Verontrustende berichten bereiken ons via de kanalen van NRV (Bart) en nu de VRV (H. Poirot.)
Of er gegronde redenen zijn voor dit pessimisme, of dat er enige "moeheid" bij voornoemde schrijvers is opgetreden, kan ik niet beoordelen.
Maar de gedachte, dat het VRV-forum zou kunnen ophouden te bestaan is ondraaglijk. Welk een ontzaglijke gebundelde kennis zou dan vervliegen. Ik had zoiets niet voor mogelijk gehouden, maar het is inderdaad zo, dat met een druk op een knop alles kan worden gedeleted. Zouden dan de zwartkijkers aan het begin van het digitale tijdperk dan toch gelijk krijgen, nl dat boeken de voorkeur hebben boven digitale teksten? Boeken blijven immers altijd bestaan.
Het clubje actieve forumschrijvers wordt inderdaad kleiner en kleiner, maar het aantal passieve kijkers groter en groter. Kijk vooral naar het begin van een topic, waar het aantal kijkers/lezers wordt geteld en stel vast wat een bereik je hebt. Beperk je niet, door uitsluitende te kijken naar hoe vaak een foto wordt aangeklikt of hoeveel daadwerkelijke reacties er komen. Ik geef het toe: Ik heb er ook last van.
Mag ik even?
- Dit topic, 6600x gelezen
- Printemps 1615x
- Zwitserland Wallis, 704x
- Kalkgraslanden, maar liefst 15568x
En dat zijn toch niet alleen de robots van Google, Microsoft en Yahoo, mag ik hopen?
Goed dat je dit topic nog eens van onder het stof haalt Gerrit !
Eerst even iets rechtzetten voor zover nodig. Er is voorlopig geen haar op een VRV hoofd dat er aan denkt om de stekker uit te trekken van dit forum !
Dat Dhr Poirot, de goede ziel, zich in ons tijdschrift zorgen maakt, is duidelijk en ergens kan ik hem ook volgen.
Het aantal postende mensen is de laatste maanden/jaren inderdaad wat afgekalfd en daarmee begint nu eenmaal alles.... als er niet meer gepost wordt dan zullen ook de passieve kijkers op hun honger blijven... Sommigen wijken uit naar Facebook, anderen verdwijnen zonder aanwijsbare reden met de Noorderzon.
We doen er met een aantal mensen (en daar horen jij Gerrit en ook een aantal andere trouwe posters toe) alles aan om de kar te trekken en het Forum blijvend interessant te houden en naar mijn bescheiden mening slagen we daar nog aardig in ook.
Zoals gezegd, stellen wij vast dat een aantal van de "verdwenen" posters zich blijkbaar beter voelen bij Facebook waar het aantal "likes" (komende van Timboektoe en Noord Korea tot Noord Lapland) die een foto krijgt hen blijkbaar meer voldoening schenkt dan een uitwisseling van kennis hier, onder taalgenoten. Want dit is nog altijd het enige Nederlandstalig Forum over rotsplanten en aanverwanten in cyberspace.
Dat sommigen daar commerciële belangen bij hebben kan ik begrijpen en daar heb ik geen problemen mee. Maar een regelmatige post, hier op ons eigen terrein (waar bestaande en potentiële leden van de VRV en de NRV te vinden zijn !!!) kan toch zo lastig niet zijn denk ik dan.
Ik lees in Folium Alpinum over de toenemende digitalisering, maar moet vaststellen dat dit bij woorden blijft en dat dit eigenste Forum - toch wel een toonbeeld van digitalisering - onvoldoende gevoed wordt vanuit de hoek van de mensen die deze toenemende digitalisering vaststellen en onderschrijven. Een gemiste kans zeg ik dan !
Maar wees gerust, Gerrit, en andere geïnteresseerden, wij volgen de aangehaalde statistische gegevens ook op de voet en zijn ons bewust van de blijvende interesse van een breed (lees)publiek. Een grotere deelname aan de discussies, al is het met een korte reactie, zou elke poster op prijs stellen.