Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 12804 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2025
« Reactie #225 Gepost op: 27 januari 2025, 16:34:48 »
Crocus taseliensis mag er ook wezen. Prachtig ding.

Zeker een knappe soort om in de verzameling te hebben , Frankie ! Hopelijk is deze niet al  te moeilijk  ?

Ik ben wel Frankie niet maar wat bijkomende info kan nooit kwaad.  Hier heb ik hem al een drietal jaar probleemloos in de verzameling Danny.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #226 Gepost op: 27 januari 2025, 16:36:00 »
Crocus gembosii in volle glorie !

Glorie is het goede woord Danny !  Schitterende aanblik.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #227 Gepost op: 27 januari 2025, 16:38:57 »
Voor de werkende mens zijn er de Crocus zondagen en voor de gepensioneerden onder ons de Crocus maandag-en .... -2( -2(
Crocus sieberi 'Bowles White'.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #228 Gepost op: 27 januari 2025, 16:41:05 »

Wat vreemd toch, mijn taseliensis is al uitgebloeid en mijn snow tiger staat amper boven terwijl beiden bij jou nu tegelijk bloeien Frankei...  ((--11
Beiden super exemplaren natuurlijk !  ((12

Blijkbaar heb ik een ander microklimaat dan het uwe, Luc. Ik weet het ook niet. Maar uw planten staan binnen in de veranda dacht ik? De mijne staan buiten.

Ze staan hier buiten Frankie, ze komen alleen maar een paar weken in de veranda wanneer ze gaan bloeien, daarna gaan ze opnieuw buiten.
Ik zie niet direct een oorzaak in verschillend micro klimaat Frankie.  De tasseliensis is bij jou later en de snow tiger vroeger.. net tegenovergesteld. Zolang ze het ons niet vertellen zullen we't niet weten zeker.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #229 Gepost op: 27 januari 2025, 16:42:21 »
Zeker een knappe soort om in de verzameling te hebben , Frankie ! Hopelijk is deze niet al  te moeilijk  ?
Ik ben wel Frankie niet maar wat bijkomende info kan nooit kwaad.  Hier heb ik hem al een drietal jaar probleemloos in de verzameling Danny.
Ik ben noch Frankie en noch Luc maar ik heb hem  nu 4 jaar in de collectie Danny .

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #230 Gepost op: 27 januari 2025, 16:43:33 »
Voor de werkende mens zijn er de Crocus zondagen en voor de gepensioneerden onder ons de Crocus maandag-en .... -2( -2(
Crocus sieberi 'Bowles White'.

Het is hier nog even wachten op echte Crocus zondagen Kris, daarvoor is het aanbod nog te mager... en gisteren zou die toch verzopen zijn... ((--11

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #231 Gepost op: 27 januari 2025, 16:44:34 »
Crocus gembosii in volle glorie !

Jawadde, wat een mooie, Danny. Die lijkt nog mooier dan Sunspot, met die bestippelde bloemblaadjes.

zijn allebei heel bijzonder , Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #232 Gepost op: 27 januari 2025, 16:45:47 »
Ook nog deze donkere vorm van Crocus concinnus

Ook een mooie, vooral die gesloten bloemknop vind ik onweerstaanbaar.

Is inderdaad heel kleurrijk Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #233 Gepost op: 27 januari 2025, 16:47:09 »
Door in je foto archief te snuisteren kan je goed zien of bepaalde soorten nu echt sneller in gang  schieten en of alles nu werkelijk sneller is dan het vorige jaar .Neem nu mijn Crocus biflorus Parkinsonii ....Eerste foto is van 12 december 2023 en de tweede van 24/11/2024 .
Zeer veel verschil is er waarschijnlijk niet en toch is er vaak de perceptie dat het weer sneller gaat ... ))4 
Je ziet ook heel duidelijk dat de groep niet echt uitbreid !
Ik schreef ergens in november dat deze biflorus vorm heel snel zou gaan bloeien ....maar we mispakken ons vaak ...Pas vandaag deed hij een eerste schuchtere poging .

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #234 Gepost op: 27 januari 2025, 16:47:39 »
Een Crocus sieberi uit zaad van de Seedex

Een heel mooie Luc ! Gewoon uit nieuwsgierigheid , heb je veel sieberi's overgehouden uit zo een zaaisel  ? En zijn ze uniform ?

