Auteur Topic: Lente in West-Kreta 2024  (gelezen 3989 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lente in West-Kreta 2024
« Reactie #210 Gepost op: 10 december 2024, 13:54:56 »
Ik vind deze Lupinus pilosus ook altijd zo een prachtplant om tegen te komen in de natuur in Kreta !
Schitterend blauw! Een lupinus die waarschijnlijk niet in cultuur is?

Ik zou het niet durven zeggen Frankie ...maar misschien is hij zelfs niet doorlevend maar 2 jarig ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #211 Gepost op: 10 december 2024, 13:55:41 »
Ranunculus asiaticus is ook een aangename verschijning in stukken grasland .De kleuren variëren hier op deze standplaats van wit naar roze . Op de roze bloem kijkt er iemand heel geniepig mee  ))4
Magnifieke soort! Toevallig heb ik die dit najaar gezaaid. Benieuwd of dat wat wordt? In onze contreien zal het allicht geen makkelijke bloeier zijn?

Dat zou best kunnen meevallen denk ik Frankie .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #212 Gepost op: 10 december 2024, 13:59:19 »
Echter zijn we niet lang aan het rijden als de rem van de auto opnieuw wordt ingedrukt . Ik had veel mooi paars gezien in de rechterhoek van mijn gezichtsveld ... ))4
Blijkt dat het om een zeer mooie populatie van Orchis italica gaat ...
Erg mooie groep, Kris. De laatste foto vind ik knap gedaan met de woeste omgeving erbij.

Merci Frankie ! Ja dit was een zalig biotoop ! En je kon ze eigenlijk gewoon spotten vanaf de weg ...."road botanising " zoals we dat noemen .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #213 Gepost op: 10 december 2024, 14:11:03 »
Kijk eens aan. Een rustpunt in deze nu al memorabele reeks.  3))
Ik vind het trouwens erg moedig van je om nog zo'n reisverhaal op het forum te zetten. Je hebt waarschijnlijk wel meer tijd dan vroeger, maar toch. Er zit trouwens geen 100 man te kijken en te reageren. Maar de geïnteresseerden kunnen dit ten zeerste waarderen.
Tja , eerlijk gezegd twijfel ik soms ook om zulke reisverhalen te publiceren Frankie omdat de respons inderdaad maar van een heel klein groepje mensen komt . En of ik zoveel meer tijd heb betwijfel ik  ;D ;D  Maar goed ...als niemand hier nog wat post is het ook over en uit met ons forum . Dat is al een eerste reden.
Maar misschien nog meer is volgende denkwijze ...We maken met zijn allen mooie foto's van planten op locaties . Toch foto's die mogen gezien worden denk ik ? Wat gaan we met al dat fraais doen ? Allemaal ergens bewaren in de cloud of op harde schijven ? Met de gedachte dat ze daar amper bekeken worden ...Daar zitten ze dan ergens anoniem op één of andere schijf of in de wolken . Wordt je daar zelf beter van ? Waarom heb je al die foto's genomen dan , om ergens te verstoppen ? Ik geef wel eens lezingen  ook maar ik heb ongeveer 42000 foto"s van planten op mijn pc .Die heb je niet allemaal nodig voor lezingen en zoveel gaan er ook in ons tijdschrift niet verschijnen . De rest van de foto's kwijnt dan maar weg . Dus vind ik het delen van die foto's toch nog altijd een meerwaarde . Vroeger als ik lezingen gaf in cactusclubs zat daar 100 man in de zaal en tegenwoordig ook maar 25 . Toch geef ik nog steeds met even veel plezier die lezingen aan 25 aanwezigen want diegene die komen zijn enthousiast . Dat is alleszins mijn visie . Degene die hier volgen ziin ook oprecht geïnteresseerd en dat telt toch denk ik dan zo ...
« Laatst bewerkt op: 10 december 2024, 14:13:09 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #214 Gepost op: 10 december 2024, 14:17:45 »
Derde dag botaniseren gaat onder andere richting Imbros kloof ...Een ruig stukje natuur en schitterende om in te wandelen ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #215 Gepost op: 10 december 2024, 14:20:05 »
Er staan daar onder andere ook heel wat Cyclamen creticum . Die hebben we gezien maar de bloei begon nog maar  net en de weinige foto's die ik er van heb vond ik niet goed genoeg om te bewaren ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #216 Gepost op: 10 december 2024, 14:22:31 »
Andere planten die we er zagen waren :
Ranunculus ficaria ssp. chrysocephalus (foto 1 en 2 )
Saxifraga rotundifolia (3)
Arisarum vulgare (4)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #217 Gepost op: 10 december 2024, 14:23:53 »
Een heel mooie plant die we er ook zagen was deze lichtroze vorm van Anemone hortensis subsp. heldreichii.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #218 Gepost op: 10 december 2024, 14:26:19 »
En natuurlijk ook deze topper : Origanum dictamnus.
Gewoon in een verticale rots ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #219 Gepost op: 10 december 2024, 14:32:37 »
We stoppen uiteraard ook even in Chora Sfakion ...(ligt ook in het zuiden )
Onderweg ook nog deze immens grote rozemarijn in een tuintje . Blijkt Rosmarinus officinalis 'Prostratus' te zijn ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #220 Gepost op: 10 december 2024, 14:34:39 »
We stoppen uiteraard ook even in Chora Sfakion ...(ligt ook in het zuiden )
Onderweg ook nog deze immens grote rozemarijn in een tuintje . Blijkt Rosmarinus officinalis 'Prostratus' te zijn ...

