen.
Schitterend resultaat Frankie !!! Heel blij dat ze zo goed gedijen bij jou . En die doen het ook duidelijk beter dan mijn moederplanten vanwaar ze afkomstig zijn ...Ik moet ze maar is herplanten. Ik denk dat ze ook al te lang in dat substraat staan in die trog ...In het begin bloeiden ze beter .En ik dek ze ook niet meer af in de winter en dat is met zulke natte winters ook nefast . Krijgen die bij jouw veel uren zon in de zomer ?
In welk mengsel kweek jij die ook weer ?
Nog eventjes 'The Best', die er nu uitmuntend bij staat.
Die alpiene primulaatjes hebben bijna allemaal gemeen, dat ze regelmatig moeten gestekt en herplant worden, althans dat is mijn ervaring in die enkele jaren dat ik er mee bezig ben. Als je ziet dat de bloei en groei beginnen te stagneren moet je actie ondernemen of je zou zelfs je plant kunnen verliezen. Regelmatig verjongen is een noodzaak bij dit soort planten. Het voordeel hiervan is, dat je dan ook meteen reservemateriaal hebt om te ruilen, weg te geven, verkopen... . Een volwassen plant delen levert immers vaak flink wat planten op.
Afdekken in de winter is absoluut noodzakelijk om goed bloeiende planten te hebben, anders zijn de resultaten dunnetjes. En in de zomer moet de hete zomerzon vermeden worden, dat hebben ze absoluut niet graag.
Het mengsel is denk ik niet zo belangrijk. Ik gebruik een mengsel van ongeveer drie gelijke delen tuingrond, grof zand en brekerzand. Een niet al te rijk mengsel dus.