Binnenkort ontvang ik Meconopsis zaden. Heeft iemand van jullie ervaringen met het zaaien van deze planten? Gerrit? Wanneer en hoe kan ik dit het best doen? Welk substraat wordt gebruikt en waar moet ik verder nog op letten? Bij voorbaat mijn dank voor jullie reacties!
Ik heb veel Mec gezaaid en altijd heeft dat tot succes geleid. En dat kan ik lang niet van alle planten zeggen.
De laatste tijd tendeer ik naar het zaaien zo kort mogelijk na ontvangst. De opkomst is dan zeer goed. Ik zaai dan in (brekers) zandige grond in potjes met glasplaatjes erop. In de huiskamer waar het nu constant 21gr. is, ook 's nachts, gaat het kiemen snel. De jonge zaailingen zo snel als mogelijk is(zelf met alleen de 2 kiembladen gaat het) verspenen naar een wat meer humusrijk medium met uiteraard een flink aandeel br zand, split en wit turfstrooisel.
Dan breekt de fase van pamperen en babyen aan. Bij slecht weer naar binnen, altijd uit de zon, maar wel zo warm mogelijk. Om zo sterk mogelijke planten te krijgen die de meeste kans krijgen om de winter door te komen.
Een tweede mogelijkheid is bewaren in de koelkast en uitzaaien in jan. Dan heb je een lagere opkomst, maar de zaailingen blijven in leven. Je kunt beide proberen.
Een koudebehandeling heb ik ooit gedaan bij zaad dat in het voorjaar niet wilde kiemen. 3 weken onder in de koelkast en het kiemde.