Ik vind op iedere foto van die tufstenen dat die zo licht van kleur zijn tegen over die gezaagde tufstenen deze zijn veel meer naar de okerkleur dan de ruwe steen die meer naar de beigekleur over gaat zijn deze eigelijk de zelfde stenen.
Ik denk toch Luc, dat Gyi het hier heeft over de natuurlijke tufsteen, die in handzame blokken is gezaagd en te koop is in veel bouwmaterialenzaken en tuincentra. Zoals je opmerkte Luc is de kleur bij tufsteen niet aan te geven. Het verweren van het oppervlak gaat snel en dan neigt de kleur naar grijs. Droog hebben ze een andere kleur dan nat. Mosvorming en vuil hebben snel invloed op de kleur.
Maar zijn belangrijkste vraag is geloof ik een fundamentele: Gaat het hier over dezelfde stenen.
Ja en nee. Ja, het is beide tufsteen, een natuurlijk afzettingsgesteente. Ja, het bestaat voornamelijk uit kalk. Nee, de ruwe stenen zijn mooier en geschikter voor de rotstuin, vanwege de grotere kanalen in het binnenste.
Gyi, er is hier op het forum al heel veel geschreven over de voor-en nadelen van beide soort stenen. Ik zou zeggen, ga op een regenachtige namiddag eens op zoek.