De Hamamelis hebben dit jaar wel een heel vreemd bloeipatroon, de meerderheid stond dit jaar wel erg vroeg in bloei, heel fijn om met kerst enkele takken binnen te halen en dan plots die kou die bij de meeste planten de gevorderde bloei snel deed uitvallen.
Maar ondertussen al die laatbloeiers in volle bloei, ze geven de tuin boven de sneeuwklokjes nu echt extra kleur, doordat het zonlicht stukken sterker is komt ook hun geur veel beter vrij.
Vooral Fire Blaze geniet mijn voorkeur.
Dit jaar zijn de bloemen van de Prunus mume niet afgevrozen, de eerste beginnen open te komen, dat prachtig diep intens paars roze kan ik enkel bij cyclamen coum terug vinden rond deze tijd van het jaar.
Ik tuinier natuurlijk op zware grond die heel lang lang koud blijft, dus primeurs zijn niet aan mij besteed. Ik veronderstel dat op de warme zandgrond van de Kempen heel wat van deze Hamamelissen al zijn uitgebloeid en dat de bloemen van de Prunus mume het loodje hebben gelegd door de vorst.
Hier enkele beelden van van bloeiende en soms ook echt zalig geurende hamamelissen.
Ondertussen staan de sneeuwklokjes ook in volle bloei en gaan de Hepatica eindelijk open, ik hoop de komende dagen nog enkele beelden te kunnen schieten.