Auteur Topic: Lewisia  (gelezen 117950 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #480 Gepost op: 12 juli 2024, 10:13:33 »
Mooi Luc! Ik had Oranje liever nog op zondag gezien!!
Het zal eerder iets roodachtig worden Mark ….maar ook niet het rood waar sommige onder ons hadden op gehoopt ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #481 Gepost op: 14 juli 2024, 00:11:33 »
Enkele recente aanwinsten van Lewisia cotyledon uit Tsjechië die op een tweede bloeibeurt trakteren, iets wat jonge planten wel meer doen.

Die staan al ontelbaar keren mooier dan bij de aanschaf Luc ! Je bent duidelijk de Lewisia master !
Super mooi om zien …

Ik sta toch ook iedere keer versteld van de mooie resultaten, Kris, van onze voorzitter met deze prachtige planten. Ik had er ooit ook een aantal, maar inmiddels ben ik ze allemaal reeds kwijt... . Het zijn duidelijk geen planten voor iedereen! Misschien moet ik er toch nog maar eens een paar proberen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #482 Gepost op: 14 juli 2024, 09:14:17 »
Mooi Luc! Ik had Oranje liever nog op zondag gezien!!

Dank je Mark !  Tja, Oranje liet het afweten zondag, in tegenstelling tot deze Lewisia  -2(  Een rood exemplaar had ik momenteel niet in bloei, na de prestatie van onze 'rode' duivels zijn alle knoppen geaborteerd...  --13 (grapje)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #483 Gepost op: 14 juli 2024, 09:18:18 »
Enkele recente aanwinsten van Lewisia cotyledon uit Tsjechië die op een tweede bloeibeurt trakteren, iets wat jonge planten wel meer doen.

Die staan al ontelbaar keren mooier dan bij de aanschaf Luc ! Je bent duidelijk de Lewisia master !
Super mooi om zien …

((1 Je brengt me aan het blozen Kris.  Bedankt voor de lof. De planten zijn bij thuiskomst zoveel mogelijk van het 'medium' (God weet wat voor een rommel dat was!!!) ontdaan waarin ze in de kwekerij opgekweekt zijn en in een zeer stenig (maar niet arm) mengsel geplant en dat schijnen ze toch te appreciëren.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #484 Gepost op: 14 juli 2024, 09:22:59 »

Super mooi om zien …

Ik sta toch ook iedere keer versteld van de mooie resultaten, Kris, van onze voorzitter met deze prachtige planten. Ik had er ooit ook een aantal, maar inmiddels ben ik ze allemaal reeds kwijt... . Het zijn duidelijk geen planten voor iedereen! Misschien moet ik er toch nog maar eens een paar proberen?

Dat laatste moet je zeker eens doen Frankie - ik heb wel nog enkele zaailingen van vorig jaar op voorraad.... 
Dit jaar was (is) toch wel een moeilijk jaar voor de Lewi's.  De bloei van de planten in de tuin viel heel hard tegen, ongetwijfeld door de niet aflatende winter en voorjaarsregens.  Zelfs planten in pot (die weliswaar buiten overwinteren) deden het vaak minder goed of bloeiden vééél later en minder uitbundig dan andere jaren.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #485 Gepost op: 14 juli 2024, 13:06:28 »

Super mooi om zien …

Dat laatste moet je zeker eens doen Frankie - ik heb wel nog enkele zaailingen van vorig jaar op voorraad.... 
Dit jaar was (is) toch wel een moeilijk jaar voor de Lewi's.  De bloei van de planten in de tuin viel heel hard tegen, ongetwijfeld door de niet aflatende winter en voorjaarsregens.  Zelfs planten in pot (die weliswaar buiten overwinteren) deden het vaak minder goed of bloeiden vééél later en minder uitbundig dan andere jaren.

Ik had er vroeger heel wat, en dat ging goed. Ik had verschillende tweedyi die heel goed groeiden en bloeiden en nog een hele resem cultivars. Regelmatig kon ik zelfs spontane zaailingen oppotten die overal verschenen. Maar plots ging het bergaf met die collectie. De een na de andere gaf de geest. Misschien een of andere ziekte?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #486 Gepost op: 23 juli 2024, 17:42:34 »
Gezaaid in januari 2023 bloeit deze Lewisia cotyledon voor het eerst, een mooi en vrij kleurvast, citroen geel exemplaar.