Hallo Gert.
Ik heb gehoord en het is nu ook mijn ervaring dat Saxifraga's veel beter wortelen als de buitentemperaturen laag zijn.
Nu gebruik ik zelfs totaal geen dakje meer, enkel in de zomer.
Ik gebruik ook totaal geen fungiciden of pesticiden meer, omdat die, mijns inziens veel meer schade berokkenen aan de planten zelf, dan aan de ziekteverwekkers. Een plant die hiermee behandeld is, zal uiteindelijk veel zwakker zijn, dan een plant die niet behandeld is. Dat er dan een plantje dood gaat, door dit niet te gebruiken, dat neem ik er maar bij.
Vergeet niet dat je bij het gebruiken van een fungicide, ook de goede schimmels doodt en iedere plant heeft in mindere of meerdere mate schimmels nodig.
Als een plant toch ten prooi valt aan bijvoorbeeld een schimmel, dan is dit deels wijten aan omstandigheden, zoals een hoge luchtvochtigheid, maar vooral doordat de plant zelf zwak is. De reden kan zijn, te weinig voedsel of meestal te veel voedsel, te kort aan mineralen, een verkeerde PH, slechte afwatering, enz.
Ik denk ook wel dat Androsace beter lukt in het voorjaar dan in het najaar, maar daar kan ik mis mee zijn.