Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 17265 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #150 Gepost op: 4 augustus 2024, 11:52:11 »
De schitterende Campanula garganica 'WH Paine' bloeide als nooit te voren. Ook deze plant heeft geen moeite met uiteenlopende weersomstandigheden.

Schitterend is het minste dat je kan zeggen Frankie!  Droomplant!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #151 Gepost op: 4 augustus 2024, 11:53:16 »

Mooie planten die Townsendia's, Kris, maar naar mijn mening horen ze niet thuis in dit topic. Ik heb er reeds verschillende geprobeerd in de open tuin, trog en pot. Zonder bescherming tegen overmatige regenval redden ze het niet. Droogte en hoge temperaturen kunnen ze gemakkelijk aan, maar een veranderend klimaat is natuurlijk meer dan hitte en zon. Ook overvloedige regen en lange natte periodes horen er ook bij.
Ik wil hier niet de schoolmeester uithangen  ;D  maar dat was eigenlijk een beetje de bedoeling bij het opstarten van dit topic, dat toekomstige rotstuinplanten tegen ALLES bestand moeten zijn bij buitenteelt. Maar nogmaals, het genus Townsendia is een prachtig geslacht met onwaarschijnlijk mooie planten in het genus.
Om de Frankie nog een beetje te plagen zo op het eind van 2023 ....Deze Townsendia hookeri staat al heel de tijd buiten in een onafgedekt trogje....En de voorbije maanden waren hier niet nat maar kletsnat ....
Ongelooflijk, heb je die nu nog staan?
Ik had hem tot over 2 weken terug nog staan Frankie en hij was nog mooier en voller en ging zelfs weer bloeien ! Maar het noodlot sloeg toe ....De plant is vermoord door het wasrek !Deze keer geen plant die het loodje legt door regen ,nat , kou , warmte , slakken , ongedierte , schimmel , bacterie ....maar door een wasrek . Het vrouwtje had haar wasrek op terras buiten gezet en toen kwam er een nogal onstuimige windvlaag die het wasrekje oppakte en op mijn trog deed ploffen . Eén van de buizen kwam heel slecht neer en deed de Townsendia afknakken  :o --13
Gelukkig heb ik er nog enkele andere op andere posities ...

Wat een ramp !  :o :o  Hopelijk kon je een passende begrafenis voorzien Kris !  --3

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #152 Gepost op: 4 augustus 2024, 13:11:59 »
Wat een ramp !  :o :o  Hopelijk kon je een passende begrafenis voorzien Kris !  --3

Jazeker Luc ....er was wel veel volk op de koffietafel .... -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #153 Gepost op: 11 augustus 2024, 18:12:12 »
Wie heeft er deze mediterrane plant - Putoria calabrica in de tuin staan ?
Deze platgroeiende plant bloeit nu met kleine roze bloemen om later nog rode bessen te geven.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #154 Gepost op: 20 augustus 2024, 16:15:51 »
Deze platgroeiende plant bloeit nu met kleine roze bloemen om later nog rode bessen te geven.

Ik alvast niet Luc !  Wel een mooi ding, de bloemvorm doet enigszins aan Asperula denken al heeft hij daar natuurlijk niets mee te maken.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #155 Gepost op: 21 augustus 2024, 09:27:24 »
Ik heb deze al 2 jaar in de tuin staan Luc.Bloeit al de hele zomer.
De vraag was of hij te stekken is,heb dit nog niet geprobeerd.
Ben al blij dat hij de winter overleefd.
Volgend jaar wellicht .

Rudi Berthels

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #156 Gepost op: 21 augustus 2024, 11:49:30 »
Prachtige plant Luc. Is dat een zuurminnende?

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #157 Gepost op: 21 augustus 2024, 12:12:49 »
Afgelopen winter heb ik zaden van Putoria calabrica ontvangen van de Botanische Tuin van de Universiteit van Jena. Er was een goede kieming. 

