Auteur Topic: Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.  (gelezen 4991 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.
« Reactie #75 Gepost op: 7 januari 2025, 20:54:18 »
En ik had altijd gedacht dat dit een hoogalpine plant was, maar nee, niks van aan dus. Hier groeien ze gewoon in een bos op een helling op 500 m hoogte. Of ze ook nog hoger voorkomen, kan ik geen antwoord op geven. In ieder geval, ze stonden hier ook heel lokaal, op een traject van misschien amper 200 m
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #76 Gepost op: 7 januari 2025, 20:56:50 »
Deze plant stond in een soort rotsspleet.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #77 Gepost op: 7 januari 2025, 20:59:52 »
Deze planten zijn al uitgebloeid, waarbij het loof nu snel opkomt. Sommige stonden al in zaad, jammer genoeg nog niet oogstrijp...  -1(

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #78 Gepost op: 7 januari 2025, 21:02:09 »
In mijn ooghoek zie ik al een andere plant opduiken in dit habitatje.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #79 Gepost op: 7 januari 2025, 22:44:09 »
Alweer een doelstelling bereikt!
I love it, when a plan comes together. Van wie kwam deze bekende oneliner ook alweer...?
Heel mooie vondst! Maar toch vroege bloei in maart op deze hoogte waar het waarschijnlijk kouder is dan op zee niveau? Of komt dat door de beschutte locaties / Micro klimaat?

Enne….. the A team!
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #80 Gepost op: 8 januari 2025, 09:26:47 »
Ik val er een beetje laat in Frankie, maar wat een indigestie aan prachtfoto's van een schitterend gebiedje vol prachtige Irisjes !  Uniek !  Nooit eerder gezien, ronduit fantastisch.  Wat jammer dat Iris pumila het in onze tuinen toch niet zo goed doet... Ik vind het een van de moeilijkere soortjes onder die kleine Irisjes.

En wat een luxe, bij dezelfde gelegenheid dan nog eens de Calianthemum kunnen vereeuwigen in de natuur !   :o :o :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #81 Gepost op: 8 januari 2025, 10:44:09 »
Prachtig om deze mooie soort in de natuur te vinden. Dat zijn van die geluksmomenten.

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #82 Gepost op: 8 januari 2025, 11:23:08 »
Prachtig Frankie! Ik had toch geprobeerd om de zaden met de stengel aan vochtig te houden en laten narijpen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #83 Gepost op: 8 januari 2025, 19:31:12 »
We zijn op zoek naar de legendarische Callianthemum anemonoides. Ik heb betrouwbare info dat die hier te vinden zou zijn, maar heel lokaal. Maar ook hier is het al vrij warm voor de tijd van het jaar en van plaatselijke bewoners kreeg ik te horen dat er niet veel sneeuw lag deze winter en deze bovendien al lang verdwenen was. Ik vrees er dus voor dat we te laat zullen zijn.

Maar kijk, niets blijkt minder waar. Op 31 maart kunnen we tot ons grote geluk na een lange zoektocht toch nog de laatste exemplaren vinden van dit zeldzame kleinood.

Knappe vondst van deze schoonheid , Frankie ! Heel interessant en leerzaam om die planten in de natuur te zien groeien !   ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #84 Gepost op: 8 januari 2025, 20:11:01 »
Alweer een doelstelling bereikt!
I love it, when a plan comes together. Van wie kwam deze bekende oneliner ook alweer...?
Heel mooie vondst! Maar toch vroege bloei in maart op deze hoogte waar het waarschijnlijk kouder is dan op zee niveau? Of komt dat door de beschutte locaties / Micro klimaat?

Enne….. the A team!

Vroeg ja, eigenlijk wel, Marc. Normaal bloeien ze van half maart tot ergens begin april in een normaal seizoen, maar vorig voorjaar was het zeer warm in maart en april in neder oostenrijk met abnormaal hoge temperaturen. Vandaar de vroege bloei. De hoogste temperatuur die we konden opmeten in die week was maar liefst 28 °C.

