Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 115455 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #660 Gepost op: 26 juli 2024, 22:00:48 »
Er staat flink wat oregano te bloeien op het kalkgrasland.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #661 Gepost op: 26 juli 2024, 22:07:58 »
En dat lokt tal van vlinders aan, niet zoveel als in andere jaren vanwege het natte en sombere voorjaar, maar toch is er wel altijd wat te zien. Heel content ben ik met deze vondst van het dambordje! Ik heb deze vlinder sinds mijn kindertijd nooit meer gezien en hier vlogen er zowat een stuk of vier rond. Het is tegenwoordig een heel zeldzame soort geworden en komt enkel nog heel sporadisch voor in zonnige kalkgraslanden, wat nog maar eens het grote belang van deze biotopen onderstreept. Ik herinner me dat dit een vrij algemene verschijning was in mijn kinderjaren toen we de ardennen bezochten tijdens de zomer.

Het dambordje (Melanargia galathea), enjoy!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #662 Gepost op: 27 juli 2024, 13:00:28 »
Je kan het bijzonder mooi verwoorden, Kris, maar zo is het natuurlijk wel. We zijn met z'n allen geïnteresseerd in de alpenflora en aanverwante planten, maar als je een wat breder interessegebied hebt valt er nog zoveel meer te ontdekken en om van te genieten. Gelukkig zijn er hier nog enkele zielen van hetzelfde gedacht.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die zo bezig zijn met de planten /flora ook niet zouden geïnteresseerd zouden zijn in de fauna en de natuur in het algemeen  !!!! Het ene is ontegensprekelijk verbonden met het andere ...Ik had het gelukkig al van kleins af en prijs me daar gelukkig mee ! Ik vind nu al dat ik zoveel tijd tekort heb om al die zaken te ontdekken ...Ik zou nog zoveel willen doen dat 1 leven niet zal volstaan . Jawel , we zijn zielsverwanten op dat gebied. De reacties mochten hier soms wel wat uitgebreider zijn ,dat weet /besef ik ook maar weet dat de juiste personen er wel van genieten !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #663 Gepost op: 27 juli 2024, 13:01:14 »
Het dambordje (Melanargia galathea), enjoy!

Heel mooie opnames !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16300
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #664 Gepost op: 27 juli 2024, 13:03:58 »
En toch... het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Een terugkeer naar het favoriete kalkgrasland der kalkgraslanden. De interessante planten zijn nu niet meer te zien maar in de zomermaanden wemelt er het van de insecten. De orchideeën die een wervelende show gaven, staan nu in zaad.

Spijtig dat we als gewone liefhebber zonder labo en steriele omstandigheden zo weinig kunnen met zaden ....er zitten er snel een paar duizend in zo 1 zaadbes . Maar we kunnen er niks mee als je niet de juiste omstandigheden /opleiding hebt om dit te doen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #665 Gepost op: 27 juli 2024, 14:06:20 »
Het dambordje (Melanargia galathea), enjoy!

Heel mooie opnames !

Merci Kris, het had echter heel wat voeten in de aarde om deze vlinder netjes op de gevoelige plaat te krijgen. De meeste vlinders zitten van nature nauwelijks stil, maar deze soort is wel heel nerveus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #666 Gepost op: 27 juli 2024, 17:34:18 »
En toch... het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Een terugkeer naar het favoriete kalkgrasland der kalkgraslanden. De interessante planten zijn nu niet meer te zien maar in de zomermaanden wemelt er het van de insecten. De orchideeën die een wervelende show gaven, staan nu in zaad.

Spijtig dat we als gewone liefhebber zonder labo en steriele omstandigheden zo weinig kunnen met zaden ....er zitten er snel een paar duizend in zo 1 zaadbes . Maar we kunnen er niks mee als je niet de juiste omstandigheden /opleiding hebt om dit te doen ...

