Hij gaat toch nog door dus, de fotowedstrijd. In FA vinden we het reglement.
En we moeten opschieten, want voor 15 dec moet alles worden ingeleverd. Zo niet, dan is dat jammer, uitstel wordt niet verleend, want "reglement is reglement".
4 categorieën zijn er en ga die goed bestuderen voordat je instuurt, want "als u bijvoorbeeld een foto in de verkeerde categorie inlevert is de fotocommissie onverbiddelijk en doet deze foto hoe mooi ook niet mee in de wedstrijd."
Er is dit jaar een categorie opgenomen, die het mogelijk maakt, iets anders dan plantenfoto's in te sturen, zoals dieren, insekten,vlinders en vogels. Helaas is dat vergeten op te nemen bij de 4 categoriën. Dus maar niet meedoen, want men is onverbiddelijk. Uw foto zal worden gewist.
Nu gaan we de categoriën bestuderen. Dat gaat een hele klus worden, want de categoriën 1,2 en 3 zijn vrijwel hetzelfde. Misschien is het voor de fotocommissie zelf duidelijk, maar voor mij in het geheel niet. Maar men is behulpzaam met een voorbeeld. Foto's gemaakt met een groothoeklens. (cat 1) Dus foto's gemaakt met groothoeklens uit cat 2 en 3 worden dus onverbiddelijk geweigerd?
Categorie 3 is al helemaal cryptisch. "Alle alpiene, en rotsplanten die niet genoemd zijn in cat 1,2 of 4. Welke planten kunnen dit nou zijn? Planten die in de huiskamer groeien of op de maan?
De jury (moet dus zijn fotocommissie) is ook lekker duidelijk als het gaat om de resolutie. Het moet de hoogste resolutie zijn van je camera. Maar niet meer dan 3,5 MB. Hoe je dat voor elkaar krijgt is mijn niet duidelijk. Mijn camera levert bestanden van boven de 5 MB
Tot slot: Zou het niet eens wat zijn om een andere jury te hebben? Ze zitten er nu al een aantal jaren. Wat een zitvlees. Kunnen er eens andere mensen met een andere kijk op fotografie hun visie geven.
Het is mij volkomen duidelijk waarom en zo weinig deelnemers zijn aan de fotowedstrijd gelet op het bovenstaande.
Edit Twee alinea's hoger moet het woord jury worden vervangen door commissie