In het natuurpark "Capanne di Marcarolo" groeit er ook nog een derde Crocus soort ! Onze derde daguitstap staat dus in het teken van het opzoeken van deze soort . We gaan zoeken naar de herfstbloeier Crocus ligusticus , een soort die je weinig ziet in verzamelingen !
Ik kon vrij gemakkelijk info vinden over deze crocus in deze streek . Op een wandelsite kon ik foto's zien van Crocus ligusticus ook wel eens Crocus medius genoemd . Dan denk je het wordt terug een heel moeilijke opdracht op zoek gaan naar het groene loof tussen andere planten maar deze keer viel dit best wel mee .
Dus op onze derde daguitstap rijden we terug midden het natuurpark in en we maken een grote wandeling op een hoogte van 600 a 700 meter in een bosrijke omgeving . Omdat we duidelijke info hadden vonden we al heel snel crocus loof . Het loof van Crocus ligusticus is vrij breed met een duidelijke witte brede middenstreep , lijkt wel heel goed op het loof van Crocus neglectus ! bijna identiek . Het enige duidelijk verschil is dat Crocus ligusticus maar 2 a 3 blaadjes heeft , Crocus neglectus heeft er meestal 4 soms 3 . De groeigebieden tussen beide soorten overlappen elkaar waardoor het soms onduidelijk is welke crocus het is ?
Zie enkele foto's van Crocus ligusticus die hier een tijdje geleden in bloei stonden . Een mooie soort met een heel sierlijke stijl !
Bij de Crocussen is NIETS éénvoudig Danny ! NIETS is ook duidelijk... en waarom staan er geen etiketten bij vragen we ons allemaal af ? Ligusticus/medius wordt niet zo vaak aangeboden, maar wat aangeboden heeft ook heel vaak virus... Zelf een keertje geprobeerd en proefondervindelijk vastgesteld :'( Sindsdien niet meer geprobeerd.
Voor de mensen die interesse zouden hebben in de mooie herfstbloeier Crocus ligusticus , Janis heeft gezonde planten kunnen opkweken afkomstig uit N-Italië ( zie voorlopige lijst offer 2024 ) , waarschijnlijk van dezelfde regio waar ik geweest ben . Dat is goed nieuws want alle oude collecties waarschijnlijk afkomstig van Nederlandse kwekers waren allen besmet met virus . Hopelijk lukt het mij ook om deze gezonde planten in de toekomst gezond verder te kweken ......