Een heel goed stuk. Vrijwel alles wat hier staat kan ik uit ondervinding bevestigen,
Op dit moment is het noodweer voor de Mecs. Een week van tegen de 30 graden is waar je bang voor bent. Het kan nog erger natuurlijk. In deze periode verzwakken de planten. Uiterlijk is er niets te zien hoor. Maar als er volgende week bijv een periode met koud en vooral nat weer met slagregens voorkomt is dat funest (nefast). De volwassen planten, maar ook jonge zaailingen kunnen op een nacht zwart worden. En de eigenlijke oorzaak ligt in de warme periode. Krijgen we de volgende week koel, tamelijk droog weer, dan kunnen de planten herstellen.
Over de doorlevendheid van Mecs willen we graag meer weten. Zoals genoemd in het stuk van de heer Callens, maken de steriele soorten de meeste kans. Dit zijn de planten uit de zgn George Sheriff-group, genoemd naar de planthunter met deze naam, die de zaden verzamelde. Deze zetten geen zaad en zijn dientengevolge bij ons moeilijk verkrijgbaar. Wij moeten ze bestellen bij bv de Schotse kwekers. Dit zijn de cultivars: 'Slieve Donard", misschien wel de bekendste en meest imponerende, 'Jimmy Baine', 'Huntfield', 'Ascreavie', 'Mrs Jubb', Barney's blue', 'Dalemain' en 'Dorothy Renton', de laatste genoemd naar de eigenares van Branklyn Garden, die de planthunters de wereld instuurde en de zaden in haar tuin plantte.
Ik zelf heb geen ervaring met deze groep. Deze winter ga ik er wel bestellen. Je vraagt je af hoe 'perennial' ze zijn en of ze een beetje geschikt zijn voor ons klimaat. Allemaal zaken die we moeten ondervinden en op dit forum hopelijk met elkaar delen.
Met dank aan de heer Callens.