Auteur Topic: Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.  (gelezen 4973 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.
« Reactie #315 Gepost op: 21 januari 2025, 22:38:41 »
Je ziet er van alles. Mooie, minder mooie, vreemde, aparte. Het is een mix van kleuren en tekeningen.

foto nr 2 is een hebbedingtje .....

Was deze weide aan de noordkant gelegen Frankie ? weinig zon ?

Die op foto nr 2 is wel niet verkeerd, he Danny. Heel aparte tekening.

De weide lag aan de westkant en vrij zonnig gelegen. Maar ik zag ook veel krokussen in de naburige bosjes in volle schaduw.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #316 Gepost op: 21 januari 2025, 22:42:03 »
Een bosje als dit toont ook aan dat het allemaal afzonderlijke klonen zijn, zaailingen dus. Alle bosjes die er stonden hadden allemaal individuele klonen. De meeste om niet te zeggen alle crocussen die alleen stonden vormden ook geen bijbollen.

Is wel een opvallende vaststelling , Frankie . In cultuur vermeerderen ze wel hé

Ja vreemd, Danny. Ik zag er vrijwel geen enkele vorm die aan vegetatieve vermeerdering deed. Het waren allemaal enkelingen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #317 Gepost op: 21 januari 2025, 22:45:41 »
Toen ik van de ene krokus naar de andere liep, had ik toch ergens het gevoel dat ik een 'Carpathian Wonder' zou vinden, maar uiteindelijk is dat toch niet gebeurd. Nogal wiedes, ik zat ook niet in de Karpaten.  ;D

Die witte vormen met die licht paarse markeringen mogen er zeker ook wel zijn , Frankie ! bijna zo mooi als 'Carpathian Wonder'   ((3 ((3 ((3

Fraaie planten he Danny. Ik was ook verrast door deze grote variatie die er te zien was. Het lijkt wel of er geen twee gelijk waren. Het enige minpunt vond ik dat er geen enkele boldeling merkbaar was. M.a.w. geen goede tuinplanten denk ik dan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #318 Gepost op: 21 januari 2025, 22:50:52 »
Voor een volgende en tevens laatste excursie in de natuur in het kader van Crocus gaat het straks over de grens... op Sloveens grondgebied.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #319 Gepost op: 21 januari 2025, 23:00:32 »
Na een fikse rit vanuit het Oostenrijkse Dobl arriveren we halverwege de voormiddag op een uitloper van de oostelijke alpen in Slovenië. We bevinden ons hier in een bosbouwgebied in de omgeving van Kamnik. Via een goed contact uit Ljubljana heb ik een locatie van een mega populatie Crocus heuffelianus. De communicatie in gebrekkig Engels verliep niet al te best en ook de weersomstandigheden waren de laatste tijd zeer afwisselend met sneeuwperiodes en warme periodes. Momenteel zitten we hier ergens rond de 800 m hoogte, maar we moeten nog naar ca. 1600 m hoogte. Benieuwd of en hoe we er zullen geraken. Een smal asfaltwegje doorheen het gebied wordt dikwijls onderbroken door onverhard wegdek. Waar zijn we aan begonnen...? Maar terugkeren is natuurlijk geen optie.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #320 Gepost op: 21 januari 2025, 23:03:22 »
Lap, het lijkt erop dat we hier niet verder mogen met de auto... maar het is nog zo een eind... De boomgrens in deze streek ligt laag, maar we moeten er boven. Met de benenwagen is het zeker nog een paar uurtjes flink doorstappen en de tijd tikt verder in ons nadeel.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #321 Gepost op: 22 januari 2025, 16:25:07 »
Toen ik van de ene krokus naar de andere liep, had ik toch ergens het gevoel dat ik een 'Carpathian Wonder' zou vinden, maar uiteindelijk is dat toch niet gebeurd. Nogal wiedes, ik zat ook niet in de Karpaten.  ;D

Die witte vormen met die licht paarse markeringen mogen er zeker ook wel zijn , Frankie ! bijna zo mooi als 'Carpathian Wonder'   ((3 ((3 ((3

Fraaie planten he Danny. Ik was ook verrast door deze grote variatie die er te zien was. Het lijkt wel of er geen twee gelijk waren. Het enige minpunt vond ik dat er geen enkele boldeling merkbaar was. M.a.w. geen goede tuinplanten denk ik dan.

