Deze Pinus mugo 'Mops' heb ik al heel lang in de tuin. In het begin vond ik hem niet echt een mooie vorm hebben en heb ik er wat aan gesnoeid. Later heb ik hem uitgegraven en in een steeds kleinere pot geplant om er een bonsai van te maken. Misschien dat hij nog wel eens terug in de tuin zal aanbelanden. Hij heeft nu ondertussen al een aardig silhouet gekregen.
Ziet er mooi uit Frankie, maar ben je niet bang dat het wortelgestel 's zomers in de pot dan niet te heet wordt??
Wellicht is het een idee om een soort van dubbele pot (en daardoor een dubbele wand) om de kluit te creëren?? Je tracht dan als het ware een soort van isolerende laag om de eerste pot aan te brengen. Ofwel door lucht ofwel door zand.
Ik heb daar wel eens meer aangedacht. Misschien eveneens geschikt voor de kleinere schalen met 'minirotstuintjes'. Ik heb vaak het idee dat de zomerse 'hitte' de meeste 'potculturen' meer kwaad dan goed doen. De wortels ontberen vaak de mogelijkheid voor de wortels om de koelte van de 'volle grond' in bijv. een verhoogd bed op te zoeken.