We zijn ongeveer even oud. Je zat waarschijnlijk ook elke week met een zak chips in de zetel naar de avonturen van Hannibal en compagnie te kijken.  -2(

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #85 Gepost op: 8 januari 2025, 20:16:20 »
Ik val er een beetje laat in Frankie, maar wat een indigestie aan prachtfoto's van een schitterend gebiedje vol prachtige Irisjes !  Uniek !  Nooit eerder gezien, ronduit fantastisch.  Wat jammer dat Iris pumila het in onze tuinen toch niet zo goed doet... Ik vind het een van de moeilijkere soortjes onder die kleine Irisjes.

En wat een luxe, bij dezelfde gelegenheid dan nog eens de Calianthemum kunnen vereeuwigen in de natuur !   :o :o :o

Merci Luc.
Iris pumila is inderdaad niet zo evident in onze tuinen. Het klimaat daar is natuurlijk helemaal anders als het onze. Je kan het vergelijken met het Tsjechisch klimaat, weet je wel, en dat is een droog landklimaat. Misschien dat andere klonen uit andere gebieden het beter doen. Ik dacht dat Luc S. toch enkele klonen heeft die het redelijk doen.
Het geluk was vele keren aan mijn zijde tijdens die trip, Luc. Eerst en vooral is het al niet eenvoudig om een groeiplaats te vinden en dan moeten ze ook nog eens in bloei staan. Een hoogtepunt dus, zoveel is zeker!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #86 Gepost op: 8 januari 2025, 20:17:49 »
We zijn op zoek naar de legendarische Callianthemum anemonoides. Ik heb betrouwbare info dat die hier te vinden zou zijn, maar heel lokaal. Maar ook hier is het al vrij warm voor de tijd van het jaar en van plaatselijke bewoners kreeg ik te horen dat er niet veel sneeuw lag deze winter en deze bovendien al lang verdwenen was. Ik vrees er dus voor dat we te laat zullen zijn.

Maar kijk, niets blijkt minder waar. Op 31 maart kunnen we tot ons grote geluk na een lange zoektocht toch nog de laatste exemplaren vinden van dit zeldzame kleinood.

Knappe vondst van deze schoonheid , Frankie ! Heel interessant en leerzaam om die planten in de natuur te zien groeien !   ((3 ((3 ((3

Jazeker, Danny, heel interessant om deze mysterieuze plant op zijn natuurlijke standplaats te gaan bekijken.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #87 Gepost op: 8 januari 2025, 20:18:52 »
Prachtig Frankie! Ik had toch geprobeerd om de zaden met de stengel aan vochtig te houden en laten narijpen.

Niet aan gedacht toen, Herman. Maar toch bedankt voor de tip. Kan misschien wel nog eens van pas komen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #88 Gepost op: 8 januari 2025, 20:21:05 »
Prachtig om deze mooie soort in de natuur te vinden. Dat zijn van die geluksmomenten.

Een geluksmoment! Het juiste woord, Gerrit. Dit relict uit de ijstijden is zo spaarzaam in zijn verspreidingsgebied dat een vondst echt wel een geluksmoment is.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #89 Gepost op: 9 januari 2025, 08:56:37 »
Terug naar het voorjaar van 2024 dan. Pulsatilla grandis is hier ook te vinden, maar slechts zeer lokaal.
Mooie opnames en planten Frankie ! Van waar grandis ?
Euh...omdat het grandis is.
Je zal wel gelijk hebben Frankie en  mijn vraag was misschien ook  wat cryptisch ...Maar ik bedoel dat deze er veel minder fors uitziet dan wat wij in onze collecties aantreffen als grandis  . De planten van grandis (cultuur )kan ik redelijk onderscheiden van onze vulgaris in cultuur maar de plant die jij toont op de foto lijkt al meer op onze vulgaris. Maar het is maar 1 foto en jij hebt ze natuurlijk in het echt gezien . Een foto zegt niet alles en is soms bedrieglijk .Vandaar mijn vraag ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "