Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Danny Bonnez op 27 januari 2025, 19:26:47Deze Crocus gembosii x concinnus Vita Nova bloeit nog steeds verder .....en deze hybriden zijn op komst .......Wat wil een Crocus liefhebber nog meer Danny ....
Deze Crocus gembosii x concinnus Vita Nova bloeit nog steeds verder .....en deze hybriden zijn op komst .......
Citaat van: Danny Bonnez op 27 januari 2025, 19:11:38In mijn bollenbed staat deze Crocus adanansis , een goede soort die ook in de tuin kan ! Ja klopt Danny , die wil ik hier ook stilaan gaan bevrijden en een plekje in de tuin geven ...
In mijn bollenbed staat deze Crocus adanansis , een goede soort die ook in de tuin kan !
Danny, mijn crocussen staan allemaal in de volle grond ( zand met een ph van 7,5. In de zomer als ze afgestorven zijn rooi ik ze uit en bewaar ze droog tot october wanneer ik ze weer herplant.
Citaat van: Danny Bonnez op 27 januari 2025, 19:23:14Crocus neapolitanus uit Italië komt ook in bloei Dat is een fraaie Crocus Danny, graag nog eens laten zien als de bloem is geopend.
Crocus neapolitanus uit Italië komt ook in bloei
Citaat van: Danny Bonnez op 27 januari 2025, 19:34:15Een tweede vorm van Crocus nubigena komt ook in bloei , deze is wit En dit is mijn oudste vorm , paarsbloeiend , een tweede bloem !Citaat van: Hans Meulenbelt op 27 januari 2025, 21:22:47Die nubigena vormen zijn toch wel erg mooi, maar niet de eenvoudigste begreep ik van jullie. Ik heb er ook een paar besteld bij Janis, ben benieuwd of ik ze in leven kan houden. Nog een jaar om ervaring op te doen met wat eenvoudiger soorten. De term " moeilijk " is altijd erg relatief Hans ....Wat voor de ene moeilijk is , is voor iemand anders gemakkelijk en vice versa. In sommige tuinen zijn alle omstandigheden , de gebruikte methoden etc..... juist ideaal en gaat het helemaal goed. Ook de verkregen clone/vorm/standplaatsvorm kan bepalend zijn . Ook worden sommige bollen bij sommige kwekers zodanig over bemest dat ze nadien in de handen van de gewone liefhebber een stille dood sterven. Dus er zijn wel wat factoren die bepalend zijn . Ik heb trouwens ook al meegemaakt dat ik zogenaamde eenvoudige soorten naar de plantenhemel help en soms zogenaamde moeilijkere soorten wel kan overhouden .Er is maar 1manier die het zal vertellen namelijk , "uitproberen "...Het nadeel is natuurlijk dat het prijzige probeersels zijn
Een tweede vorm van Crocus nubigena komt ook in bloei , deze is wit En dit is mijn oudste vorm , paarsbloeiend , een tweede bloem !
Die nubigena vormen zijn toch wel erg mooi, maar niet de eenvoudigste begreep ik van jullie. Ik heb er ook een paar besteld bij Janis, ben benieuwd of ik ze in leven kan houden. Nog een jaar om ervaring op te doen met wat eenvoudiger soorten.
Er komt stilaan wat beweging in ...vandaag bemerkte ik in de late namiddag dat ook deze 2 nieuwe aanwinsten al in ver gevorderd stadium komen . Het zijn er 2 waar ik bijzonder veel verwacht en dus heel benieuwd naar hun performance .
Dit zijn twee totaal verschillende vormen , Crocus gembosii x concinnus In die ene vorm is heel duidelijk de beide ouders te herkennen , een favoriet voor mij !
Enkele sfeerbeelden van de dag ......Een gewone gembosii met zwarte steel Een bijzondere gembosii op volle toeren
Spannend Kris ! de eerste is lastig om te herkennen , de tweede zou misschien wel een gembosii hybride kunnen zijn ?