Ja, ik heb eventjes staan kijken naar de zaaddozen maar realiseerde me onmiddellijk dat we daar inderdaad niets mee kunnen aanvangen in de tuin. Bovendien, ook in de natuur is het waarschijnlijk geen evidentie dat ze zich makkelijk voorplanten. Je zegt het zelf, duizenden zaden in een bes, maar over het hele traject staan misschien een paar honderd planten? En ik heb niet de indruk dat de groepen met de jaren sneller groot worden...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #667 Gepost op: 27 juli 2024, 17:39:55 »
Je kan het bijzonder mooi verwoorden, Kris, maar zo is het natuurlijk wel. We zijn met z'n allen geïnteresseerd in de alpenflora en aanverwante planten, maar als je een wat breder interessegebied hebt valt er nog zoveel meer te ontdekken en om van te genieten. Gelukkig zijn er hier nog enkele zielen van hetzelfde gedacht.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die zo bezig zijn met de planten /flora ook niet zouden geïnteresseerd zouden zijn in de fauna en de natuur in het algemeen  !!!! Het ene is ontegensprekelijk verbonden met het andere ...Ik had het gelukkig al van kleins af en prijs me daar gelukkig mee ! Ik vind nu al dat ik zoveel tijd tekort heb om al die zaken te ontdekken ...Ik zou nog zoveel willen doen dat 1 leven niet zal volstaan . Jawel , we zijn zielsverwanten op dat gebied. De reacties mochten hier soms wel wat uitgebreider zijn ,dat weet /besef ik ook maar weet dat de juiste personen er wel van genieten !   

Ja, ook binnen onze eigen vereniging hoor je wel links en rechts dat heel wat liefhebbers ook in al die andere zaken geïnteresseerd zijn, maar daarnaast is er ook een grote groep die enkel wel degelijk met de planten in de tuin bezig is. En ik kan dat wel begrijpen, ieder zijn ding natuurlijk. Maar ik behoor niet tot die laatste categorie, evenmin als jij. Op zulke plaatsen heb ik zelfs al dikwijls mensen ontmoet die dan enkel met de insecten of de vogels bezig zijn, en van de planten helemaal niets afweten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5227
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #668 Gepost op: 27 juli 2024, 19:30:31 »

Ja, ik heb eventjes staan kijken naar de zaaddozen maar realiseerde me onmiddellijk dat we daar inderdaad niets mee kunnen aanvangen in de tuin. Bovendien, ook in de natuur is het waarschijnlijk geen evidentie dat ze zich makkelijk voorplanten. Je zegt het zelf, duizenden zaden in een bes, maar over het hele traject staan misschien een paar honderd planten? En ik heb niet de indruk dat de groepen met de jaren sneller groot worden...?

De reden, dat wij zo verrassend weinig expansie zien bij orchideeën ligt in het feit dat elke soort zijn eigen bodemschimmel heeft. Die schimmel is nodig om de zaden te laten kiemen, doordat het zaadje contact legt met de specifieke schimmel. Als dat een match geeft kan het zaadje uitgroeien tot plant.
Maar ook de bodemschimmel heeft zijn beperking wbt omvang. Er is studie gedaan door de universiteit van Groningen. De stelling is: de habitatbreedte van de bodemschimmel is bepalend voor de habitatbreedte van de specifieke orchidee. Dat verklaart het fenomeen, dat we een groep orchideeën van dezelfde soort zien en in de omgeving verder niets.

Heel mooi, dat we getrakteerd worden op beelden en verhalen uit Hoog België.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #669 Gepost op: 27 juli 2024, 19:49:14 »

Ja, ik heb eventjes staan kijken naar de zaaddozen maar realiseerde me onmiddellijk dat we daar inderdaad niets mee kunnen aanvangen in de tuin. Bovendien, ook in de natuur is het waarschijnlijk geen evidentie dat ze zich makkelijk voorplanten. Je zegt het zelf, duizenden zaden in een bes, maar over het hele traject staan misschien een paar honderd planten? En ik heb niet de indruk dat de groepen met de jaren sneller groot worden...?

De reden, dat wij zo verrassend weinig expansie zien bij orchideeën ligt in het feit dat elke soort zijn eigen bodemschimmel heeft. Die schimmel is nodig om de zaden te laten kiemen, doordat het zaadje contact legt met de specifieke schimmel. Als dat een match geeft kan het zaadje uitgroeien tot plant.
Maar ook de bodemschimmel heeft zijn beperking wbt omvang. Er is studie gedaan door de universiteit van Groningen. De stelling is: de habitatbreedte van de bodemschimmel is bepalend voor de habitatbreedte van de specifieke orchidee. Dat verklaart het fenomeen, dat we een groep orchideeën van dezelfde soort zien en in de omgeving verder niets.

Heel mooi, dat we getrakteerd worden op beelden en verhalen uit Hoog België.

Ik had gehoopt dat je hierop een reactie zou plaatsen, Gerrit. Ja, die bodemschimmels, je hoort daar zo veel over vertellen. Ik kan wel aannemen dat de ene soort gevoeliger is dan de andere wat betreft de symbiose met bodemschimmels. En er is natuurlijk niet alleen het verhaal van de schimmels, maar ook dat van het beheer. Ik denk daar waar een slecht of onbetekenend beheer heerst, er helemaal niets kan groeien?

