Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Spijtig genoeg is er van Ophrys apifera geen spoor meer te bekennen. Waar zijn ze gebleven...?
Langs de stille waterkant. Prachtig biotoopje toch!
Niet zo ver van de vaarttaluds vinden we het bos Ename bij Oudenaarde. Daar bevind zich een mooie kolonie Dactylorhiza fuchii. Ook al een hele tijd geleden dat ik er nog eens was.
Citaat van: Frankie Wulleman op 9 juni 2024, 23:03:07Spijtig genoeg is er van Ophrys apifera geen spoor meer te bekennen. Waar zijn ze gebleven...?Wat betreft de uitbundige groei van de Rietorchis, dat is het gevolg van de overvloedige regens. Het is een soort die reageert op de seizoensregen, anders dan de Bijenorchis, die een cyclus heeft, die al in het jaar er voor begint. Hij legt dan al een reserveknol aan voor het volgende seizoen. Is er onvoldoende neerslag dan slaat de plant gewoon een jaartje over, twee droge jaren achter elkaar zijn dan funest. Dat kan dan de verklaring zijn voor het plotseling verdwijnen van grote populaties. Zo ook bij mij in de buurt. Ik telde vele jaren achtereen tot 300 exemplaren en toen was het ineens 0.