Maar we moeten verder want ik heb nog een andere bijzondere plant die ik graag een keer wil zien in Kreta ...En dat was me ook nog nooit eerder gelukt . De verwachtingen waren hoog omdat ik van een goeie vriend extra info had bekomen ...
Het is opnieuw een fikse wandeling en meestal bergop om er te geraken . Spannend is het wel ...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #221 Gepost op: 10 december 2024, 14:49:14 »
Kijk eens aan. Een rustpunt in deze nu al memorabele reeks.  3))
Ik vind het trouwens erg moedig van je om nog zo'n reisverhaal op het forum te zetten. Je hebt waarschijnlijk wel meer tijd dan vroeger, maar toch. Er zit trouwens geen 100 man te kijken en te reageren. Maar de geïnteresseerden kunnen dit ten zeerste waarderen.
Tja , eerlijk gezegd twijfel ik soms ook om zulke reisverhalen te publiceren Frankie omdat de respons inderdaad maar van een heel klein groepje mensen komt . En of ik zoveel meer tijd heb betwijfel ik  ;D ;D  Maar goed ...als niemand hier nog wat post is het ook over en uit met ons forum . Dat is al een eerste reden.
Maar misschien nog meer is volgende denkwijze ...We maken met zijn allen mooie foto's van planten op locaties . Toch foto's die mogen gezien worden denk ik ? Wat gaan we met al dat fraais doen ? Allemaal ergens bewaren in de cloud of op harde schijven ? Met de gedachte dat ze daar amper bekeken worden ...Daar zitten ze dan ergens anoniem op één of andere schijf of in de wolken . Wordt je daar zelf beter van ? Waarom heb je al die foto's genomen dan , om ergens te verstoppen ? Ik geef wel eens lezingen  ook maar ik heb ongeveer 42000 foto"s van planten op mijn pc .Die heb je niet allemaal nodig voor lezingen en zoveel gaan er ook in ons tijdschrift niet verschijnen . De rest van de foto's kwijnt dan maar weg . Dus vind ik het delen van die foto's toch nog altijd een meerwaarde . Vroeger als ik lezingen gaf in cactusclubs zat daar 100 man in de zaal en tegenwoordig ook maar 25 . Toch geef ik nog steeds met even veel plezier die lezingen aan 25 aanwezigen want diegene die komen zijn enthousiast . Dat is alleszins mijn visie . Degene die hier volgen ziin ook oprecht geïnteresseerd en dat telt toch denk ik dan zo ...

"Hear... hear...!" roepen ze dan in het Engels parlement !!  6)) 6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #222 Gepost op: 10 december 2024, 14:51:48 »
En tot slot ook de tweede soort die ik er zeer graag wou aantreffen ....missie geslaagd.
Ophrys cretica ssp.ariadnae .
In de laatste foto broederlijk naast spruneri .
We zijn even voldaan en besluiten door te rijden naar het  zuidelijk gelegen Agia Gallini om de inwendige mens nog wat te versterken .

Ik ken er geen fluit van Kris, maar ik weet het wel wanneer ik een mooi bloempje zie !   Dit is echt wel een schitterende serie van al die orchideetjes !  Op foto zijn ze bijna nog mooier dan live.. gezien de afmetingen!

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #223 Gepost op: 10 december 2024, 15:01:05 »
Wat een knappe bloemenweide is dit zeg , schitterend om te zien !  ((2   Het landschap ziet er heel groen uit en het is mooi weer zo te zien , al die orchideeën en andere prachtige planten , wat kan een mens nog meer wensen ...... dit is wel genieten .....

Zeer zeker Danny , de tijd gaat daar veel te snel !
Wat betreft het groene landschap ...het was al de 8- ste  keer dat in Kreta was (ik was er ook in de late lente , zomer , herfst en bijna  winter)en kan je vertellen dat het een ongelooflijk verschil is vanaf de late lente .Vanaf de late lente start het verdorren en in de zomer wordt alles gewoon bruin .Je kan het haast niet aannemen wat een verschillend uitzicht dit  geeft. Deze periode -eind maart dus -heb je precies met een ander Kreta te maken. Alles zo groen ,overal lekkere geuren , de natuur zo vers.   
De eerste dag was de wind nog wat fris maar op dag 2 hadden we al temperaturen boven de 20 tot zelfs 24 in het zuiden.
Kris vertelt geen onzin Danny... dat doet hij overigens nooit...
Ter illustratie een paar fotootjes van toen ik het verdroogde eiland bezocht begin november een aantal jaar geleden?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #224 Gepost op: 10 december 2024, 15:03:44 »
Wat een prachtige ligging van dat kerkje! Het gebergte doet me een beetje denken aan de Dolomieten met zijn grillig en rafelig karakter.

Ja mooier kan haast niet meer Frankie ...in de herfst is daar trouwens ook van alles te spotten qua planten ...En de kloof kan in het droge seizoen ook bewandeld worden dacht ik ...Op Kreta zijn het denk ik vooral kalkgesteentes .

Ik las ergens dat Kreta 600 kloven/canyons telt die een naam hebben...  )4)