Ik vertel het vaak in lezingen die ik geef en het is misschien wel 1 van mijn stokpaardjes ....Het gaat hier over "microklimaat " . In onze tuinen en zeer zeker in een rotstuin zijn er diverse "microklimaatjes" aanwezig . Dat houd in dat een plant die het niet echt heel goed doet het plots wel kan doen wanneer je hem 30 of 50 cm opschuift .Omdat op die nieuwe plek een ander microklimaat heerst. Gisteren stond ik er weer even bij stil en ik ga het aantonen aan de hand van foto's . In het midden van mijn stukje rotstuin in tufsteen ligt deze grotere steen (100x60cm- 20cm hoog ).Gisteren morgen lag de hele tuin onder een laagje sneeuw maar het zonnetje deed zijn best en vrij vlug verdween de sneeuw. Maar alhoewel dit tuingedeelte op het allerzonnigste plekje ligt verdween de sneeuw niet overal . De voorkant van de bewuste steen was snel sneeuwvrij maar de achterkant van die steen is nog steeds onder de sneeuw (nu nog )Je kan het duidelijk zien op de foto's.Met andere woorden het verschil in temperatuur tussen de voor en achterkant van de steen . En dat is nu in de winter en misschien minder uitgesproken in de zomer bij 30 graden . Maar ook dan zal er een verschil bestaan tussen de achter en voorkant van de steen en de ruimte daar rond ...