Op welke hoogte lag deze weide , Frankie ? De variatie was wel groot op deze plaats ! Ik denk dat de planten die in cultuur zijn van lagere hoogte komen ,heuffelianus komt al voor vanaf 300 meter . Het valt wel op dat sommige vormen in cultuur goed vermeerderen en anderen heel traag  . Het karpaten wonder is dan nog een stuk moeilijker ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #322 Gepost op: 22 januari 2025, 16:36:44 »
Na een fikse rit vanuit het Oostenrijkse Dobl arriveren we halverwege de voormiddag op een uitloper van de oostelijke alpen in Slovenië. We bevinden ons hier in een bosbouwgebied in de omgeving van Kamnik. Via een goed contact uit Ljubljana heb ik een locatie van een mega populatie Crocus heuffelianus. De communicatie in gebrekkig Engels verliep niet al te best en ook de weersomstandigheden waren de laatste tijd zeer afwisselend met sneeuwperiodes en warme periodes. Momenteel zitten we hier ergens rond de 800 m hoogte, maar we moeten nog naar ca. 1600 m hoogte. Benieuwd of en hoe we er zullen geraken. Een smal asfaltwegje doorheen het gebied wordt dikwijls onderbroken door onverhard wegdek. Waar zijn we aan begonnen...? Maar terugkeren is natuurlijk geen optie.

Prachtige streek en mooi weer , de dag begint alvast goed , lijkt me alvast heel spannend Frankie ! Het is nog een heel stuk klimmen naar 1600 meter , een avontuurlijk padje , als dat maar goed komt ?

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #323 Gepost op: 22 januari 2025, 16:42:39 »
Lap, het lijkt erop dat we hier niet verder mogen met de auto... maar het is nog zo een eind... De boomgrens in deze streek ligt laag, maar we moeten er boven. Met de benenwagen is het zeker nog een paar uurtjes flink doorstappen en de tijd tikt verder in ons nadeel.

Wat een mens allemaal over heeft om planten te zien hé Frankie , toch wel een hele uitdaging om naar boven te rijden .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #324 Gepost op: 22 januari 2025, 22:00:13 »

Op welke hoogte lag deze weide , Frankie ? De variatie was wel groot op deze plaats ! Ik denk dat de planten die in cultuur zijn van lagere hoogte komen ,heuffelianus komt al voor vanaf 300 meter . Het valt wel op dat sommige vormen in cultuur goed vermeerderen en anderen heel traag  . Het karpaten wonder is dan nog een stuk moeilijker ......

Deze weide lag op een hoogte van ca. 1500 m, Danny.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #325 Gepost op: 22 januari 2025, 22:04:55 »

Wat een mens allemaal over heeft om planten te zien hé Frankie , toch wel een hele uitdaging om naar boven te rijden .....

Dat kan je wel zeggen, Danny.

Ik heb je waarschijnlijk het verhaal nog verteld? We waren bij het zien van dit bord en de staat van de weg eerst van plan om naar boven te stappen. Toen we een andere wagen (een local) naar beneden zagen rijden kreeg ik de ingeving: "Als hij dat kan/mag, dan ik toch ook?" Dus... terug de wagen ingestapt en met een slakkegangetje naar boven gereden door het bos tot op een hoogte van bijna 1500 m. Daarmee hadden we het grootste hoogteverschil overwonnen wat ons masa's tijd en energie heeft gespaard.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #326 Gepost op: 22 januari 2025, 22:10:30 »
Vanop een bepaalde hoogte vlak boven het bosbouwgebied, begint het al: de eerste crocus heuffelianus, primula vulgaris en wat gentianen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #327 Gepost op: 22 januari 2025, 22:14:43 »
Aan de bosrand, vlak voor de open weides op de top van dit gebied merken we dat anemone nemorosa er nog moet aan beginnen. Scilla bifolia doet al redelijk mee met het voorjaarsgebeuren.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #328 Gepost op: 22 januari 2025, 22:16:03 »
Eens de boomzone voorbij, begint het open almengebied. Het aantal crocussen begint gestaag talrijker te worden.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #329 Gepost op: 22 januari 2025, 22:20:52 »
Het wordt steeds beter. Ondertussen bemerk ik ook nog een tweede crocussoort: crocus vernus.