Het is dramatisch, Kris. Van bollen recuperen is helemaal geen sprake. Die zijn opgevreten. Ik vermoed toch een merel. Die beesten kunnen lelijk huishouden. Maar het wordt allemaal erg ontmoedigend. Een deel van die crocussen heb ik zelf opgekweekt uit zaad en je weet zelf ook wel dat daar best wat tijd over gaat. Neen, een geleidelijke afbouw van deze hobby dringt zich op.
Het is zonder meer een flinke tegenslag Frankie . Ik ben meer dan 40 jaar bezig met deze hobby en stel dan zelf vast dat ik meermaals van die tegenslagen heb gekend maar dat ik toch altijd heb terug gevochten ...In de jaren negentig van vorige eeuw werd mijn toenmalige cactusverzameling zo goed als volledig getroffen door wortelaaltjes . Alle planten die uitgeplant stonden in mijn tabletten waren aangetast , de ergste ziekte die je als cactusverzamelaar kunt krijgen .Er bestond een heel zwaar gif tegen in die tijd , zo zwaar dat ik het niet eens durfde te gebruiken + de kans dat niet alles weg zou zijn. Alle planten werden van de wortels ontdaan , alles ontsmet , en alle planten waaronder hele grote moesten terug aan de wortel zien te geraken Heeft me meer dan een jaar gekost en zowat de helft van de planten kwijt gespeeld. Toch is er nadien weer een hele mooie collectie opgebouwd , in pot weliswaar.
Ongeveer 15 jaar geleden een hele collectie Colchicum en Crocus kwijt gespeeld die in potten stonden ingegraven in een frame. De vorst (toen - 15 )na dagenlang vriezen in de potten geraakt en alles kwijt ....
Paardenstaart in een gedeelte van de rotstuin gekregen door kleigrond in de grond te mengen die van ergens anders kwam...Heeft me 3 tot 4 jaar gekost , iedere keer een 3 tot 4 keer per jaar alles aanstippen (borstel ) met een product (dat helaas niet meer te verkrijgen is )en ze waren op den duur weg.
Veenmollen gehad in de tuin die onder de rotstuin huisden en de wortels afbeten ...Dagen aan een stuk veenmollen vangen door zeepsop in de gangen te gieten bij valavond .
Een stuk van de serre ingestort bij een combinatie van hevige sneeuw en storm.
Om maar te zeggen dat er steeds wel wat op ons pad komt ....Dan hebben we het nog niet over de klimaatswijzigingen ...Maar bij ons zeggen ze dan : "en de boer , die ploegde voort " . Ondertussen leren wel dat we moeten zoeken naar een andere weg ...De weg van wat wel kan.