Auteur Topic: Hyacinthaceae (Hyacinthus,Muscari,Scilla,Puschkinia,Ornithogalum  (gelezen 186845 keer)

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Hyacinthaceae (Hyacinthus,Muscari,Scilla,Puschkinia,Ornithogalum
« Reactie #1065 Gepost op: 7 november 2024, 17:04:56 »
Scilla madeirensis is terug in bloei, maar opdelen is blijkbaar iets dat deze soort niet kent....
Uit Madeira en niet winterhard.

243554-0   243556-1
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1066 Gepost op: 8 november 2024, 09:22:31 »
Scilla madeirensis is terug in bloei, maar opdelen is blijkbaar iets dat deze soort niet kent....

Is die altijd zo vroeg Luc ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1067 Gepost op: 8 november 2024, 12:56:21 »

Is die altijd zo vroeg Luc ?
Ongeveer wel. Wat mij altijd opvalt is de snelheid waarmee de bladeren zich ontwikkelen. De bloei die van onder naar boven op de aar komt loopt dan weer over verschillende weken.
Torhout, West-Vlaanderen

Sjaak de Groot

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #1068 Gepost op: 14 november 2024, 14:00:08 »
Muscari parviflorum, een echte maar spaarzame herfstbloeier uit Z. spanje en Marokko

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1069 Gepost op: 14 november 2024, 14:42:02 »
Ik vind vandaag nog een pot van Hyacinthoides lingulata uit Marokko in bloei.
Naast de veel latere bloei dan de andere collecties die in bezit zijn valt vooral op dat de bladeren veel hoger komen en merkelijk lichter groen van kleur zijn. De derde foto toont een pot planten die enkele weken terug gebloeid hebben waarvan het blad donkerder en dikker van structuur is.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1070 Gepost op: 14 november 2024, 14:59:39 »
Muscari parviflorum, een echte maar spaarzame herfstbloeier uit Z. spanje en Marokko
Komt niet veel voor in collecties vermoed ik ? Zaait hij zich ook uit Sjaak ?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1071 Gepost op: 14 november 2024, 15:00:56 »
Ik vind vandaag nog een pot van Hyacinthoides lingulata uit Marokko in bloei.
Naast de veel latere bloei dan de andere collecties die in bezit zijn valt vooral op dat de bladeren veel hoger komen en merkelijk lichter groen van kleur zijn. De derde foto toont een pot planten die enkele weken terug gebloeid hebben waarvan het blad donkerder en dikker van structuur is.

Merkwaardig Luc , je zou bijna zeggen dat het 2 verschillende soorten zijn ...Ik vind de plant op de derde foto nog mooier ogen ... ))4

Sjaak de Groot

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #1072 Gepost op: 14 november 2024, 20:20:35 »
Kris Muscari parviflorum geeft geen zaad, het is denk ik te koud en vochtig deze tijd van het jaar voor insecten om ze te bestuiven. Ze klisteren evenwel behoorlijk zodat er elk jaar voldoende aanwas is.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1073 Gepost op: 27 december 2024, 10:04:14 »
Altijd als één van de eerste in bloei binnen de scilla familie is deze Hyacinthoides aristidis.
"Hyacinthoides" zijn afgescheiden van "scilla" omdat de bollen tijdens het groeiseizoen afsterven om daarna vervangen te worden door broedbollen.
Deze soort uit Algerije & Tunesie is perfect winterhard maar door de vroege bloei en de geringe grootte hou ik ze toch onder glas.
Het is in de natuur een bosplant die groeit onder struiken en in open bos.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1074 Gepost op: 27 december 2024, 10:16:23 »
Ik heb deze soort ooit gezaaid als Muscari racemosum verzameld in Stavropol-Rusland maar eigenlijk is deze synoniem met Muscari neglectum.
Een soort die door de vorming van vele broedbollen beter niet losgelaten wordt in de tuin ! Daarom zitten de bollen in een pot om ongewilde verspreiding tegen te gaan en dit biedt bovendien een betere mogelijkheid om het zaad tijdig te verwijderen.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1075 Gepost op: 27 december 2024, 11:38:55 »
Ik heb deze soort ooit gezaaid als Muscari racemosum verzameld in Stavropol-Rusland maar eigenlijk is deze synoniem met Muscari neglectum.
Een soort die door de vorming van vele broedbollen beter niet losgelaten wordt in de tuin ! Daarom zitten de bollen in een pot om ongewilde verspreiding tegen te gaan en dit biedt bovendien een betere mogelijkheid om het zaad tijdig te verwijderen.

Ik heb deze als M. neglectum, Luc. Deze is beduidend donkerder. Of bestaan er meerdere kleurvarianten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1076 Gepost op: 27 december 2024, 22:50:46 »

Lijkt niet echt op neglectum , Luc ? misschien een andere variëteit ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1077 Gepost op: 28 december 2024, 15:53:37 »
Ik heb deze als M. neglectum, Luc. Deze is beduidend donkerder. Of bestaan er meerdere kleurvarianten?

Ik ken weinig van deze geslachten Frankie maar vermoed dat de kleur van de bloem niet zo bepalend is ? Ik zie ook verschillen in de vorm van de bloemen maar of dat een factor is weet ik evenmin ..De jouwe valt meer op door zijn kleur maar ik ben niet direct geneigd om ze een plek in de tuin te geven met wat Luc zegt  ))4 ((--11 Maar ook het uitzaaien bij deze soorten vind ik soms wel vervelend ...Doet niks af van de schoonheid natuurlijk ..

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1078 Gepost op: 28 december 2024, 16:18:27 »

Ik ken weinig van deze geslachten Frankie maar vermoed dat de kleur van de bloem niet zo bepalend is ? Ik zie ook verschillen in de vorm van de bloemen maar of dat een factor is weet ik evenmin ..De jouwe valt meer op door zijn kleur maar ik ben niet direct geneigd om ze een plek in de tuin te geven met wat Luc zegt  ))4 ((--11 Maar ook het uitzaaien bij deze soorten vind ik soms wel vervelend ...Doet niks af van de schoonheid natuurlijk ..

Ik heb ze in een hoekje van een verhoogd bed gezet, waar ik ze beter onder controle kan houden. De uitgebloeide bloemen knip ik iedere keer af om uitzaai te voorkomen. Maar de broedbolletjes komen er ook vlotjes bij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1079 Gepost op: 29 december 2024, 12:16:50 »

Ik heb deze gezaaid als Muscari racemosum.  Als ik deze naam google krijg ik als synoniem M. neglectum, vandaar....
Onder de naam M. racemosum vind ik weinig info. 

Opvallend is dat de bloei elk jaar in december start wat veel vroeger is dan bij M. neglectum of M. ameniacum.
Heeft iemand nu al een muscari met zichtbare bloeiknoppen of zelfs in bloei ??
« Laatst bewerkt op: 29 december 2024, 12:43:13 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen