Op vraag van Herman geef ik graag mijn ervaringen door i.v.m. de standplaats in de tuin van een assortiment krokussen waarvan ik tot nu toe al meerdere jaren ervaringen mee heb .
Ik zal beginnen met de gemakkelijkste soorten die geschikt zijn voor elke tuin of rotstuin . Deze soorten hebben geen droge zomerrust nodig en zijn goed geschikt voor verwildering . Crocus chrysanthus cv's en Crocus tommasinianus cv's , daarmee bedoel ik de bekende cv's die in de tuincentrums te koop zijn . Ook de bekende cv's van Crocus sieberi uit het tuincentrum . Deze kunnen bijna overal in tuin , wel niet tegen een zuidmuur waar het te warm is .
De volgende soorten zijn ook vrij gemakkelijk maar stellen wat meer eisen , hebben geen droge zomerrust nodig en kunnen vast in de tuin blijven staan . Deze soorten houden van een niet te warme standplaats . Deels zonnig met wat schaduw van bladverliezende bomen of struiken . C.kosaninii , C.etruscus , C.minimus , C.kotschyanus , C.angustifolius , C.speciosus , C.tommasinianus .
De volgende soorten zijn niet zo moeilijk maar stellen wat eisen , hebben geen droge zomerrust nodig en kunnen vast blijven staan . Deze soorten houden van een iets drogere standplaats dan de soorten hierboven ( goed doorlatend mengsel ). Ook een niet te warme standplaats deels zon en schaduw .
C.atticus ,C.goulimyi ,C.reticulatus ,C.biflorus (Italië) , C.tauricus , C.chrysanthus , C.variegatus , C.danfordiae , C.suaveolens , C.ancyrensis , C.olivieri , C.corsicus ,C.malyi , C.flavus , C.imperati .
De volgende soorten stellen hun eisen , maar blijven vast in de tuin staan . Deze soorten houden van een koele standplaats met weinig zon en voldoende vochtig. C.vernus (albiflorus) , C.versicolor , C.veluchensis .
De volgende soorten staan ook vast in de tuin maar mogen niet volledig uitdrogen in de zomer en dat is heel belangrijk ! ze houden dan ook van een koele plaats met weinig zon . C.abantensis , C.gargaricus , C.heuffelianus , C.banaticus , C.cvijicii , C.gilanicus , C.nudiflorus , C.thirkeanus ,C.scepusinensis .
De volgende soorten hebben een droge zomerrust nodig , dus afdekken is aangewezen . Sommigen kunnen in een heel doorlatend mengsel wat hoger in de rotstuin het ook wel goed doen als het een droge zomer is . Deze soorten vragen wel wat eisen , sommige zijn wel moeilijk , ze houden van een zonnige maar niet te warme standplaats . C.sieberi , C. adanensis , C.paschei , C.pallasii , C.fleischeri, C.korolkowii , C.cyprius , C.hartmannianus ,C.boryi , C.cartwrightianus , C.oreocreticus , C. pumilus . Sommige van deze zijn mogelijk niet volledig winterhard . C.laevigatus is een heel goede betrouwbare soort maar is niet volledig winterhard , is op een warme plaats in de tuin wel mogelijk .