Auteur Topic: Bloei November-December  (gelezen 633 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei November-December
« Reactie #15 Gepost op: 7 december 2024, 12:16:20 »
Petrocosmea thermopuncta  (vroeger was de naam grandiflora ) is een plant uit het geslacht van de Gesneriaceae . Dus een familielid van de wel bekende Jankaea heldreichii en ook van Ramonda ed ...Is dit een bergplant ? Hangt af van wat je als definitie neemt zeker ... Petrocosmea's  komen  voor in China op hoogtes tussen de 400 en 1700m . Ze groeien enerzijds  in bossen in het mos maar anderzijds ook op stenen zoals bijvoorbeeld Jankaea heldreichii .Gezien een aantal ook op grotere hoogte voorkomt is het mijn inziens een bergplant .
De getoonde plant komt in de natuur voor in Yunnan . Ondanks ze ook voorkomen op grotere hoogtes zijn ze niet winterhard hier . Een paar graden vorst in een alpine house zal nog wel lukken maar dat is het dan ook . Dus bij strengere vorst zet ik deze plant tijdelijk binnen op een onverwarmde kamer. Ze houden van veel echt in de zomer en schaduw .Hij staat nu in bloei hier ...Met dank aan Harry die me deze plant gaf. Ze zijn overigens heel populair als showplant in de UK en Schotland .
« Laatst bewerkt op: 7 december 2024, 12:42:38 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #16 Gepost op: 7 december 2024, 12:48:38 »
Wat bezielt deze  Veronica caespitosa om nu te gaan bloeien wanneer er enerzijds een storm op komst en anderzijds volgende week een koudegolf  ??? ???

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #17 Gepost op: 8 december 2024, 12:12:28 »
Wat bezielt deze  Veronica caespitosa om nu te gaan bloeien wanneer er enerzijds een storm op komst en anderzijds volgende week een koudegolf  ??? ???

Tja... een waterproof scheurkalender naast het plantje zetten, Kris ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #18 Gepost op: 8 december 2024, 15:39:47 »

Deze is echt wel het noorden kwijt, Kris. Deze soort ben ik overigens verloren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #19 Gepost op: 8 december 2024, 15:52:34 »
Deze is echt wel het noorden kwijt, Kris. Deze soort ben ik overigens verloren.

Ja die houden ook niet van aanhoudende regens en veel nat Frankie ...Ze groeien in onze tuinen ook wat uit model . Ik zag al foto"s van rotstuinen waar ze het meer naar de zin hebben en dat worden dan gans andere planten . Ik heb er ook eentje in de scree maar die is nu afgedekt.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #20 Gepost op: 17 december 2024, 18:41:50 »
Petrocosmea thermopuncta  (vroeger was de naam grandiflora ) is een plant uit het geslacht van de Gesneriaceae . Dus een familielid van de wel bekende Jankaea heldreichii en ook van Ramonda ed ...Is dit een bergplant ? Hangt af van wat je als definitie neemt zeker ... Petrocosmea's  komen  voor in China op hoogtes tussen de 400 en 1700m . Ze groeien enerzijds  in bossen in het mos maar anderzijds ook op stenen zoals bijvoorbeeld Jankaea heldreichii .Gezien een aantal ook op grotere hoogte voorkomt is het mijn inziens een bergplant .
De getoonde plant komt in de natuur voor in Yunnan . Ondanks ze ook voorkomen op grotere hoogtes zijn ze niet winterhard hier . Een paar graden vorst in een alpine house zal nog wel lukken maar dat is het dan ook . Dus bij strengere vorst zet ik deze plant tijdelijk binnen op een onverwarmde kamer. Ze houden van veel echt in de zomer en schaduw .Hij staat nu in bloei hier ...Met dank aan Harry die me deze plant gaf. Ze zijn overigens heel populair als showplant in de UK en Schotland .
Nogmaals de tere bloempjes van deze Petrocosmea ...