Hello Folks,
Sinds een 2-tal jaar heb ik te kampen met een enorme plaag van rupsen op m'n cyclamen.
Die vervelende beesten vreten serieuze gaten in de bladeren en durven eveneens de bloemstengels afbijten waardoor het praktisch onmogelijk wordt om nog zaad te winnen aan die planten.
Foto 1 (opname van vorig jaar) toont aan hoe die rupsen er uitzien en welke enorme gaten ze kunnen maken in de bladeren.
Ook dit jaar (sinds eind september) neemt de plaag helaas weer opnieuw toe.
Het zijn alleszins nog niet zo'n grote rupsen als vorig jaar maar ze vreten evengoed aan de bladeren (weliswaar kleinere gaten) en aan de bloemstengels.
We spreken dan van beestjes van 3 tot 7 mm. lang en amper 1 à 2 mm. breed.
Op foto 2 (geplette rupsen op keukenrol papier) kunnen jullie zien hoeveel ik er wel gevangen heb op 1 dag, dat waren er gemakkelijk 60 à 70.
Ondertussen heb ik de jacht nog verder gezet en ik zit al zeker aan meer dan 100 rupsen.
Als de rupsen nog klein zijn, hebben ze wel een iets andere kleur, nl. gaande van heel lichtbruin tot vrij donker groenachtig.
Ik vermoed dat er vorig jaar in de grond eitjes gelegd geweest zijn doordat er opnieuw rupsen opduiken dit jaar.
Het is alleszins helemaal niet plezierig om zo iets te moeten vaststellen.
Het blijkt dan ook een vervelende plaag te zijn waarvan ik precies niet zo direct meer af geraak.
Vandaar m'n oproep via dit forum ... zijn er nog mensen die ook al last gehad hebben van dergelijke rupsen ?
Zo ja, wat kan ik hieraan doen ?
Kan ik hiervoor bepaalde bestrijdingsmiddelen gebruiken ?
Ik ben het in ieder geval meer dan zat met die rotbeesten en wil hiervan zo snel mogelijk verlost geraken !
Dus oplossingen zijn dan ook meer dan welkom !
Je tracht een zo mooi mogelijke collectie op te bouwen (bladvormen, bloemkleuren, ...) en die beestjes gaan dit dan helemaal verpesten.
Nogmaals ... DRINGEND hulp gevraagd a.u.b. !