Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
De getoonde Nieuw-Zeelanders maken me een beetje nostalgisch, omdat ik ze vroeger allemaal in mijn kleine collectie had. Maar ondertussen heeft de rede voor mij gezegevierd... door de echte klimaatverandering is het voor mij niet langer mogelijk om voor de ideale omstandigheden te zorgen. Het was een pijnlijk besef, maar het heeft me nu een hoop wrok over verliezen bespaard.
Ik heb nog kunnen genieten van deze unieke Nieuw-Zeelandse flora tot 2016... toen begon het "grote sterven". Dus nu blijven alleen herinneringen over... bijvoorbeeld Leucogenes leontopodium, die in 2016 bijzonder mooi had gebloeid.
bijvoorbeeld Leucogenes leontopodium, die in 2016 bijzonder mooi had gebloeid.
Als je goed ziet kan je bemerken dat er hier in de schaal ook een jong exemplaar stond Thomas ...(rechts )Foto dateert van juni 2022 en de plant is daarna vrij snel gesneuveld ....
Dus maar wat nostalgische beelden van toen de plant het hier nog wel deed en ook bloeide ...Opnames van 2013 en 2015 ...
Wat ik nog wel heb is Leucogenes grandiceps maar die staat hier maar wat te kwijnen ...
Citaat van: Thomas Eckert op 28 november 2024, 12:44:13 bijvoorbeeld Leucogenes leontopodium, die in 2016 bijzonder mooi had gebloeid.Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 november 2024, 10:38:10Als je goed ziet kan je bemerken dat er hier in de schaal ook een jong exemplaar stond Thomas ...(rechts )Foto dateert van juni 2022 en de plant is daarna vrij snel gesneuveld ....Dus maar wat nostalgische beelden van toen de plant het hier nog wel deed en ook bloeide ...Opnames van 2013 en 2015 ...
Het opmerkelijke bladrozet van Centaurea raphanina ssp. mixta, afkomstig uit Griekenland. Er komt zowaar een bloeiknop in, veel te vroeg natuurlijk of veel te laat. Hopelijk kan hij dit volgend voorjaar nog eens herhalen.
Vroeger een vrij gemakkelijke Draba die ik zelfs onafgedekt in een tufsteen kon houden, maar tegenwoordig heel wat moeilijker geworden. Opgekweekt uit zaad: de harige rozetjes van Draba polytricha, wachtend op betere tijden.
Hetzelfde geldt hier... ik bescherm deze en enkele andere Draba's ook in de winter.Lewisia rediviva daarentegen staat hier 's zomers op verschillende plekken in de rotstuin volledig onbeschermd. Dit betekent dat ze niet gespaard blijven van water geven en elke week een beetje water krijgen. Dit lijkt ze niet te deren en ze ontwikkelen zich goed. Maar natuurlijk bescherm ik ze in de winter.