Het is weer zover ....juli-augustus -september zijn hier bij mij traditioneel de maanden dat de bolgewassen (degene in de potten en vijvermandjes) weer ontdaan worden van hun oude substraat en een nieuw substraat krijgen. Ben er nog steeds niet uit wat de goede frequentie is omdat te doen .Jaarlijks , om de 2 of 3 jaar ? Sommige lijken weer beter te bloeien na zo een opfrisbeurt maar er zijn er ook die dan weer een jaar minder presteren heb ik de indruk .Ik start uiteraard altijd met de herfstbloeiende soorten ....Met deze Colchicum montanum ben ik eigenlijk al aan de late kant want net als parnassicum kunnen die al vroeg starten met de bloei . Ze hebben echter nog geen wortel in het bloeiende stadium .... Wat je op de foto ziet zijn trouwens nog de oude wortels ...
Hier zijn alle bollen al verplant , Kris . Uw mengsel ziet er hetzelfde uit als mijn mengsel , vroeger gebruikte ik veel grof zand en weinig steenslag , nu gebruik ik veel steenslag o.a. bims . Ik heb een voorkeur om niet te veel bollen in 1 pot te planten zodat je ze niet ieder jaar hoeft te verplanten . Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken hé . Alvast veel plezier ....
Hey Danny , dan ben jij duidelijk al vlijtiger geweest dan ik ....
. Nu ja , ik begin er altijd maar aan eind juli ...nooit vroeger eigenlijk .Zie je zelf een voordeel om dat vroeger te doen ?
Wat mijn mengsel betreft ben ik inderdaad sinds een 3 -tal jaar over geschakeld naar een erg mineraal mengsel met onder andere bims , perliet, grof zand , Japans split ...Zowat alle humus is geweerd uit mijn mengsel . Het bevalt me redelijk goed (minder rot , schimmels , minder kans om teveel water te geven ...)Ik zeg redelijk omdat dit substraat heel goed werkt voor bijvoorbeeld de Colchicums maar Crocus is een ander paar mouwen ...Sommigen houden ervan en andere helemaal niet .Maar heeft misschien nog met andere factoren te maken ...