Slechts ééntje heeft de bloeileeftijd bereikt Kris... --13  Ik meen mij te herinneren dat ik slechts een kleine hoeveelheid zaden had ook, maar de verliezen zijn (bij mij toch) bijna altijd vrij groot.  Die ene bloeit hier wel nu al een vijftal jaar trouw elk seizoen,  maar delen...??? ))8

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #235 Gepost op: 27 januari 2025, 16:52:19 »
Wat ik wel weet is dat C.etruscus zeker kan kruisen met C.tommasinianus want ik heb hier in de tuin zelf ontstane hybriden
Dat is heel interessant Danny! Heb je ook foto's van deze hybriden? En heb je hier wel eens zaden van kunnen verzamelen of van Crocus 'Zwanenburg'?

Ik heb C. etruscus en de cv.'s 'Rosalind' en 'Zwanenburg' al jaren in de tuin , Hans . Het verschil tussen mijn vorm etruscus en de vorm 'zwanenburg' is klein . Ik vind soms zaailingen maar weet niet van welke vorm ze afkomstig zijn . Mogelijks maakt de zwanenburg vorm geen zaden aan , ik zou het eigenlijk niet weten , ik verzamel ook niet alle zaden omdat de verzameling te groot is , van de echte tuinkrokussen en daar hoort etruscus bij , laat ik de natuur zijn werk doen . Wel weet ik zeker dat etruscus kan kruisen met tommasinianus . Elk jaar vind ik tientallen hybriden in de tuin en soms neem ik wel een foto . Deze foto's heb ik gemaakt in 2024 .

Ziet er goed uit, mocht je daar ooit een exemplaar van over hebben, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb een paar bolletjes van Crocus etruscus besteld bij Janis met de bedoeling die te gaan kruisen met 'Zwanenburg' (als het een triploïd is gaat dat waarschijnlijk niet lukken). Maar ik zou ook graag nog een andere vorm van Crocus etruscus aan de verzameling toevoegen.

Er is inderdaad wel wat variatie Hans , heb ook niet van alle zaailingen foto's . Ik kan zeker wel wat missen van die grote pol op foto 3 . Heb dit jaar voor het eerst ook etruscus besteld bij Janis , misschien is dit nog een andere vorm .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #236 Gepost op: 27 januari 2025, 16:52:39 »
Een Crocus sieberi uit zaad van de Seedex
Een heel mooie Luc ! Gewoon uit nieuwsgierigheid , heb je veel sieberi's overgehouden uit zo een zaaisel  ? En zijn ze uniform ?
Slechts ééntje heeft de bloeileeftijd bereikt Kris... --13  Ik meen mij te herinneren dat ik slechts een kleine hoeveelheid zaden had ook, maar de verliezen zijn (bij mij toch) bijna altijd vrij groot.  Die ene bloeit hier wel nu al een vijftal jaar trouw elk seizoen,  maar delen...??? ))8

Ik ken het gevoel Luc ...hier blijven er meestal na een paar jaar ook maar enkele over als ik Crocus soorten zaai . Toch bij de wat specialere soorten. Het is natuurlijk vooral lastig na het eerste en tweede jaar na de kieming .

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #237 Gepost op: 27 januari 2025, 16:58:38 »
Dit is hier een nieuwkomer , Crocus korolkowii 'Lucky Number' , deze vorm koos ik vanwege de zwarte keel die wel een meerwaarde heeft

Zowat 3 weken later hier dan bij Danny  ...Deed vandaag een eerste schuchtere poging om zijn bloemen te openen .

De omstandigheden zijn hier duidelijk anders dan bij u Kris . Maar nu kan je er ook van genieten hé !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #238 Gepost op: 27 januari 2025, 17:02:59 »
De omstandigheden zijn hier duidelijk anders dan bij u Kris . Maar nu kan je er ook van genieten hé !
Zonder meer Danny , ben ne geduldige mens hoor .... -2( -2(

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #239 Gepost op: 27 januari 2025, 17:03:13 »
Tien graden + en zon dan lijkt het een beetje voorjaar
Hier beginnen de crocussen ook te bloeien
foto 1 Crocus imperati De Jagers Var.
foto 2   ,,       laevigatus Fontenai
foto 3   ,,       nubigena

Mooie bijdrage Sjaak !  ((14 Staat uw nubigena in de volle grond of in een vijvermand ingegraven ? En waar staat de plant in de zomer ?
Ieper , West-Vlaanderen