Sempervivums worden ondergewaardeerd, deels omdat ze 'gemakkelijk' zijn maar deels ook de schuld van de commercie. In België en Nederland werden deze planten jaren geleden aan dumpprijzen op de markt gegooid. Bovendien werd de naamgeving van de vele cultivars niet meer naar behoren gerespecteerd waardoor het eigenlijk nog minder exclusief leek om nog sempervivums aan te schaffen. Te makkelijk, te goedkoop en niet correct op naam, als er al een naam bij zat. Dat was de doodsteek voor deze 'plantjes uit grootmoeders tijd', zoals men ze graag noemt.
Sempervivum wordt hier nog enkel aangeschaft om tijdelijk eens het terras wat op te vrolijken of om gewoon eens wat geld te verdoen in een lokaal tuincentrum.
Sinds enkele jaren weet ik echter wel beter. Walter heeft mij deze plantjes weer leren kennen en waarderen zoals het hoort: als een eersteklas rotsplant met vele toepassingsmogelijkheden. Tenslotte ben ik door sempervivums in deze hobby gerold. Het is allemaal begonnen met een potje spinnewebhuislook... .
Ondertussen heb ik nu tientallen sempervivums in de tuin, en er zullen er zeker nog heel wat bij komen.
In omringende landen zoals Italië, Oostenrijk en vooral Duitsland is Sempervivum echter 'hot'. Daar zitten zelfs heuse sempervivumclubs en worden er voor nieuwe cultivars al flinke euro's neergeteld. Nieuwe cultivars en zeldzaamheden worden er soms uitgevochten.
Kijk eens op
www.semperhorst.de en laat je onderdompelen in de wereld van Sempervivum.