Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 117971 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #720 Gepost op: 18 september 2024, 19:50:58 »
In eerste instantie lijken ze allemaal op mekaar, maar dat is zeker het geval niet wanneer je elke bloem naderbij bekijkt.
De bloemen op foto 3 en 4 tonen een licht ruitjespatroon , heel mooie vorm is dat !

Scherpe observatie Danny ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17093
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #721 Gepost op: 18 september 2024, 21:30:43 »
Weer een super reeks Frankie, een mooie aanvulling van wat je hier al hebt laten zien uit het voorjaar   ((3!  Je hebt ongeveer de hele flora bij elkaar...
Misschien moet je'r toch eens aan denken om daar een tweede verblijf aan te schaffen !  -2(

Merci Luc, ik heb er inderdaad al heel wat gezien in die 'coté'. Zou de streek alle geheimen prijs hebben gegeven, of blijft er nog wat over...? De toekomst zal het uitwijzen, want het was zeker niet mijn laatste bezoekje.

Een tweede verblijf? Geloof me vrij, mocht ik van thuis uit kunnen werken, ik vestig me er definitief! De open, groene ruimte en de rijke biodiversiteit maken er een hele aangename streek van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17093
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #722 Gepost op: 18 september 2024, 21:33:26 »
In eerste instantie lijken ze allemaal op mekaar, maar dat is zeker het geval niet wanneer je elke bloem naderbij bekijkt.
Prachtige beelden Frankie , erg mooie grote populatie ! Inderdaad er is zeker een grote variatie , dat was ook mijn bevinding toen ik er in 2020 was op een ander kalkgrasland . Ik zag toen ook enkele witte bloemen .......
Ik had niet gedacht dat de variatie zo groot was. Spijtig genoeg doet deze soort het niet zo goed in de tuin.

Hummm ....nooit problemen gehad met C. autumnale Frankie ...groeit zelfs een beetje te goed ...Maar houd wel van een meer rijkere grond dan wat wij soms geven in  de rotstuin ...

Ik heb hem wat in de schaduw staan, Kris, misschien toch maar eens een andere locatie uit proberen. De planten die ik er zag, stonden allemaal in de volle zon. Maar de grond is wel vrij zwaar op de standplaats.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 17093
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #723 Gepost op: 18 september 2024, 21:34:37 »
 
Voila, deze madam heeft het ook al zitten. De meest ongemakkelijke poses worden aangenomen om toch maar een deftige foto te kunnen nemen.  --11

Oei , dringend een vaccinatie nodig zo te zien ....ocharme Els ....

 --3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 17103
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #724 Gepost op: 20 september 2024, 09:27:31 »
Weer een super reeks Frankie, een mooie aanvulling van wat je hier al hebt laten zien uit het voorjaar   ((3!  Je hebt ongeveer de hele flora bij elkaar...
Misschien moet je'r toch eens aan denken om daar een tweede verblijf aan te schaffen !  -2(

Merci Luc, ik heb er inderdaad al heel wat gezien in die 'coté'. Zou de streek alle geheimen prijs hebben gegeven, of blijft er nog wat over...? De toekomst zal het uitwijzen, want het was zeker niet mijn laatste bezoekje.

Een tweede verblijf? Geloof me vrij, mocht ik van thuis uit kunnen werken, ik vestig me er definitief! De open, groene ruimte en de rijke biodiversiteit maken er een hele aangename streek van.

Gelukkig kan een mens nog blijven dromen hé Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen