Happlopappus reideri heb ik jaren.......... geleden eens aangeschaft en weer van de hand gedaan, omdat hij zich toch wat kolosaal uit begon te breiden.
In 2008 in Utrecht een plant onder de naam Aster dumulosus aangeschaft, die toen al sprekend leek op Haplopappus reideri. Zie ingevoegde foto.
Over Aster dumulosus kan ik trouwens niet veel informatie achterhalen. Wellicht is het dezelfde plant.
Aha, daar is er weer een
Pim, in de 70er jaren hebben wij een keer deze blauwbloeiende plant vanuit Duitsland geimporteerd en na zeker 15 jaren kwamen wij er bij toeval achter dat Haplopappus soorten meestal geelbloeiend waren.
Toen was er nog geen internet en je was afhankelijk van kennis uit boeken of kwekers die meer wisten van bepaalde planten dan je zelf wist.
En in die tijd was eigenlijk in Nederland nog maar weinig te krijgen op het gebied van alpine planten, alles was eigenlijk nieuw.
Het bleek dat de
Haplopappus ri(e)derii die door ons in NL verspreid werd een
Erigeron glaucus was.
Bij zoeken naar echte Haplopappus stuitten wij op
Haplopappus coronopifolius wat een leuk plantje is maar
toch niet zo bijzonder mooi. Deze plant zie je af en toe nog wel eens en ook onder de juiste naam
Haplopappus glutinosus.Het verbaast me hoe lang een plant met een verkeerde naam in omloop schijnt te blijven, want wij hebben onze (aangepaste) kennis altijd weer doorgegeven aan andere kwekers.
Hier zie je een plaat van de geelbloeiende plant:
http://www.plantenencyclopedie.nl/plantengids/haplopappus-glutinosus.htmlNu heb je tenminste weer een juiste naam bij een plant.
maar pas op, Erigeron glaucus kan nogal erg breed worden