Ik heb de jonge planten in het nieuwe tufsteengebied geplant waar ze van de zon kunnen genieten. Er zijn zelfs al een paar eerste bloemen.

@Rudi
Omdat het een mediterrane plant is, houdt ze van een kalkrijk substraat en goede drainage.

Ik vermoed echter dat hij regelmatig moet worden teruggesnoeid om te voorkomen dat hij te groot wordt.

In ieder geval zeker een plant voor de toekomst...🤞
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2024, 12:15:05 door Thomas Eckert »

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #158 Gepost op: 21 augustus 2024, 17:43:30 »
Prachtige plant Luc. Is dat een zuurminnende?
Deze soort staat bij mij in de rotstuin zonder iets speciaals gedaan te hebben aan de grond.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #159 Gepost op: 21 augustus 2024, 17:44:42 »
Afgelopen winter heb ik zaden van Putoria calabrica ontvangen van de Botanische Tuin van de Universiteit van Jena. Er was een goede kieming. 

Ik heb de jonge planten in het nieuwe tufsteengebied geplant waar ze van de zon kunnen genieten. Er zijn zelfs al een paar eerste bloemen.

@Rudi
Omdat het een mediterrane plant is, houdt ze van een kalkrijk substraat en goede drainage.

Ik vermoed echter dat hij regelmatig moet worden teruggesnoeid om te voorkomen dat hij te groot wordt.

In ieder geval zeker een plant voor de toekomst...🤞
Ik snoei de plant ook terug omdat hij een groot oppervlak kan innemen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #160 Gepost op: 22 augustus 2024, 09:28:28 »

Ik heb hem hier ook staan Luc ...Vroeger heb ik hem wel een keer kwijt gespeeld in een te natte winter ...Ik heb hem nu in de crevice staan .Ik heb ze al vaak gezien in de natuur , Pelops, Kreta , Andalusië ...
Zoals Thomas ook aangeeft is het volgens mij een kalkliefhebber . Jouw exemplaar heeft voor deze soort nog iets grotere bloemen . Ik zag ze in de natuur met nog kleinere bloemen. Wordt op den duur wel groot . In diameter dan ....Dus beetje snoeien is dan inderdaad aangewezen ...
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2024, 09:30:00 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #161 Gepost op: 6 oktober 2024, 17:45:50 »
Dit is , naar ik vermoed, niet echt een rotsplant, maar voor mij een hele mooie , lage , bloeier. Geen idee van de naam. Gewoon ergens in een tuincentrum gekocht . Blijft maar bloeien ! Een aanrader om verder uit te testen. Weet nog niet of hij te stekken valt.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #162 Gepost op: 6 oktober 2024, 18:44:00 »
Dit is , naar ik vermoed, niet echt een rotsplant, maar voor mij een hele mooie , lage , bloeier. Geen idee van de naam. Gewoon ergens in een tuincentrum gekocht . Blijft maar bloeien ! Een aanrader om verder uit te testen. Weet nog niet of hij te stekken valt.

De naam ontgaat me momenteel Lily-Anne maar dit is zo'n typische éénjarige die in het voorjaar massaal verkocht werd voor in bloembakken en perkjes.  Hij heeft wel de omvang/vorm om in een rotstuin te passen en het hele seizoen door voor kleur te zorgen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #163 Gepost op: 6 oktober 2024, 21:39:22 »

Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn om in de rotstuin te horen, L.A. Wel opletten dat je het treinspoor vrij houdt om accidenten te voorkomen...  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #164 Gepost op: 8 oktober 2024, 17:24:08 »

Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn om in de rotstuin te horen, L.A. Wel opletten dat je het treinspoor vrij houdt om accidenten te voorkomen...  ;)

Wilfried houdt dat zeker in het oog hoor! Hier en daar is planten bijsnoeien in de buurt van het treinspoor regelmatig  wel nodig .  Kwestie van  de grenzen niet te overschrijden hé!