Orchis purpurea die er groeit lijkt me een vrij kieskeurige orchidee. Orchis simia die ook op deze locatie groeit,  zag ik wel eens in de nabije omgeving langs de straatkanten bloeien. Waarschijnlijk is deze laatst genoemde soort veel toleranter?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1155
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #670 Gepost op: 27 juli 2024, 19:54:33 »
En dat lokt tal van vlinders aan, niet zoveel als in andere jaren vanwege het natte en sombere voorjaar, maar toch is er wel altijd wat te zien. Heel content ben ik met deze vondst van het dambordje! Ik heb deze vlinder sinds mijn kindertijd nooit meer gezien en hier vlogen er zowat een stuk of vier rond. Het is tegenwoordig een heel zeldzame soort geworden en komt enkel nog heel sporadisch voor in zonnige kalkgraslanden, wat nog maar eens het grote belang van deze biotopen onderstreept. Ik herinner me dat dit een vrij algemene verschijning was in mijn kinderjaren toen we de ardennen bezochten tijdens de zomer.

Het dambordje (Melanargia galathea), enjoy!
Enjoyen doe ik zeker! Dank voor de mooie beelden. Ik sluit me aan bij jullie observaties. Ik ben ook geïnteresseerd in alles wat groeit, bloeit, vliegt en zwemt, en ook in mineralogie, geologie, klimatologie etc etc. Zoals Kris zegt: daar heb je wel twee levens voor nodig. Hoe klein ook, op dit forum kom je toch heel veel leuke aspecten van de natuur tegen en leer ik elke dag weer bij!!
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #671 Gepost op: 27 juli 2024, 22:50:03 »
En dat lokt tal van vlinders aan, niet zoveel als in andere jaren vanwege het natte en sombere voorjaar, maar toch is er wel altijd wat te zien. Heel content ben ik met deze vondst van het dambordje! Ik heb deze vlinder sinds mijn kindertijd nooit meer gezien en hier vlogen er zowat een stuk of vier rond. Het is tegenwoordig een heel zeldzame soort geworden en komt enkel nog heel sporadisch voor in zonnige kalkgraslanden, wat nog maar eens het grote belang van deze biotopen onderstreept. Ik herinner me dat dit een vrij algemene verschijning was in mijn kinderjaren toen we de ardennen bezochten tijdens de zomer.

Het dambordje (Melanargia galathea), enjoy!
Enjoyen doe ik zeker! Dank voor de mooie beelden. Ik sluit me aan bij jullie observaties. Ik ben ook geïnteresseerd in alles wat groeit, bloeit, vliegt en zwemt, en ook in mineralogie, geologie, klimatologie etc etc. Zoals Kris zegt: daar heb je wel twee levens voor nodig. Hoe klein ook, op dit forum kom je toch heel veel leuke aspecten van de natuur tegen en leer ik elke dag weer bij!!

We zijn nog slechts met een klein groepje bezig hier op het forum, maar dat maakt het niet minder interessant, Mark. Het is en blijft een 'ontmoetingsplaats' voor gelijkgestemden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #672 Gepost op: 27 juli 2024, 23:37:37 »
Het oranje zandoogje (Pyronia tithonus) is veel algemener en een typische soort voor bosranden die overgaan in graslanden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #673 Gepost op: 27 juli 2024, 23:40:25 »
Deze plant stond vrij talrijk op het grasland, maar was echter bijna uitgebloeid. Iemand dit kent of herkent?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17038
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #674 Gepost op: 28 juli 2024, 00:00:58 »
Ik wil nog eventjes terugkeren op het beververhaal omdat ik deze foto nog terugvond in een van mijn mappen. Dit was de langste dam die ik zag, zeker bijna 40 m lang, maar staat niet helemaal op de foto. De hoeveelheid water dat er hier tegen wordt gehouden is immens. Wij kunnen dit fantastisch vinden, maar veel mensen in de streek zijn echter niet opgetogen met het oprukken van de bever. Heel wat bosgebied met kostbare bomen die anders veel geld opleveren, gaat op die manier 'verloren'. Jagers zien ook hun jachtgronden wat verkleinen... . Leren leven met de natuur is hier de boodschap. Immers, de bever behoort van nature tot onze eigen fauna maar werd ergens halverwege de 19 de eeuw uitgeroeid. Na ruim 150 jaar is hij terug om zijn plaatsje weer in te nemen. En dat heeft zo zijn gevolgen in positieve zin. De biodiversiteit is sinds zijn komst serieus toegenomen. In de strijd tegen klimaatverandering is dit een belangrijk wapen maar wordt door veel mensen nog onderschat.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2024, 00:03:07 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen